sunnuntai 30. toukokuuta 2021

California 1400 takajarrutarkistus


Brembo
1400 Californiassa on takana Brembon valmistetta oleva kaksimäntäinen liukutyyppinen takajarrun jarrupuristin eli jarrusatula. Myös etujarrut ovat saman valmistajan mutta eri tyyppiset. Jarrusatulassa on kaksi erikoista mäntää ja ne ovat molemmat peräkkäin ja vasemmalla puolella. Hyvin yleinen jarrusatula takajarrussa ja myös pienempien pyörien etujarruna olipa pyörä sitten minkämaalainen tahansa.

Informaatiota ja vertaistukea
Luin Gruppo Moto Guzzi Finlandian keskustelupalstalta huolestuttavan tarinan että takajarru oli syttynyt palamaan. Takaisinkutsua aiheesta ei ole joten vika lienee suhteellisen harvinainen.

Poljinsylinterin vaivat
Syyt ovat mekaanisia sekä hydraulisia sekä hieman niiden yhdistelmääkin. Yksi syy on väärässä säädössä poljinsylinterin tai polkimen osalta. Välystä on liian vähän poljinsylinterin ja polkimen välillä. Silloin käy niin että poljinsylinterin mäntä ei palaa riittävästi kun poljinta ei enää paineta ja jarrunesteen takaisinvirtaus estyy. Sama ilmiö tapahtuu myös jos itse poljinsylinterin mäntä tai tiivisteet ovat vioittuneet tai jarrunesteessä on likaa ja pienet kanavat tukkeutuvat. Myös eri tyyppisten jarrunesteiden sekoittaminen saattaa aiheuttaa kyseisen ilmiön. Jarrut jäävät laahaamaan ja kuumenevat ja sitä ei tiivisteet kestä.

Takajarrusatulan vaivat

Tässä tapauksessa liukutapit ja niiden tiivisteet ovat tärkeässä asemassa. Kun liukutapeista toinen liukuu huonosti niin jarrua poljettaessa jarrusatula kääntyy vinoon ja jarrutehoa menetetään sekä jarrusatulan vinoon meno rasittaa rakenteita. Samankaltainen vaiva syntyy jos jompi kumpi jarrumännista ei liiku. Tyypillisiä vikoja jo muutaman vuoden ikäisissä pyörissä. Mäntä- tai liukutappivammainen satula voi myös jäädä jumiin ja laahaa koko ajan.

Huollon puutetta pitää välttää
Sen lisäksi että jarrupalat pitää olla kunnossa on huomioitava että muutkin osat ovat toimivia. Liukusatulassa on kaksi kumisuojilla suojattua liukutappia jonka varassa satula liikkuu palojen kulumisen mukaan niin että jarru on aina yhtä tunnokas ja tehokas. Jarrunesteen säännöllinen vaihto pitää muistaa.

Jarrunesteen vaihto
Vanha jarruneste korvataan laittamalla uutta nestettä syrjäyttämään vanhaa niin välttyy jarrujen ilmaamiselta. Jarruputkia ja -letkuja ei pidä tyhjentää paineilmalla vaan vähitellen hyödyntämällä poljinsylinterin tuottamaa painetta. ABS-jarruissa saattaa tarvita virran päälle laiton toimenpiteen aikana.

Piilossa
Jarrusatula on näkymättömissä vasemman sivulaukun ja takapyörän välissä. Siksi siihen ei tule aktiivisesti kiinnitettyä huomiota. Sivulaukku on helppo irrottaa. Neljä ruuvia pitää aukaista. Koko on M8 mutta kanta 10mm. Kymppimillinen lenkkiavain ei paljoa maksa ja on hyvä olla matkassa. Mahtuu työkalupussukkaan. Avainta tarvitsee myös silloin kun jostain syystä tarvitsee säätää takajoustintukien jousipainetta. Silloinkin on laukut irrotettava.

Sivulaukun neljä kiinnitysruuvia.

Jarrusatulan liikerata ääriasennossaan. Kumisuojat, 4 kpl, ovat ehyet. Jarrupaloissa niukasti pintaa. Palakauppaan tulee asiaa vielä tänä suvena.

Jarrupalojen vaihto
Kun sivulaukku vasemmalta on pois niin jarrupalat voi vaihtaa satulaa irrottamatta. Palojen kiinnitys on suunniteltu niin että varmistussokka irrotetaan ja tuurnan avulla napautetaan lukkotappi irti. Palat putoavat pois. Samassa yhteydessä voi puhdistaa jarrulevyn rei'ityksen. Niihin kertyy jarrupölyä ja levy jäähtyy huonommin.

Jarrun valmistajan merkki. Alhaalla vas. ABS-anturi. Signaalikehä on puhdas.

Liikeradan testaus toiseen suuntaan.

Ruuvitaltan kahvalla pakotin jarrusatulan liikkumaan koko liikeratansa.

Jarrupalojen kiinitystappi

Kuvassa näkyy satulan korvakkeessa reikä johon tuurna työnnetään ja vasaralla napautetaan tuurnaan niin että lukkotappi tulee satulan oikealta puolen pois. Ensin tietysti sokka irti. Kaikki osat liikkuivat kuten niiden pitääkin. Nestettä oli sen verran kuin voi olettaakin sillä jarrupalat ovat jo melko ohuet. Tähän pyörään ei tarvitse lisätä jarrunestettä palojen kulumisen tahtiin.
 
Ei sallita ruostetta
Jos jarrun osat ovat ruosteessa. Erityisesti jarrumännät ja muut liikkuvat osat ruostuvat kosteuden vaikutuksesta niin se voi heikentää jarruja ja tehdä jarrusta tehottoman. Myös alumiiniosat voivat oksidoitua ja jumittaa osia. Kumeilla suojatut liukutapit olisi hyvä purkaa, puhdistaa ja voidella tarkoituksenmukaisella jarruvaseliinillä. Se edellyttää satulan irrottamisen jarrukilvestä. Vaseliinin pitää kestää kosteutta ja kuumuutta. Tavallinen vaseliini ei kestä.
 
Jarruneste
Jos jarrunestettä on lisätty jarrupalojen kulumisen myötä voi olla että nestettä onkin niin paljon ettei se mahdu palaamaan jarrunestesäiliöön. Siitä voi olla se haitta että jos laitetaan uudet jarrupalat niin ne jäävätkin laahaamaan ja se voi kuumentaa jarruosat rikki asti. Ei ole haitaksi vaihtaa noin neljän vuoden välein uudet jarrunesteet, huoltokirjan mainitsemaa tyyppiä. Ei parempaa laatua mutta ei huonompaakaan. Nestetyyppi lukee yleensä jarrunestesäiliön kannessa. Ilmausruuvitkin saavat liikuntaa eivätkä jumiudu.

Poljin painui astinlautaan asti ensi polkaisulla.

Neljännellä polkaisulla poljin jäi oikeaan kohtaansa. 

Tarkistustoimenpiteen menot
Ei kuluja jos ei autotallin vuokraa lasketa vaan ei tarvittu edes lisäysnestettä. Tuli huomattua että jarrupalat pitää vaihtaa kohtapuoleen kuten myös jarruneste. Toimenpide on lievästi haastava ABS-järjestelmän suhteen. Aikaa kului noin tunti hyvin rauhallisesti toimien tämän tarkistuksen suhteen. 

Hygroskooppinen jarruneste
Jarrunesteellä on taipumus imeä itseensä kosteutta. Kosteus sitten syö jarrurakenteita sisältä päin. Tyypillinen ilmiö on jarrumännän jumiintuminen hapettumien vuoksi. Siksi säännöllinen jarrunesteen vaihto säästää merkittäviä summia jos päättää pitää samaa pyörää useampia vuosia.

Toinen tarkastuskohde
Poljinsylinteri on hankalassa ja likaisessa paikassa oikean puolen astinlaudan takana. Saa päällensä rapasuihkuja eturenkaasta ja toisaalta hyvin lähellä pakoputkea. Silläkin voi olla osansa kyseisen osan vanhentumiseen. Ainakin kumiosien kunnosta pitää pitää huolta.

2 kommenttia:

  1. "Ei ole haitaksi vaihtaa noin neljän vuoden välein uudet jarrunesteet, huoltokirjan mainitsemaa tyyppiä. Ei parempaa laatua mutta ei huonompaakaan."

    DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 (ei DOT 5) => Jos kiehumispiste nousee DOT -merkinnän mukana ja DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, miksi ei kannattaisi vaihtaa parempaan ? Jos vaihtaa DOT 3 => DOT 5.1, kiehumispiste nousee 205 => 270 C?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi.
    Moottoripyörän jarrunestesäiliön kanteen on, yleensä, merkitty mitä nestettä pitää käyttää. Toki asiasta voi tehdä poikkeuksen kuten itsekin ehdotat. Valitettavasti se ei mene aina niin. Veikkaan että suurin osa motoristeista ei tiedä tai välitä mitä nestettä on laitettava.

    Sivusin aihetta kun kunnostin pitkään aikaan ajamattoman vanha pyörän jarruja: http://www.motomatti.fi/2018/11/v-10-centauro-jarrunesteiden-vaihto.html
    Tässä myös jotain: http://www.motomatti.fi/2018/12/jarrunestetesteri-testauksessa-ja.html

    Kiehumispisteen nostaminen tulee kysymykseen silloin kun ollaan radalla ajamassa tai Alpeilla kurvailemassa. Toisaalta DOT3 on riittänyt oikein hyvin. On vain osoittautunut että jarrunesteitä vaihdetaan aivan liian harvoin. Se vasta alentaakin jarrunesteen kiehumispistettä. Jarrunesteestä voi mitata edullisella mittarilla sen vesipitoisuuden. Useimmiten mittari näyttää punaista. Silloin kiehumispiste lähellä sataa astetta. Jarrunesteen mittaaminen sieltä satulan päästä on vain hieman työlästä.

    VastaaPoista