keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Buell etuakseli


Kaverin pyöräprojektiin
Tein teräksestä etuakselin ja siihen liittyvät puslat ja muut tarpeelliset osat ja koristukset. Kyseessä Sportsterin keulan sovitus varhaisen Buellin putkirunkoon.

Kohta valmistuu
Akselin sorvaus ja kierteitys on normihomma sorvilla. Sitä ennen piti tietää mitoitus ja muutama muukin seikka. Akseli on nyt valmis. Lisäksi tulevat säätöosat ja koristeet.

Akseli paikoillaan kokeeksi.

Hyvin ahdasta
Teleskooppien sisäsivuilla olevat lokasuojan kiinnikkeet ovat hyvin lähellä vanteen sivuja. Noin 5mm puolellaan. Lokasuojan kiinnitystä pitää miettiä toisenkin kerran.

Akselin oikea pää. Teleskoopin alapää on "uiva".

Akselin oikea pää
Oikean puolen teleskoopin alaputki kiinnittyy akseliin liukuvalla kiinnityksellä. Kun akseli on kiristetty mutterillaan niin pitää katsoa että teleskooppiputket ovat samalla leveydellä koko pituudeltaan. Vasta sen jälkeen voi kiristää kuvassa näkyvän pitkittäisen pultin. Siten keula ei "jumita" joustoliikkeen matkalla. Tässä keulamallissa ei ole ns. "mummorautaa" joka sitoisi keulan alaputkien yläpäät toisiinsa. Sellaisen voi toki rakentaa.

Osittain ontto
Akselin paksumpi, 22mm osuus, on ontto ja kierteitetty M10 kierteellä. Siihen kiinnittyy alumiininen tulppa joka on identtinen toisen puolen kanssa ja peittävät siten akselin molemmat päät. Ovat myös ns, kulutusosana jos pyörä sattuu keikahtamaan.

Vasen pää.

Sivusuunnan hienosäätö
Vasemmalla teleskooppin alaputken ja pyöränlaakerin välissä on säätömahdollisuus noin 1 millimetri suuntaansa vaihtamalla eri paksuisen aluslaatan laakeriholkin ja teleskooppiputken väliin. Akselin pään kierrettä voi hieman lyhentää. Mutteri on ohennettu alkuperäismitastaan pari milliä.

Mutteri ja sen vastakappaleelle eli akselille kierteentekovehje.

Suojaholkki akselin päähän
Vielä keskentekoinen vaan valmistuttuaan muotoiltu ja kiilloitettu. 

Suojakuppi akselin päässä.

 Vasemman puolen suojakuppi sivulta.

Myös oikealle puolelle
Odottaa Vapun yli valmistumistaan. Loppui, nimittäin, sopivan pehmeä alumiinilaatu jonka saa kiillotettua muun ympäristön mukaiseksi. Myös muotoa pitää keventää.

Jatkoa seuraa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti