tiistai 29. toukokuuta 2018

Toimivat ajokamppeet ja ajosää


Paras ajosää
Gruppo Moto Guzzi Finlandian Foorumilla mainittu:
Eikös se ole ihan jollain tasolla tutkittu, että suomalaiselle kelpaa parhaiten n. +15 astetta ja puolipilvistä...

Sitten se on siinä! Optimi ajelusää
Ei tarvitse paksuja ajokamppeita vaan ihan perusvarustus: nahkahousut ja -takki. Ei tarvitse pyntätä eikä kulkea puolialasti kuten tänään, liki helteisenä iltapäivänä, näkyi useita vähäpukeisia Tampereen ympäristössä: T-paita, shortsit sekä varvastossut. Myös kyytiläisellä. Siinä nahka palaa auringossa niin ettei huomaakaan. Lämpötila oli noin 25 astetta.

Jätän hellepäivät väliin
Ei siis ollut meikäläisellä halua ajella korkean lämpötilan vuoksi.

Hi-tech-kamppeet jätän myymälän hyllyyn
Minkäänlaisia "teknisiä" ajokamppeita en ole edes kokeillut. Enkä kokeile. Jo hinta hirvittää. Nyt on ajotakkina vuonna 1994 Daytonasta ostettu 99$ ajotakki (Made in China) ja kirpparilta (tai UFF:sta) löytyneet 15€ nahkahousut. Säätönyörit sivuissa.

Nyörinahkapöksyt.

Hyvä tuote loppuunmyytiin
Kylmemmälle säälle on Bilteman hintaansa nähden erittäin laadukas ajotakki irrotettavalla vuorilla (109€). (Valitettavasti niitä ei ole enää myynnissä. Ostin kaksi.) Takki toimii varsin hyvin ilman vuoriakin kun on pitkähihainen t-paita alla. Takkia käytän pitkillä matkoilla tai kun on oikeasti kylmä eli alle 10 astetta lämmintä. Vuorilla ja ilman.

Näitä takkeja on kaksi hieman eri värityksellä.

Kovin ikääntynyt mutta toimii
Kuvan takki on jo 15 vuotta ollut käytössä ja toimii edelleen. Vain velcro-tarrat ovat taskuissa ja hihansuissa heikenneet. Ompelin uutta vanhojen päälle ja taas toimii. Pitää vettä ulkopuolellaan varsin hyvin eikä muutu kovin painavaksi koska kalvo on heti ulkokankaan takana. Erityisesti jämäkkää kaulusta arvostan: ei pääse viima eikä vesi sen taakse. Sopii vuorineen vain oikein kylmälle säälle.

Housut liiankin tiiviit
Ostin myös Bilteman housut (99€) mutta ovat liian lämpimät. (Käytän niitä pilkkireissuilla.) Osan suojista otin takista pois. Niitä en ole kaipaillut kun ei ole tarkoitus kaatua. Törmäyksessä tuskin auttaa mikään.

Nahkahousuille suoja
Nahkahousut on samat edelleen mutta sateen varalle kalastajan 10€ sadehousut HongKongista joissa on korkea vyötärö. Menee pieneen tilaan.

Kalastajan sadehousut.

Toisilla pakkoliikkeitä
Kyllä huvittaa kun ajelukaverit alkavat säätää levikkeellä kesken reissun jopa 500 - 1000€ maksaneiden ajokamppeidensa vuoria. Muutama heistä on viisastunut ja hankkinut aikanaan saman Bilteman ajopuvun ja naureskelee siinä ohessa samaa asiaa. Nämä säätäjät ovat saaneet meiltä nimen "rukkapojat".

Märkää ajotakkia ei kannata riisua
Samat rukkapojat ottavat sateella huoltikselle kahville poiketessa takkinsa pois päältä ja ihmettelevät sitten miksi ne on sisältä märät pukiessa. Eivät ole tainneet ymmärtää kalvokamppeiden toimintaa.

Nahka toimii jos ei sada paljoa
Nahka ihan sinällään toimii erinomaisesti ajovarusteena ja pitää jonkin aikaa vedenkin ulkopuolella. Takin vetskaria voi avata ja sulkea jos on liian kuuma tai kylmä.

Takki ja liivi.

Sama takaa.

Viimeinen hätävara
Ihan huippuvaruste on, kun sää oikein piinaa kosteudella ja kylmyydellä, vanha Rukan muovinen kokohaalari. Se päällä säilyy kuivana pitkänkin siirtymän. Vahinko ettei niitä enää tehdä. Sellainen joka on useamman numeron liian suuri. Helppo pukea.

Vakiona nahkasaappaat
Jalkineina on nahkasaappaat joka säällä. Pari numeroa liian isot että ilma kiertää. Vain ohuet sukat.
Nyt tarvitsisin uudet saappaat kun vanhoista pohjat ovat kuluneet. Pitää taas kiertää kirppareita. Edelliset sain työpalkkana.

Ikääntyneet ajosaappaat.

Ylihyvät
Ikää yli 15 vuotta. Ovat nähneet melkoisesti kilometrejä. Ovat edelleenkin vesitiiviit mutta pohjat ovat kuluneet. Merkki on Oxtar. Kyseistä merkkiä ei enää ole. Tekivät ilmeisesti liian hyviä jalkineita.....

Kesämallin hanskoilla
Hanskat, kesämalliset, ostin Stormin jämämyynnistä talvella. Niillä mennään myös sateet. Varahanskat on jemmassa jos tulee oikein kylmä. Jos on tiedossa oikein märkä ja kylmä matka niin metsurin kumihanskat päälle niin pysyy kuivana. Edelliset vesitiiviit nahkahanskat kestivät 15 vuotta ja ovat nyt pilkkirepussa varalla.

 Edulliset ajohansikkaat Heinon poistomyynnistä.

Avomallinen
Kypärä on avomalli aurinkovisiirillä. Tuntee ilmavirran ja haistaa muutakin kuin hien.

 Yksi avokypäristäni.

Sopii päähän
Ilmeisesti siksi että tämä kypärä on hiljainen niin se on useimmiten pitkillä matkoilla mukana. Kypärässä on sisäänrakennettu aurinkovisiiri joka pienellä vasemman käden liikkeellä liukuu ulos piilostaan.

Kypärähuppu välttämätön
Kypärässä käytän aina kypärähuppua tai vastaavaa. Kylmällä säällä sellaista joka peittää kaulan ja osan rintaa sekä niskaa. Jää siis takin kauluksen sisäpuolelle.

Suojalasit
Myös perinteisemmän avopotan kanssa käytettävät Climax suojalasit löytyvät. Ovat tyylikkäät mutta eivät ihan parhaat pitkälle matkalle.

Katettuja pyöriä
Useimmissa pyörissäni on pleksi niin että se vie pääosan ilmavirrasta ja sateesta sivuun. Selkä pystyssä istuttavassa pyörässä vapaa ilmavirta olisi liian rasittavaa käsille. Joutuisi roikkumaan korkeassa ja leveässä ohjaustangossa.

Talviajo jäänyt
Talviajoa ajoin vielä 90-luvullakin. Pakkasesta tai tuiskusta riippumatta, sillä ajoin työ- ja opiskelumatkat kesät talvet. Osaan siis pukeutua kylmäänkin säähän. Myös Pohjoisen Pystymettä, Pystymettä ja Talviralli tulivat tutuiksi. Usein kierrettiin vielä pidemmän kautta perille.

Telttailu verissä
Pidän telttailusta vieläkin. Syyskesä on parasta ajo- ja telttailuaikaa. Talvella en enää aja. Siihen pitäisi olla oman tyyppisensä pyöräkin. Telttoja on useita. Tarpeen mukaan. Kylmälle säälle pieni kaksikerrosteltta ja suvella "huvilateltta". Guzzi 1400 GTS jaksaa viedä isommankin kuorman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti