sunnuntai 1. heinäkuuta 2018

California 1400 GTS kaasuvaijerit ja kaasunasennontunnistimet

Taustaa.
Tämä juttu saattaa juontaa niinkin kaukaa kuin parin vuoden taa ohjaustangon vaihtoon. Samalla, luonnollisista syistä, vaihtui pidemmät kaasuvaijerit. Silloin on edellisen kerran ECUlle opetettu kaasukahvan liikerata ja kaasunasentopotentiometrien jännitekäyrät. Nyt se säätö ei ilmeisesti ole enää kunnossa.

Juhannusmatkalle lähtö oli lievästi hankala sillä vikavalo syttyi. Alla on jutun kuvausta matkan alusta. Olen lisännyt siihen omia havaintojani ja myöhempää spekulaatiota. Mutta pyörä ei mene ajamattomaan kuntoon vaikka punavalo sattuisi vilkkumaan.

Lähtiessä kotoa, jo pyörää tallista ulos ottaessa, syttyi mittaritauluun vilkkuva punainen varoitusvalo ja URGENT SERVICE teksti mittaristoon ja moottorinohjaus asettui vikasietotilaan. Koska näin kävi niin ajattelin koittaa miten kunnon kuormalla kaksi päällä ja täydellä leirintäkalustolla vikasietotilassa ajetaan.
Varsin hyvin se sujui. Kierroksia kone ottaa noin 4000 ja veto loppuu pehmeästi niillä tietämillä. Nopeutta saa aikaiseksi hieman päälle 100 km/h. Ohituksia ei siis juuri tehdä koska kiihtyvyyttä ei kauheasti löydy. Hieman kuin ajaisi jollain kolmepuolikkaalla mutta kolmesataa kiloa lisää painoa päällä. Eikä vakionopeussäädin toimi.

Matka kuitenkin taittui niin että moottoritieosuus, noin 15 km sujui kuin ei mitään. Mutta mäkinen, tavallinen kaksinumeroinen valtatie oli jo nolompaa menoa. Ei ohituksia, paitsi muiden kun oli pitkä ja jyrkähkö Sarkolan ahde ja ohituskaista jossa tavallisen rahvaankin autot vetivät ohi.

Virheilmoituksen poisto.
Homman pystyy hoitamaan helposti pois. Siksi pysähdyin jo kolmenkymmenen kilometrin päässä huoltikselle seinän varjoon ja kuittasin miniläppärin avulla vikailmoituksen pois. Kyseessä on toisen kaasuvajerin liikeradan vikailmoitus. Ei siis mitään vakavaa vaikka pyörän älylaatikko sen siksi tulkitsee.

Toinen tapa olisi ollut sammuttaa pyörä virta-avaimesta ja varrota vajaa minuutti ja kytkeä virta päälle uudelleen. Silloin jää vikavalo palamaan ja teksti SERVICE mutta vikasietotila ei ole enää päällä. Mutta kun melkein samassa ajassa saa vikakoodinkin katoamaan niin miksipä ei.

Mitä tehdä.
Jos ei ole välineitä poistaa kyseistä vikailmoitusta niin ainoa vaihtoehto on sammuttaa moottori noin minuutiksi ja käynnistää uudelleen. Silloin vikavalo alkaa palamaan koko ajan vilkkumisen sijaan. "URGENT"-teksti katoaa mutta "SERVICE" teksti varaa koko ajotietokoneen näyttötilan. Vikasietotila ei ole enää päällä ja myös vakionopeussäädin toimii ja täysi teho on tallella.

Kun tilanne on tämä  niin silloin jää ainoiksi keinoiksi viedä pyörä joko huoltoon, käydä kaverin luona jolla on laitteet asian hoitamiseksi tai hankkia itse tarpeellinen varustus ja ohjelmat. Vain rauta maksaa, softan saa lahjoitusta vastaan ladata netistä.

Asia huomioidaan myöhemmin.
Kun vikakoodi ilmestyy seuraavaksi niin jos on tilaisuus katson tarkemmin mikä on ilmoituksen syy. Epäilen neljän erillisen TPS:n keskinäistä balanssia ja niiden signaalia jota ECU lukee. Pyörässä on ns FbW-moottorinohjaus eli kaasukahvan signaali on sähköinen ECUn suuntaan vaikkakin vaijerivälitteinen. Potentiometrit eivät siis ole kaasukahvassa eikä läppärungossa vaan tankin alla.
Vikailmoitusta ei enää ole ilmestynyt.
Onhan se melkomoinen ero kun on kaikki hummat tallissa. Vai pitäisikö sanoa: laitumella?

Myöhemmin.
Tuosta meni viikko ja ajelin jossain Ruoveden - Kurun tietämillä ja pysähdyin valokuvaamaan. Siitä lähtiessä pyörä meni vikasietotilaan mutta jatkoin matkaa Kyrönlahteen kahville. Kahvin jälkeen ei varoitusvalo enää vilkkunut ja vikasietotila poistui. Vain "SERVICE"-teksti näkyi ja varoitusvalo paloi jatkuvasti. Kuten normaalistikin tällaisessa tilanteessa.

Tutkintaa ja säätöä.
Ajelin siitä Kerholle sisätiloihin ja kytkin miniläppärin pyörän järjestelmään. Säädin kaasuvaijerit uudelleen niin että on kunnon kiertovälys kaasukahvassa. Aiemmin välystä ei ollut.
Vertailin neljän TPS:n keskinäisiä jännitteitä. Ne eivät muuttuneet vaijerien löysäyksen seurauksena. Kaksi oli tarkalleen samassa jännitteessä mutta kaksi muuta eivät. Ilmeisesti pitäisi olla sama jännite aina yhdessä parissa keskenään. Toinen pari pyörii kaasua kierrettäessä vastapäivään ja toinen myötäpäivään. toisen parin lukemat kasvavat ja toisen pienenevät kaasua käännettäessä. Tuo toisen parin jännite-ero jättää tutkimisen varaa.

Poistin vikailmoituksen vikalogista ja tein kaasukahvan ja kaasuläpän "opetusliikkeet" eli tallensin niiden liikkeet ECUn muistiin.

Matkalla moottoritietä kotiin päin ei vikailmoituksia ilmennyt ja kaikki toimi ihan niin kuin pitääkin kotitallille saakka.

Olen tiedustellut muilta vastaavan pyörän omistajilta onko heillä ollut vikailmoituksia. Eivät ainakaan tunnustaneet.

Opetus: on se että vikailmoituksen vuoksi matka ei keskeydy jos vain on bensaa tankissa, sähköä akussa ja öljyä moottorissa. Se voi rajoittaa matkavauhtia sillä kaikissa tapauksissa sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen ei vikasietotilaa saa pois päältä. Silloin on jo jonkin verran vakavampi vika kyseessä. Mutta matka jatkuu mutta rajoitetulla suorituskyvyllä.

Jatkoa seuraa.
Päivää myöhemmin eli 02.07.2018 otin pyörän tallista käydäkseni Oriveden Rönnillä jossa maanantaisin on ohjelmallisia motoristien tapaamisia kesäkaudella mitä se sitten tarkoittaakin. Tänään oli Motoristit Koulukiusaamista Vastaan Ry:n esittely. Tuttu juttu jo ennestään.

Pyörän suhteen oli vanhat elkeet. Alkumatkasta ilmestyi näyttöön perinteinen URGENT SERVICE jonka sammuttamalla muutin SERVICEksi jotta saatoin jatkaa matkaa. Arvelin että Rönnissä on aikaa vilkaista asiaa. Näin tein: säädin kaasuvaijereita hieman lisää. Laitoin virrat päälle säädön jälkeen ja SERVICE -teksti näkyi edelleen. Käynnistin moottorin, kääntelin kaasukahvaa ja SERVICE -teksti sekä aina sen seurassa palava varoitusvalo sammuivat ja ajotietokoneen toiminnot palautuivat. Säätö siis onnistui jollain lailla. Kotimatkalla ei vikailmoituksia sen koommin ilmestynyt.

Koska varoitukset katosivat niin se tarkoittaa sitä että ECUn muistissa vikatieto siirtyi toiseen, pysyvämpään muistipaikkaan. Se on siellä niin kauan luettavissa kuin sitä ei tietokoneen kanssa ohjelmallisesti sieltä poisteta. Saa olla siellä. Arvaan kyllä mitä siellä lukee.

Tämä Vakavampi Vikailmoitus toistui siirtäessäni pyörää virta päällä hankalassa maastossa taluttatamalla. Ajoin sopivaan paikkaan ja sammutin pyörän. Vikailmoitus muuttui lievempään muotoon. Liikennevaloissa vartoillessa sammutin pyörän virta-avaimesta vain hetkeksi. Käynnistyksen jälkeen ei vikavaloa ole ilmestynyt. Samalla hetkellä kun vikavalo sammui niin ajotietokone oli jälleen käytössä. Se toimii vikailmoituksen taustalla vaikka ei näy. Tiedot siis säilyvät ja mittaus jatkuu kaiken aikaa.

Alla lupaamiani kuvia. Nyt on myöhä joten selitän joskus myöhemmin mitä kuvissa tapahtuu ja mikä on niiden syy.

 Kaasunasentopotentiometri- ja kaasuläppäarvot.

 Testaus ja kaasunasennon resetointi.

 Vikalogi esittää tallennetun vian.

 Vikalogi tyhjennettynä.

Valitan kuvien heikkoa laatua. Läppäri oli akkukäytössä melko himmeällä asetuksella.

Ylihuomenna ajelen mökille. Noin 450 km suuntaansa. Jos sillä matkalla ei tule lisää vikailmoituksia niin se on hyvä.
Kontioralliinkin olisi tarkoitus mennä kyytiläisen ja muutaman paremman kaverin kanssa.

On taas kerrottavaa miten kaasuvaijereiden säätö vaikuttaa moottorinohjauksen toimintaan jos joku vain haluaa kuunnella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti