tiistai 5. toukokuuta 2020

California Adamant Uusi öljytikku


Vanha toimii, mutta
Öljytikku on tarpeellinen. Tai ainakin kaiken varalta. Itse tulee katsottua ajokauden alkaessa ja, ehkä, ajokauden aikana joskus. Pyöräni eivät ole kuluttaneet öljyä niin paljoa öljynvaihtovälillä että olisi sen riittävyys epäilyttänyt. Nyt tikku vaihtui modernimpaan malliin.

Pienempi öljytilavuus
Madalsin öljypohjan ottamalla noin 20 millimetrin vahvuisen korotuskehän pois lohkon ja öljypohjan välistä. Öljyä on noin litra tavanomaista vähemmän. Olen puolittanut öljynvaihtovälin.

Alkuperäinen
22mm:n avain tai ainakin hyvä korvike sille oli oltava matkassa alkuperäisen öljynmittatikun avaamiseen. Muutoin toimiva ratkaisu mutta avaaminen vaatii suhteettomasti voimaa melko ahtaassa paikassa. Voi satuttaa kätensä tai sormensa siinä hommassa vaikka kone olisikin jo jäähtynyt.

Alempana vanha öljynmittatikku.

Usit
Tiivistysmenetelmän nimi. Monikertakäyttöinen eikä se herkästi kulu. Tehty teräksestä ja kumista. Siirsin sen vanhasta tikusta uuteen jatkamaan tehtäväänsä kevyesti tästä lähtien sillä nyt tiiviste vain tiivistää eikä sen tarvitse kestää aukomista ja sulkemista.

Vertailua
Molempien tikkujen merkinnät ovat kokolailla samoilla kohtia. Merkkien väliä on noin yksi litra. Jos laittaa aivan ylämerkkiin tai sen yli alkaa öljyä kulumaan tarpeettomasti. Sopivin taso on hieman alle ylämerkin. Liika öljy ei paranna voitelua.

Uusi tikku ja o-renkaat.

Kaksi tehtävää
O-renkaat, luonnollisesti, tiivistävät mutta pitävät myös tikun reiässään. Kuluvat vaikka ei auottaisikaan sillä kumi hapertuu vanhemmiten. Tiivisteet voi vaihtaa helposti uusiin.

Öljytikun reikä moottorilohkon vasemmassa kupeessa.

Öljytikku paikoillaan.

Helppoa kolmipyöräisessä
Kunhan on tasamaalla niin öljyn tason tarkistaminen on helppoa ja nopeaa. Tarvitaan vain jonkinlainen pyyhe tikun siistimiseen ennen mittausta. Kaksipyöräisen mp:n öljyn tarkistaminen vaatii keskitukea tai jos sitä ei ole joko kaveria tai nostinta avuksi.

Kuuma
Pitää muistaa että kun koneella ajetaan niin moottoriöljyn lämpötila voi olla yli 120 astetta. Silloin öljytikku on kuuma eikä paljaat sormet sitä kestä. Parempi odotella jäähtymistä. Silloin kierrossa ollut öljy on palannut öljypohjaan takaisin ja saadaan oikea määrätieto.

Märkäsumppumoottori
Kuten useimmissa autoissa on Guzzin moottorissa sama periaate eli öljy on moottorin alimassa osassa eli öljypohjassa. Öljypumppu sen sieltä jakelee kaikkiin tarpeellisiin voitelukohteisiin. Öljy valuu kulutuskohteista maan vetovoiman tahtiin hiljalleen takaisin alas öljypohjaan. Kuivasumppumoottorissa öljy on erillisessä säiliössä. Joissain niistä on varsin monimutkaistakin selvittää tarkka voiteluöljyn määrä. Tässä ei.
 
Pakokaasun väri
Yleensä käynnistyksen jälkeen, erityisesti kylmähköllä ja kostealla säällä, tulee pakoputkista harmaata höyryä. Se on vesihöyryä joka on yksi bensiinin palamistuotteista mutta ei enää näy kun kone lämpenee. 
Jos taas tulee sinertävänharmaata kaasua se tarkoittaa että moottoriöljyä tulee ulos kaasumaisessa muodossa. Se ei ole lainkaan toivottavaa. Kertoo venttiilien ohjaimien kuluneisuudesta, männänrenkaiden ja sylinterien kuluneisuudesta tai huohotusjärjestelmän vakavasta viasta.
Musta savu pakoputkista kertoo liian rikkaasta seoksesta mutta sallitaan ennen 90-lukua valmistetuissa pyörissä kovan kiihdytyksen alkuvaiheessa. Kyseessä on osittain palamaton bensiini. Puhutaan "voimasavusta". Jos sitä tulee koko ajan on kaasuttimissa tai ilmansuodatuksessa vakava vika. 
Musta savu jatkuvana ilmiönä kertoo myös liian suuresta määrästä bensiiniä verrattuna moottorin saamaan hapen määrään. Aiheuttaa pidemmällä aikavälillä voimakasta karstoittumista moottorin vitaaleissa osissa ja johtaa ajan kanssa moottorivaurioon. Liian suuresta hapen määrästä verrattuna bensiinin määrään ei kerro oikein mikään lievässä tapauksessa mutta sekin voi johtaa moottorivaurioon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti