perjantai 26. marraskuuta 2021

California T3 1000 Blower Sytytysanturointi hihnapyörän yhteyteen

 

Aiemmin valmistetut osat
Mitoitusta piti hieman muutella joten jyrsinkone sai hommia. Sytytysantureiden kaarevaa kiinnityskiskoa joutui hieman kaventamaan että ahtimen hihna mahtuu kulkemaan vapaasti hihnapyörän ympäri. Myös hihnapyörän ja sytytysantureiden tukilevyä, joka myös kannattelee laturia, piti muuttaa. Sekin onnistui jyrsinkoneella. Vielä on pientä fiksaamista ja viimeistelemättömyyttä.

Sytytysantureiden kaareva kiinnityskisko ja tukilevyn aukko.

Anturit ja pyörijäkiekko
Keskellä näkyy kampiakselin etupää. Musta kaareva osa on liipaisinlevy eli "pyörijä" käytännössä 5 mm:n teräslevy jossa on magnetoiva uloke joka kulkee rautasydämisien käämien ohi eli nuo kaksi mustaa "nappulaa". Kuvassa oikeanpuoleinen on kiinteä sytytysanturi mutta pyörimissuunnassa seuraava on säädettävissä että tavoitetaan oikea sytytysväli. Nyt en muista kumpi anturi on kummalle sylinterille mutta kunhan saan laitteen kasaan ja tietokoneen tulille niin asia selviää viimeistään silloin tietokoneen näytöltä. Tukilevyyn piti leikata pidempi aukko jotta, tarvittaessa, voi ilman tukilevyn irrottamista säätää tai huoltaa sytytysantureita. Antureiden välin tulisi olla tasan 90 astetta. Tukilevy on aiemminkin ollut käytössä mutta hieman eri kokoonpanossa.

Helppo huoltaa ja puhdistaa
Pyörijä on vasten moniurakiilahihnapyörää pienellä välyksellä. Keskellä näkyvää kampiakselin pään mutteria löysäämällä voi pyörijän kääntää siihen asentoon kuin mitä vauhtipyörällä olevat sytytysmerkinnät ilmoittavat. Yllä kuvassa vasen anturi on juuri latautunut, jos kuvitellaan että moottori käy, ja signaali lähtee heti kun pyörijän nokka on ohittanut anturin rautasydämen. Yksinkertaista ja varsin perinteista pulssitekniikkaa. Nuo anturit ovat, muistaakseni, jonkin mopedin sytytysantureita. Muutaman euron kikkareita. Jos antureita tarvitsee säätää niin niihin pääsee suoraan käsiksi kunhan ottaa kannen pois. Sellainen pitää tehdä uusi koska vanha ei enää riitä kooltaan. Kansi tulee olemaan myös lyhyempi pyörän pituussuunnassa.

Tukilevy johon tulee jatketta. Tästä alkaa ahtimen ja laturin tuennan kehitystyö.

Ahtimen akselin tuenta
Tukilevystä lähtee levy ylöspäin, kunhan sen leikkaan hankitusta levystä, johon ahtimen akselin etupään laakeri tulee. Tavallinen suojattu kuulalaakeri. Laakeripesä pitää sorvata laakeria tai kahta laakeria varten. Tulee tukevampi eikä ole resonansiherkkyyttä. Rungon rakenne ratkaisee sillä rungon etupään pystyputket ovat yläpäästään varsin lähellä toisiaan. Voi tulla ahdasta. Lisäksi,  kuvassa oikealle, tukilevyn päähän kiinnittyy kiilahihnavetoinen auton vaihtovirtalaturi. Hihnat aiheuttavat akselille poikittaimomentin eli akseli on aina hieman notkolla. Hihnapyörien takapuolelle on hankalampi saada laakerille aikaiseksi tukevaa sijaa. Jatkan tulevalla viikolla rakennetöitä.

Vanha antureiden suojakotelo on liian pieni. Sen korvannee pala levyä.
 
Moottori lyhenee
Koska alkuperäisen laturin kohdalle olen istuttanut hihnapyörän ja sytytysanturoinnin on kokonaisuus lyhyempi kuin alkuperäinen moottorin pituus. Siitä tuskin on varsinaista hyötyä ainakaan tässä rakenneratkaisussa. 

Moniurahihnan kiristin
Suunnittelin ensin että hihnan kiristin tulisi hihnan selkäpuolelle. Sain asiaan palautetta jotta ei ole hyvä se. Kiristin pitääkin laittaa hihnan sisäkehälle. Hihna, kuulemma, hapertuu jos sitä taivutetaan nurinperin. Kunhan löytyy sopivan mittainen, jämpti, remmi niin suunnittelen asian uudelleen. Onneksi mitään metallitöitä tai edes komposiittirakenteisia hihnasuojia ole vielä suunniteltu kuin ajatuksissa.  

Suunnittelussa monta muuttujaa
Hihnapyörien koot ovat matemaattisesti laskettu asiaan sopiviksi mutta em. hihna-asia muuttaa hieman suunnitelmia. Tässä vaiheessa pitää sovittaa runkoa ja katsoa tarvitseeko muuttaa runkorakenteen muotoa. Joitakin korvakkeista, näin mututuntumalta pitänee muuttaa. Saattaa olla että joudun laittamaan moniurahihnalle ohjaimen automaattikiristimen lisäksi. Asiasta voi olla sekin helpotus että kampiakselin päässä olevan hihnapyörän ja sytytyslaitteiden suojaus helpottuu rakenteellisesti. Toisaalta, jos saan niin sopivan hihnan marketin hyllystä että se on varsin sopivan mittainen niin kiristin- tai ohjainrullista ei tule hihnaan suurtakaan kulmaa vaikka ne olisivatkin hihnan ulkosivuilla. Pitää pohtia ja sovitella.

Laturi sovituksessa. Sijainti muuttuu vielä hieman sillä aiempi 850-rakenne poikkeaa 1000cc rakenteesta.
 
Kanttisylinterinen vs. pyöreäsylinterinen
Yllättävä huomio oli että nyt laturin saa likemmäs pyörän keskilinjaa sillä tämä kulmikas sylinteri on rakenteeltaan hoikempi kuin pyöreä, vanhempi versio tästä moottorityypistä.
 
Laturille perushuolto
Koskee lähinnä sen kahta laakeria jotka vaihdan tai ainakin voitelen sillä laturi on jo varsin vanha ja maailmaa nähnyt. Myös perusteellinen puhdistus ja tietenkin maalaus harmaaksi. Varalaturikin on hankittuna mutta se vaatii erilaiset kiinnikkeet. Ei löytynyt samanlaista joten olisi laturin ulkopuolinen säädin ja muut komponentit menneet myös uusiksi. Eiköhän tällä laturilla vielä sähköä tuoteta jonkin aikaa.

Kokonaisuus etuoikealta. Tekee hyvin tiukkaa rungon suhteen.

Rungon sovitus
Tapahtuu tulevalla viikolla kunhan saan paikalle apumiehen nostamaan runkoa. Ei siksi että se olisi painava vaan siksi että pitää olla hellä rakenteille. Nykyisen työtilan kattoon ei saa kiinni nosturia, toistaiseksi.

Sovituksen jälkeen
Pitänee lähteä hihnakaupoille löytämään sopivia hihnoja. Lainasin Rouvalta mittanauhaa. Sillä saa tarkemman mitan kuin vaikka langalla tai rullamitalla. Hihnan mitta määrittää useamman komponentin sijainnin ja rakenteen. Laturille voinen rakentaa oman kiristimensä joka perustuu laturin sijaintiin sekä yhden hihnan selkäpuolelle tulevan ohjainrullan. Ahtimen hihnapyörät ovat kiinteät joten sen hihnalle on tehtävä kiristin erikseen. Itse automaattikiristin on jo hankittu. Katselin noin 10 euron hintaisia kuusirivisiä hihnoja Motonetin hinnastosta ja tarjonta on varsin pienin välein eli 15 - 35 millin eroin on pituuksia joista valita. Saatanpa ostaa kaksi lähelle saman mittaista. Myös laturin kiilahihna pitää hankkia kunhan olen saanut aikaiseksi ahtimen akselille tulevan rakenteen joka sisältää hihnankiristimen, yhden ohjainrullan ja tietenkin nuo akseleilla jo olevat hihnapyörät.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti