torstai 17. tammikuuta 2019

V10 Centauro Keulahuolto valmis


Purku ja puhdistus

Hiontaa
Ala- eli sisäputkista toinen oli kiillottunut. Sitä piti hienolla hiomakankaalla pyyhkäistä. Sileäksi hioutunut pinta ei pidä öljyä takanaan. Toki vuoto ei ole iso mutta pieni musta rantu tulee herkästi aina siihen mihin asti keula painuu.

Kiillottunut putki.

Rasittunein kohta
Kyseessä on kohta johon ulko- eli yläputken alapään laakeri nojaa. Sinänsä yllättävää että vain toiseen alaputkeen on tullut kiillottumaa. Tässä putkessa on paluuvaimennus eli vasen keulaputki kyseessä.

Kiillottuma hiottu.

Seuraavaksi kokoonpano
Yläputken alapäähän uusi huulitiiviste ja alaputki sisään ilman laakeria. Laakeri laitetaan kun putket ovat kokonaan sisäkkäin. Yläputken sisään pudotetaan alaputken ylälaakeri, välysrengas ja muovinen lukitusholkki. Vedetään alaputki melkein ulos asti yläputkesta niin että lukitusholkki asettuu yläputken laajentuman kohdalla napsahtamaan kiinni alaputkeen. Siihen tarvitaan sopivan kokoinen putki jolla muovinen lukitusholkki napsautetaan alaputkeen kiinni. Kun putket ovat enemmän sisäkkäin niin lukitusholkki ei pääse aukeamaan ja alaputken ylälaakeri pysyy paikoillaan.

Puoli kierrosta
Käänsin yläputkia tasan puoli kierrosta että uusien laakereiden rasittamat kohdat tulevat päivastaisiin liukupintoihin kuin tähän asti. Samalla yläputkien alalaakerit, joita ei tarvinnut vaihtaa, kuormittuvat vastakkaiselta puolelta. Mitään välystä ei tuntunut putkiin jäävän.

Vaihdetut osat.

Ei voi käyttää uudelleen
Kaksi alaputken yläpään laakeria ja huulitiivisteet. Kupariprikat korvasin alumiinisilla. Ne tulivat iskunvaimentajan alapään kiinnitykseen. Näistä laakereista on teflonpinnoite kulunut osittain pois ja ovat siis väljiä yläputkiin.

Teleskooppi paikoillaan.

Öljyn laitto
Laitoin ruuvarin kannattelemaan jousen yläpäätä että syntyy sopiva väli mistä öljy kaadetaan sisään.

 Iskunvaimenninöljy.

Annostelu- ja kaatoastia.

Keula paikoillaan. 

Säädöt kohdalleen ajokaudella
Iskunvaimennukseen voi joutua tekemään säätöjä. Teleskooppien yläpään "korkkien" keskellä on säätönupikat joita kääntelemällä suuntaan tai toiseen vaikuttaa sisään- ja ulosjoustoon.

Yleistä
Keula on todella helppo purkaa ja koota. Jos osat ovat valmiina niin siihen ei kauaa aikaa kulu. Selvästi rakenteessa on ajateltu kilpakäyttöä ja helppoa säädettävyyttä.

Hätäisimmille
Jos oikein säästää työssä niin yläputkia ei tarvitse pyörästä irrottaa lainkaan. Keulan saa purettua muutenkin. Toki etupyörä pitää ottaa pois.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti