tiistai 30. heinäkuuta 2019

California 1400 GTS: sivutuen asentokytkinongelma


Ihmettelyä
Pyörällä voi lähteä liikkeelle ilman että nostaa sivutuen ylös. Muutoin asiasta ei ole mitään muuta haittaa ja kaikki muu toimii odotetusti.

Tietokoneavusteisesti
Kytkin eilenehtoolla, kun oli hieman viileämpi sää puuhastella, pyörän GuzziDiagiin ja tutkin toimintoja. Asiasta ei ole vikailmoitusta vikamuistissa mutta GD näyttää kuitenkin että sivutuen asentoa ECU ei ymmärrä. Eli asentoarvo on "0" olipa sivujalka alhaalla tai ylhäällä. Olisi luullut että pyörän järjestelmä olisi tästä ilmoitellut sillä ristiriita vaihteen päälläolon suhteen on selkeä. Silloin ei moottorin sovi käydä jos kytkivipu ei ole vedettynä pohjaan.

Miten pitäisi olla
Oikea sivutuen asentokytkimen toiminnan pitäisi sammuttaa moottori kun vaihde kytketään jos sivutuki ei ole käännetty ylös asti.
Testasin muutkin aiheeseen liittyvät piirit eli ensin kytkinkahvan asentokytkimen toiminnan. Se antaa arvoksi ajoasennossa "0" ja vedettynä pohjaan arvon "1". Vaihteen kytkeminen näkyy myös GD:llä normaalisti.

Asiallinen osa
Sivutuen asentokytkin on varsin jämäkän näköinen laite. Asennuskuvassa ei sille ole numeroa mutta siinä on alla kaksi sen kiinnitysruuvia joiden numero on 13.

 Asennuskuva kohteesta.

Remonttimesta
Lähdin Kerholle tutkimaan asiaa. Otin tietokoneen mukaan niin saan katsottua että toimiiko sivutuen asentokytkin toimenpiteiden jälkeen halutulla tavalla.

Aiempaa kokemusta
Itsellä on tietty herkkyys sivutukiasioihin sillä olen kerran tehnyt kunnon voltit pyörineni pusikkoon kun sivutuki oli alhaalla, vauhtia noin 80 km/h, mutka vasemmalle ja ojan pohjassa iso kivi. Syntyi paljon romua.

 Ensin nokkaa hieman ylös.

Sivutuen asentokytkin irrotettuna.

Lähellä pakoputkea
Johdotus on hyvin suojattu ankaraa ja kuumaa sijaintiaan kestämään. En purkanut johdotusta vaikka liitin olisikin ollut josta olisi saanut johtimen irtoamaan mutta pesu onnistui näinkin oikein hyvin. Kuvat on otettu ennen pesua.

Vasemmalla asentokytkin ja sen käyttövipu eli liipaisin.

Ei toimi
Kuvasta näkee että asentokytkimen liipaisin ei toimi. Liipaisimen pitäisi olla varreltaan samansuuntainen kuin seisontatuen jousikin. Mutta eipä ole kun sivutuki on alhaalla.

Sivutuki yläasennossa, liipaisin ja jousi samassa suunnassa.

Liipaisimen kuluma.

Lovi keskellä kaarta
Asentokytkimen kara on hieronut loven liipaisimen kaareen eikä liipaisin ole päässyt kääntymään niin että asentokytkimen kara olisi painunut sisään ja toimittanut siten tehtävänsä.

Viilaten
Viilalla viilasin loven pois kaaresta ja asensin liipaisimen paikoilleen ja pääsin kokeilemaan. Tulos oli kehno. Taas hetki ihmettelyä ja makuulle pyörän viereen katsomaan mikä mättää. Se selvisi: liipaisin ei painanut asentokytkimen karaa riittävän syvään.

Lisää ihmettelyä ja havainto
Hetken pähkäilyä ja katselua eri suunnista. Vaikutti siltä että liipaisimen akseli oli taipunut. Olin siis osunut sillä johonkin tai jokin oli osunut siihen. Ehkä kivi raskaasti kuormattuun pyörään omalla mökkitiellä tai jokin jossain muualla. Taivutin akselia hieman ja asensin pestyt ja voidellut osat paikoilleen. 

Osat irrallaan ja tarvittavat työkalut paitsi vasara.

Viimeistelyä
Osien pesun, voitelun ja asennuksen jälkeen tietokone näytti että asentokytkin mekanismeineen toimii jälleen. Vikalogeissa ei ole asiasta mainintaa. Tällainen vika jää siis huollon tai asiakkaan havaittavaksi. Mitään varoitusta asiasta ei tule vaikka mielestäni pitäisi.

Koeajo paikoillaan
Jos yrittää kytkeä vaihdetta päälle kun sivutuki on alhaalla moottori sammuu joka kerta.
Tietokoneella katsoen ei tapahtunut muuta kuin arvo "0" vaihtui arvoon "1" kun sivutuen laski ala-asentoon. Se on vaadittu tieto jolla moottori sammuu vaikka kytkinvipu olisikin vedetty pohjaan eli vastaavaan arvoon "1" samalla kun vaihde siirtyy arvoon "1" tai arvoon "7" joka on kakkosvaihteen arvo. Pyörä ei siis lähtisi mitenkään liikkeelle sivutuki alhaalla ja vaihde päällä nyt kun asia on korjattu. Jos vaihde on arvossa "0" voi sivutuki olla alhaalla ja moottori käy eli vaihde vapaa-asennossa ja kytkinvipu vapautettuna.

Ilta-ajelulla
Kävin Tampereen Mustassalahdessa jokatiistaisessa pyörätapahtumassa. Asiaa ruodittiin siellä porukalla. Moni ihmetteli mitä tekemistä pyörän ECU:lla ja tietokoneella on sivutuen kanssa. Eipä paljoa, jos turvallisuusseikkoja ei oteta huomioon, mutta ECU:n kautta tämänkin asian voi saada havaituksi. Nyt tiedän miten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti