sunnuntai 26. toukokuuta 2019

Nummijärviajo 2019 takana


Muodostunut perinteeksi
Siis varsinainen käynti Nummijärvellä perjantai-illasta sunnuntaiaamuun.

Poikkeus vakio-ohjelmasta
Tällä kertaa paikalle saattoi tulla jo torstai-iltana. Asia jota useampikin pitkämatkalainen hyödynsi.
Syyksi kelpasi perjantaiaamun urkukonsertti Kauhajoen kirkossa. Urkuja soitti Timo Tuuliniemi. Hyvä akustiikka ja urkujen varsin vahva läsnäolo. Seuraavaa urkukonserttia suunnitellaan mutta toisaalle.

Oma kuvio
En halunnut saapua paikalle vielä torstaina vaan laitoin herätyskellon soimaan puoli seitsemältä aamulla. Retkeilyvarusteet olin pakannut valmiiksi pyöräni, Guzzi 1400 GTS:n, sivulaukkujen sisälaukkuihin. Siten ne on helppo kantaa autotalliin ja sujauttaa sivulaukkuihin.

Matka ei ole pitkä
Lyhintä reittiä noin 180 km mutta en halunnut ajaa vilkasta kolmostietä vaan valitsin yhden suosikkireiteistäni: Tampere - Mouhijärvi - Suodenniemi - Lavia - Kankaanpää - Kauhajoki. Vain ennen ja jälkeen Kankaanpään lähellä oli vilkasta liikennettä. Muutoin sai ajella omaa vauhtia ilman häiriöitä.

Hienoa agraariseutua
Lavialta Kankaanpäähän on koko matka suhteellisen asuttua maanviljelyalauetta jossa toiminta jatkuu edelleen. Vesistöä tien oikealla puolella ja peltoja paljon pienten jokien ohella. Maalaispojan silmä lepää. Terveisiä Vihteljärvelle.

Venyvät kilometrit
Hieman kummastutti se että Kankaanpään keskustassa oli kaksikin kylttiä jotka kertoivat että matkaa Kauhajoelle olisi 74 kilometriä. Ajettuani lisää tietä 44 Kauhajoen suuntaan niin kyltti ilmoittikin matkaksi 77 kilometriä. Mittaamaan en ryhtynyt mutta ajamalla oikeaan suuntaan matkan mitta lisääntyi.

Ruumiin ravintoa
Urkukonsertin jälkeen olikin jo lounasaika. Kirkon melko välittömässä läheisyydessä sijaisee lounasravintola - kahvila. Kalakeittoa maukas lautasellinen ja tosi iso kahvikupillinen vahvaa kahvia leivoksen kera jälkiruoaksi.

Käynti marketissa
Varoiksi hain pienruokavarannon viikonlopuksi ja myös muutaman pullon edullista kuohuviiniä. Minut on joskus nimetty seurueemme kuohuviinivastaavaksi. Toisinaan myös perunavastaavaksi. Aamuinen jäykkyys katoaa kun saa herättyään lasillisen kuohuvaa nautituksi.

Kauhajoelta Nummijärvelle
Tarkemmin Nummijärven campingalueelle. Siirtymä ei ole montaa kilometriä. Pyörän päältä kamat mökkiin ja sen jälkeen vapaata seurustelua. Ulkona ei kovin hyvin viihtynyt sillä välillä tuuli kovasti järveltä päin ja muutama sadekuurokin virkisti maisemaa.

Anne, Hilkka, Timo ja Vesa sosiaalisen tiedonvälityksen ääressä.

Syödä pitää lauantainakin
Lihatukku Tamminen oli järjestänyt paikalle kokolihaa melkoisen määrän. Mitään ei jäänyt syömättä. Myös leirintämaksuun sisältyi yksi tuhti lounas kahden aamiaisen ohella. Paistikastike ja keitetyt perunat salaatin kera pääruoaksi. Aamiaiset perinteisiä puuroaamiaisia hillosilmällä ja tietenkin mehua, voileipää leikkeillä ja kahvia. Ei huonoa sekään.

Repe grillimestarina.

 Annoksia kullekin.

Lihatuotteet tulella.

Syöneiden symposium.

Omat eväät
Joskus pitää olla tehokasta ravintoa matkassa ettei heikotus yllätä. Paketillinen eineslihapiirakoita, kolme luomuomenaa, kahvimaitoa pikku tölkki ja ryynimakkaraa yksi pakkaus. Syötyä tuli "vararavinnosta" kaksi lihistä ja omenan. Loput kulkeutuivat kotijääkaappiin.

Paluu sunnuntaina
Aamiaisen jälkeen kamojen pakkaus pyörän päälle. Helppo homma sillä paluukuorma on paljon pienempi mitä tulokuormassa oli sisältöä. Paluureitti Karvian kautta Parkanoon jossa sanoin morjes etelään matkaaville. Itse kurvailin kiihtyvän sateen myötä Kuruun josta Ylöjärvelle ja kolmosmoottoritietä kotiin Tampereelle kuuden asteen lämpötilassa.

Pyörä on likainen
Noin viikko sitten pesin pyörän. Jo menomatka Kauhajoelle suttasi sitä melkoisesti. Paluumatkan sade kruunasi likaisuuden. Eli seuraavana poutapäivänä tiedossa pesu- ja vahaushommia.

Sade tuli hyvään tarpeeseen
Kunnon laaja "maakuntasade" vie hiekat, siitepölyt ja muun pölisevän aineen asfaltilta pois. Pito paranee ja mukavuus myös. Kun tie on puhdas niin eivät pyörä ja varusteetkaan likaannu ajossa.

Ehkä ensi vuonnakin Nummijärvelle.


Miten pyörä toimii
California 1400GTS suoritti ohessa pisimmän ajorupeaman yhden viikonlopun aikana tälle ajokaudelle. Yhteismatkaa tuli noin 400 kilometriä kiertoteitä käyttäen. Ajettavuus ja muut ominaisuudet ovat niin hyvät ettei parempaa juuri voi toivoa vaikka ottaa huomioon ne kaikki moottoripyörät tässä kokoluokassa ja tyyppilajissa joita olen ajanut liikkeiden koeajopyörien suhteen.

Kulutus kylmällä säällä
Kone on herkkä kuluttamaan rauhallisessa ajossa enemmän kuin aktiivisemmalla ajotavalla. Moottori pyrkii käymään liian kylmänä alle kymmenen asteen ulkolämpötilassa saati sitten sateessa.
Jäähdytysnesteen lämpötila on vain noin 90 astetta jäähdytin suljettuna eikä sitäkään jos ajo on tasakaasuajoa kuten vakionopeussäätimen varassa on. Olisi hyvä että lämpötila olisi lähempänä 120 astetta. Siihen pääsee kuin ulkoilman lämpötila on hellelukemissa tai ajotapa hyvin kuormittava.

Kylmän moottorin ongelmia
Kylmä moottoriöljy voitelee huonommin. Siitä seuraa kulumista helpommin ja joutuu käyttämään synteettisiä öljyjä. Myös vesi sekaantuu kylmään öljyyn ja muodostaa emulsiota.
Polttoaineen kulutus kasvaa kylmänä. Katalysaattorien toiminta kylmänä ei ole hyvää vaan niitä varten on syötettävä ylimääräistä bensiiniä ja se näkyy kulutuksessa. Pyörässä on moottoriöljyn lämpömittari sekä jäännoshappinäyttö erikseen molemmille sylintereille. Ajotietokone näyttää ulkoilman lämpötilan eli on helppoa vertailla ulkoilman lämmön suhdetta moottorin käyntilämpötilaan.

Säätöjä on tehty
Olen ratkaissut osan kylmäkäymisen suhteen johtuvasta kulutuksesta. Lämpimällä säällä on helppo päästä noin viiden litran kulutukseen mutta kylmällä säällä, kuten tänä viikonloppuna, kului noin kuusi litraa sadalle.

Ajokilometrit
Lähestyvät 30.000 kilometriä ja se tulee kesän aikana täyteen eli joudun vaihtamaan moottoriöljyn ja suodattimen. Muita huoltoja, tarkastuksia lukuunottamatta, ei tarvitse tehdä tämä ajokauden aikana.
Tässä Guzzi-mallissa on V7-perinteitä noudattava ja siitä kehitetty moottori jossa lohko on yhtä valua eikä siis ole purettavissa. Mutta sen verran on uudistuksia tullut että öljypohjaa ei tarvitse irrottaa suodattimen vaihdon vuoksi vaan suodatin on ulkopuolella.

Renkaat
Edessä paksukuminen ja painava ristikudosrengas, takana sama auton rengas joka on ollut jo kaksi edellistäkin vuotta. Toimii hienosti eikä ole juurikaan kulunut muuten kuin hieman reunoilta. Tällä kaudella ei tarvitse tehdä rengastöitä jos vaurioita ei ilmene.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti