maanantai 6. huhtikuuta 2020

California 1400 GTS Ajokauden avaus


Vaatimattomasti
Avausajelu oli Ylöjärveltä Tampereelle. Laitakaupungilta laitakaupungille.
Tarkoitus ei ollutkaan kuin tarkistaa että pyörä toimii. Akku oli jo muutama viikko sitten ladattu täyteen. Uudehko akku vielä. Toiveissa on että toimii koko suven. Mitään isompia ajeluita tai kokoontumisia ei ole ensihätään tiedossa. Sattuneesta syystä. Mutta voihan sitä ajella omaksi huvikseen.

Alkukankeutta
Kerholla laittelin akkukaapelit kiinni ja kokeilin että jarrut pelaa. Moottoriöljyä en katsonut sillä se vaatii nostimen käyttöä ja se ei ollut vapaana.
Virrat päälle niin varoitusvalo syttyi vilkkumaan. Teksti URGENT SERVICE vilkkui myös mittariston näytössä.
Käynnistyi kyllä mutta ei ymmärtänyt kaasukahvan liikkeitä.

Pieni kikkailu avuksi
Virrat pois päältä joksikin aikaa ja uusintakäynnistys. Homma ok. vain SERVICE-teksti näkyi sekä punainen varoitusvalo paloi koko ajan. Pyörä on siis ajokunnossa mutta varauksin. Tila on niin kutsuttu "Limb Home" eli vikasietotila jossa ei moottorinohjaus anna täyttä tehoa.

Kotiinpäin
Puoli kilometriä ajettuani pysähdyin bussipysäkille, sammutin moottorin tappokatkaisimesta, vartoilin parikymmentä sekuntia. Kytkin virrat päälle uudelleen ja tapahtui niin kuin pitikin. Punainen varoitusvalo sammui. Toki SERVICE-teksti jäi näkyviin. Saatoin ajaa täydellä suorituskyvyllä kotiosoitteseen autotallin eteen.

Tiedonlukua
Tallissa laitoin miniläppärin lataukseen ja kytkin sen välikaapelilla pyörän järjestelmään. Tarkistin vikalogin: kaksi ilmoitusta väliaikaisessa vikamuistissa P0155 ja P0156.

P0155 ilmoitus:
  •  Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
  • Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
  • Alijärjestelmä: 1 = Polttoaine ja ilmanotto
  • Vikakoodi: 55 = Tarkka kuvaus: (O2-anturipiiri ei havaittu toimintaa (pankin 2 anturi 1))

P0156 ilmoitus:
  • Järjestelmä: P = Powertrain (Voimansiirto)
  • Tyyppi: 0 = Yleisluontoinen
  • Alijärjestelmä: 1 = Polttoaine ja ilmanotto
  • Vikakoodi: 56 = Tarkka kuvaus: (O2-anturin lämmitinpiirin toimintahäiriö (pankin 2 anturi 1))
O2-anturi = lambda-anturi eli jäännöshappianturi jotka ovat kunkin pakokäyrän loppupäässä.

Selvää tekstiä
Lambdojen toiminta tai niiden ohjaus ei ole ihan lyönnissä pitkän seisonnan jälkeen. Näin on kuitenkin tapahtunut vain keväisin ensikäynnistellessä. En ole jaksanut stressata tästä. Jos järjestelmä ryhtyy työnään ilmoittelemaan niin pitää vilkaista lambdoja ja niiden virransyöttöä.

Sulakkeiden tarkistus
Koska vikailmoitusta ei enää uusintakäynnistyksessä tullut ei vika liene ainakaan lambdan lämmityksen virransaannissa. Tuo P0155-ilmoitus voisi viitatata että heti käynnistyksen jälkeen ei tullut välitöntä vastetta kyseisestä vasemman puolen anturista.

Asiaa seuraan
Suurella todennäköisyydellä on kuitenkin kysymys satunnaisuudesta. Esim. johdotuksen liittimen lievästä hapettumisesta. Signaalin virtamäärä on todella pieni joten se voi estyä kovin vähästä. Sittemmin signaalitieto on kuitenkin kulkenut.

Johtimia ja liittimiä akkutilassa.

Oma unohdus
Jouduin irrottamaan akkutilan kannen että sain diagnostiikkaliittimen näkyviin. Olisi pitänyt muistaa akkutilan kantta sulkiessa ettei jättäisi liittimiä kannen alle. Kuusi ruuvia pitää avata helpoista kohdista. Ei ole vaikeaa.

Tallin edessä toimintotestauksessa.

Kaikki kunnossa
Asiaan ei montaa minuuttia mennyt ja nyt johdotkin ovat näkösällä jos joskus tulee syynättävää ajotietokoneen tai ECUn suhteen.

GuzziDiag
Nimensä mukaisesti tietokoneohjelma soveltuu Guzzeille mutta myös muille italianpyörille. Lisäksi on yleisversio IAWDiag. MagnetiMarelli ja WeberMarelli-järjestelmille 80-luvulta nykypäivään.

TomTom odottelee ajokautta alkavaksi.

Lisävarusteita
TomTomin lisäksi on Waltter actionkamera. Vasemmalla näkyy jalusta kytkinnestesäiliön kannella. Kamera on vielä piironginlaatikossa.
Jalustan alla on moottoriöljyn lämpömittari. Vastaavassa kohtaa jarrunestesäiliön takasivulla on kaksi lambdanäyttöä. Se kavaltaa jos seoksissa on jotain poikkeavaa. Tällä kaudella on tarkoitus tutkia mitä eroa on seoksenmuodostuksessa eri ajomoodeilla.

Pyörät peräkkäin.

Tallissa ahdasta
Tilanpuute loppuu heti kun saan toisen polkupyörän vietyä Verstaalle kunnostukseen. Sen lisäksi pitää järjestellä tavaroita ja siivota lattia talvisista pölyistä. Ehkä jo huomenna. Tänään vein jo ison roskasäkillisen sekajätteeseen. Muutenkin Talli kesäaikana on mukava paikka tavata kavereita ja jutella joistakin asioista vaimoväen häiritsemättä.

Vain peruutus ja tie vie.

Vasemmalla tietokoneen monitori
Tallissa on tietokone kaiken varalta sillä monesti juuri se läppäri jota tarvittaisiin diagnosointiin onkin jossain muualla kuten toisen pyörän takalaukussa saamattomissa jossain tai jotain muuta riesaa on. Olen tähän tallikoneeseen ladannut tärkeimmät tiedostot ja ohjelmistot. 

Apukäynnistimen latauksen tarkistus.

Käytössä jo toista vuotta
Itse en ole tarvinnut kuin ukkosilman katkaistua sähköt mökillä. Sain puhelimen lataukseen. Muiden autoja ja moottoripyöriä sen sijaan olen tällä käynnistellyt. Ei vara venettä kaada. Eikä paina paljoa. Suosittelen, hinta noin sata€. 
Laite pitää muistaa ajoittain ladata. Talvella auton penkin alla, suvella ajossa olevan pyörän takalaukussa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti