maanantai 23. elokuuta 2021

Guzzi 1400 GTS Liitinsulkeiset

 

Vikailmoitus P0155  C - D (Valkoinen)
Tuollaista ryhtyi pyörän vianhakujärjestelmä tarjoamaan eli väittää että kaasukahvan käyttämästä kahdesta kaksoispotentiometristä vasemmanpuoleinen (valkoinen) antavat asetetun arvon ylittävän tai alittavan lukeman tai ei lukemaa lainkaan. Aiheeseen havahduin jo toissakesänä koska vastaavanlaisia mutta hieman eri sisällöllä olevia ilmoituksia ilmeni kun luki 7SM-hallintajärjestelmän vikalogista sen tekemät havainnot GuzziDiagilla. Koska vaiva ei ollut säännöllinen, vaikkakin aika-ajoin toistuva, tein TPS-liittimille, jotka ovat tankin alla, puhdistustoimenpiteen keväällä 2021. 

(TPS = Throttle Position Sensor eli kaasukahvan asentokiertovastus joita on kaksi kaksoisyksikköä. Nämä ovat magneettiset potentiometrit joissa ei ole mekaanista kosketusta.)


Vikailmoitus mittaristossa.

Vikailmoituksia kahta tyyppiä
Kun punainen kolmiovalo palaa oikealla mittaristossa tasaiseen on kysymys "URGENT SERVICE"-ilmoituksesta joka edellyttää välittömiä toimenpiteitä. Jos Punavalo vilkkuu ja lukee vain "SERVICE" vika ei ole merkittävä mutta edellyttää toimenpiteitä lähiaikoina. Vaikka vikailmoitus poistuisikin näytöstä niin siitä jää aina ECU:n eli pyörän elektronisen ohjausyksikön vikamuistiin eli -logiin tieto. Sen saa huolto näkyviin tietokoneella ja asianmukaisella ohjelmistolla. Tieto kohdistaa huomion vikakohtaan. On myös harrastajille tarkoitettu suomenkielinen ohjelmisto jonka nimi on GuzziDiag. Vikavalon syttyminen saattaa siirtää moottorinohjauksen vikasietotilaan jolloin tehoa on rajoitettu melkoisesti eikä kaikki toiminnot ole käytössä. Esimerkiksi ajotietokone hiljenee ja vakionopeussäädin ei ole käyttövalmiina.

Seurasi toimenpiteitä
Liittimet ovat ECU:ssa eli aivolaatikon kyljessä. Siis erinomaisen helposti tavoitettavassa paikassa. Satula vain irti ja sen alta akkukotelon ja ohjausyksikön kannen alla. Arvelin että sieltä kaasunasentopotentiometreistä kun on tullut kevään -21 jälkeen hyväkuntoista signaalia ECU:lle voikin vaiva olla itse ECU:n liittimissä.

 
Akun ja ECU:n kansi. Sen alla on avattavat liittimet.

Tarvittavat työkalut kannen irrotukseen: 4 mm:n kuusiokoloavain ja ristipäinen ruuviavain.

Vasemmalla akku: ECU oikealla.
 
Liittimien lukitukset merkitty nuolilla.

Liukutyyppiset lukitsimet
Niiden päissä on pienet tartuntakolot joihin sormenpäät juuri mahtuvat. Niistä sivulle vetämällä liittimet aukeavat. Väkivaltaa ei kannata käyttää sillä muovi voi lohjeta. Hellävaraisesti kun nitkuttelee liittimiä irtoamissuuntaansa ja vetää lukitsimista sivulle liitos aukeaa.

Liittimien lukitukset aukiasennossa.

 Liittimet irti ECU:sta kiilattuina sivukoteloiden ja rungon väliin.

Paineilmaa ja puhdistusaineita
Marketeista (Biltema, Motonet, ym.) saa hapettumia irrottavaa puhdistusainetta ja suoja-ainetta. Siis kaksi eri purkkia. Myös paineilmasta on apua puhdistuksessa. Myös ECU:n urosliittimiin kannattaa laittaa em. aineita. Itse käytin puhdasta sivellintä hellävaraiseen urosliitinten pesuun. 
 
Kuivamisaikaa
Liittimet pitää olla kuivia puhdistusaineesta ja suoja-aine on kuivunut kun ne liitetään takaisin. Muutenkin puhtaus on sähköhommissa tärkeää. Huom! Kun liittimet ovat irti ei saa laittaa virtaa päälle vaan antaa avaimen olla siellä satulan lukossa.

Jos liittimen lukitsin jumittaa
Lukitsin on eräänlainen kisko jossa on muotourat jotka vastatappeihin painaessaan vetävät liittimen kiinni. Niihin voi varovasti ujuttaa ohutta ja ajanmittaan pois haihtuvaa silikoniöljyä. Se ei tahraa mutta tekee kiinnityksestä helpompaa. Sitä ei kuitenkaan pidä päästää liittimien pinneihin kummallekaan puolelle.
 
Paineilmalla varovasti puhtaaksi ja kuivaksi.

Tämä ilmoitus tuli GD:n näyttöön.

Kahdenlaista vikaantumista
Vika voi olla juurikin kyseisen komponentin toimintavika mutta se voi myös olla tiedonsiirrossa oleva häiriö, kuten aiemmin toisessa päässä johdinta ja nyt täällä ECUn liittimessä. 

 
GD:n näytölle valittu kaasunasentopontentiometrien tuottamaa tietoa.
 
 
Vikalogin näyttö nollattu. Ei syntynyt uusia ilmoituksia toimenpiteiden jälkeen.

Muuta havaittua
Koeajolla, tosin vain kolmisenkymmentä kilometriä, selkeästi parempi kaasuun vastaavuus vaikka pyörä ei vikasietotilassa ollutkaan. Alakierroksilla käynti pehmeää ja herkästi regoivaa. Piti oikein vilkaista että mikä asetus moottorinohjauksessa on päällä mutta sama Turismo-asetus eli matka-ajoasetus.

Uusintakäynti kaasunasentopotentiometrien liittimien osalta
Niistäkin vain vasen eli valkoinen liitin (Johdin on merkitty valkoisella teipillä.) koska GuzziDiag viittaa siihen.
Tankki pois joka ei ole iso juttu varsinkin jos se on tyhjä. Nyt ei ollut.
Tankin irrotus on helppo: etuosasta koristesuojista viisi ruuvia auki ja neljä pikakiinnitintä myös. Bensakorkki avataan ja sen ympärillä olevaa peltiosaa siirretään taapäin. Samalla irrotetaan ylempi huohotusletku ja bensamittarin anturin johtimet. Tankinkorkki takaisin paikalleen.

Tankin teräspaneeli irrotettu. Huohotusletku ja polttoaineen määrämittari.

Sitten tankkia hieman nostaen saa polttoaineletkun irti. Se vaatii esitoimia: polttoainejärjestelmä pitää saada paineettomaksi. Ensin bensapumpun sähköliitin auki, virrat päälle ja starttaus. Näin on saatu paine pois. Liitin aukeaa näin ilman voimankäyttöä. Liitintä työnnetään ensin kiinnipäin ja sitten sivulle olevista napeista puristaen vedetään liitin auki. Paineellisena aukaisu ei onnistu. Irrotetaan alempi huohotus/ylivuotoletku. Tankki nostetaan pois.
 
Tankin tuenta liittimen, huohotinletkun ja bensaletkun irrotusta varten.
 

 Bensaletkun liitin ja pumpun sähköliitin. Huohotinletku on keskemmällä tankin pohjaa.

Potentiometrin liittimien avausperaate
Lukituksessa on kolme varmistinta: Valkoinen osa vedetään taapäin painamalla sen sivussa oleva valkoinen haka sisään. Tämän valkoisen"varmistimen" voi siirtää sivuun. Seuraavaksi avataan itse liitin. Valkoisen varmistimen alta löytyy uusi haka joka painetaan pohjaan ja liitin voidaan vetää irti TPS:sästä.
 

Vasen liitin avattuna. Oikealla varmistin jo löysätty.
 
Puhdistus ja suojaus
Kun liitin on auki voi tehdä puhdistuksen sekä uros että naaraspuolelle. Käytin siihen tarkoitukseen valmistettua CRC:n puhdistussuihketta. Hetken odottelu ja paineilmalla puhallus. Sen jälkeen suoja-aine ja odotellaan sen kuivumista. Liitin suljetaan työntämällä liitin paikoilleen ja laittamalla valkoinen varmistin paikoilleen. Aikaa kuluu noin tunti kun tankkikin on jo liitetty järjestelmään ja suojarakenteet paikoillaan. Selkeä homma.
 
Puhdistus- ja suoja-aine.
 
Koeajolla viileänä torstaina
Alle sata kilometriä, tosin. Mutta lukuisia pysähdyksiä, sammutuksia ja käynnistelyitä kun kävin asioimassa kaupungeilla, Tampereella, Nokialla ja Ylöjärvellä. Lisäksi kerhoillassa. Liitin toimii toistaiseksi. Nyt kun kyseisen virtapiirin kaikki liitokset on käyty läpi pesemällä ja suojavahaamalla ei yhtäkään vikailmoitusta ole ilmennyt. Toistaiseksi olen tyytyväinen toimiini. Ja pyörään tietenkin. Kaasu on edelleen herkempi kuin aiemmin. Lisäksi on rutiini tankin irrotukseen.

Mahdolliset jatkotoimenpiteet
Seuraava vaihtoehto on että puran johtosarjasta erilleen molempien liittimien johtonivaskat ja kiinnitän ne suoraan TPS-pakettiin. Johtonippu, jossa on muitakin johtimia, on noin peukalon paksuinen ja ohuemmat liittimien niput kovin lyhyet ja jäykät. Erityisesti vasemman puolen jossa kontaktihäiriötä nyt ilmeni. Epäilen että ne hemputtavat liittimien naaraspuolen sisäosia ja se aiheuttaa häiriötä. Hemputus johtuu siitä että potentiometrisarja on kiinnitetty hyvin joustavasti runkoon etuosastaan. Epäilen että moottorin käydessä ja tien epätasaisuuksissa potentimetrit heiluvat mutta johdinniput on kiinnitetty runkoon. Tämän asiantilan tulen muuttamaan talven 2021-22 aikana. Kerhollani on hyvin tilaa pikku huoltotöihin.
 
Kalibrointi
Lisäksi pitää tehdä kaasukahvan ja TPS:n liikeratojen kalibrointi. Onnistuu GuzziDiagilla. Toimenpide kestää alle viisi sekuntia. Kunhan on saanut johdinsulkeiset tehtyä eli liitettyä tietokoneen pyörän järjestelmään ja tietokoneen ymmärtämään että siihen on liitetty johdin ja muunnin sekä oikean ohjelmiston valinta. Ohjelmiston määrittelee moottorinohjauksen tyyppi. Tässä tapauksessa MagnetiMarelli 7SM.

Lisää ajelua mutta etanolilla
Tänään, lauantaina, pikku maaseutukierros. Ajelin vaihteeksi etanolilla (RE85) kun oli lämmin päivä. Ei vikailmoituksia. Etanoli antaa paremman väännön ja kiihtyvyyden eikä vedätettäessä palotilassa ilmene detonaatiota kilinänä tai eräänlaisena rätinänä kuten 98-oktaanisella bensiinillä saati 96-laadulla. Tarkoitan sitä ilmiötä kun liian isolla vaihteella lähtee kiihdyttämään alhaisilta kierroksilta "tuppi nurin". Etanolin oktaaniluku on 111 mutta siihen sekoitettu bensiiniosuus laskee oktaania hiukan alle 110:n. Muutoinkin käyntiääni on voimakkaampi ja matalampi. Mukavaa murinaa. Vakioputkillakin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Mitään erityistä säästöä ei etanolin käytöllä synny sillä hinta oli sadasosan alle 1,31€ koska kulutus on noin viiden bensiinilitran sijasta 6,6 litraa etanolia matka-ajossa. Kaupunkiajossa ei taatusti synny säästöä. Pitäisi olla erikseen ruiskutus- ja sytytyskartat etanolille mutta sitten ei pysty ajamaan bensiinillä. Ehkä voisin sadeasetuksen kartat uhrata etanolikäytölle. En ole sadeasetusta, kokeilujen jälkeen, käyttänyt lainkaan. Edes sateella. Mutta maailma pelastuu kierrätyspolttoainetta käyttämällä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti