maanantai 14. toukokuuta 2018

Lasikuituveneen paikkaus


Vanha ja kulunut
Kesämökillä oleva, appiukkovainaan aikoinaan hankkima, lasikuituvene on nähnyt jo parhaimmat päivänsä. Erityisesti pohja on saanut osumaa niin että gelcoatkerros on suurelta osalta alaa kulunut pois. Arvatenkin sitä on työnnetty jäissä ja soudeltu kivisissä rantavesissä. Appi tykkäsi kalastaa kovasti.

Pyrkii katkeamaan
Se ei kuitenkaan, vielä, ole korjauksen syy vaan veneen oikean puolen keskihankaimen viereen on syntynyt murtuma. Epäilen, että siihen on ensin tullut iskeymä josta kuormitus (soutaja) on hiljalleen väsyttänyt kuituja poikki niin että koko paarre on poikki ja hieman laitaakin. Jatkossa halkeama etenee hiljalleen kunnes korjaaminen ei enää kannata.

Helposti ja halvalla
Päätin tehdä homman helpoimman ja halvimman kautta. Jos olisi ollut kyseessä uusi vene niin korjaus olisi toisenlainen, suuritöisempi, eikä korjauskohtaa olisi korjauksen jälkeen erottanut muusta rakenteesta. Mutta vanhaan ei kannata tehdä liikaa työtä kun vähempikin välttää.

 Hankain irrotettu ja repeämä kiinnityksen vieressä.

Gelcoat-pinnoite kavaltaa halkeaman etenemän varsin hyvin. Pinnoite pitää hioa pois isolta alaa murtuman ympäriltä.
 Lohkeama ja repeämä ulkosivulta.

Tässä vaiheessa vene oli ylösalaisin. Aloitin paarteen alapinnan korjaamisella.
Valitettavasti homma on jonkin verran sotkuista niin ihan kaikista vaiheista ei ole kuvia koska hartsisia kumihanskoja ei haluta riisua.

 Hankain irrotettuna.

Hankain on nähnyt parempiakin aikoja. Jostain syystä pakkanen nostaa talven aikana nailonholkin ylös hankaimesta. Holkkeja voi ostaa kaupasta erikseen.

 Hankaimen kiinnitysruuvit. Jatkoivat entisessä tehtävässään.

Ruuvit ovat elämää nähneet mutta kierteet ehyet. Eivätkä ainakaan itsekseen aukea.

Levitin halkeamaa veitsellä vääntämällä että se kuivaa.

Kuivaus
Pari tuntia sai halkeama kuivaa sillä hartsi ei tunkeudu kosteisiin kohteisiin.

Biltemasta
Materiaalit olin hankkinut Biltemasta: katkokuitumattoa ja pikku purkin hartsia ja sille kovettajan. Myös gelcoatia löytyy. Epoxiveneisiinkin löytyy korjausaine. Minulle riittää hartsi, kovete ja lujite

Puhdistus ja karhennus
Ennen laminointia kaikki lika poistetaan ja hiomapaperilla pinnat karhennetaan. Pyyhitään asetonilla puhtaaksi. Näin vanhassa veneessä ei asetoni kovin aktivoi materiaalia mutta kai sillä jotain vaikutusta on......

 Valmiksi leikkaamiani katkokuitupaloja.

Järjestyksessä
Leikkaus kannattaa tehdä mitoituksen mukaan ennakkoon. Palat ovat järjestyksessä: pienin pala joka laminoidaan ensin. Sitten seuraavaksi suurin ja suurin viimeksi. Näin tuleva kuormitus jakautuu tasaisemmin vaurioalueelle.

Paarteen alapinnan "kouru" laminoitu ja kovettunut.

Ensin alapinta
Yläpinnan puolelta pohjatyö on valmis. Kuvat puuttuvat mutta leikkasin alkuperäistä veneen laitaa pois tässä vaiheessa puukon ja vasaran avulla siten että uusi laminaatti ei vaurioidu mutta vanha murtuu pois mahdollisimman epätasaisesti niin että hartsille jää mahdollisimman paljon tarttumapinta-alaa. Lisäksi yläpuolen uuden laminaatin pitää saada kontakti alapuolen laminaattiin.

Vaiheittain
Ensin laminoidaan vain poistetun alueen kokoisia pikkupaloja ja hartsia halkeamaan. Vähitellen kasvattaen niin että yläpintaan tulee hieman isompi paikattu alue kuin alapintaan jo oli tehty.

Yläpinnan kovettumista odotellessa puhdistin ja maalasin saunan kiukaan.

Laminointi valmis ja hankaimen ruuvien reiät porattu.

Hankain kiinnitetty korjatulle alueelle.

Äkkinäinen ei huomaisi
Hankaimen vasemmalla puolella näkyy vaurioalue hämärästi.

Aika ja lämpö hoitaa
Paikan kovettuminen jatkuu pari viikkoa jos on lämmintä. Silloin se kestää jo reippaammankin soutajan vedot. Toistaiseksi soutu tapahtuu etuhankaimista. Silloin pitää perätuhdolla olla peränpitäjä. Muuten vene ei mene suoraan.

Hankainparin valinta
Taaempia hankaimia käytetään joko raskaasti kuormatussa veneessä tai yksin soutuun.

Vene vesiä varten.

Puhtaus ensin
Myös pesuvesiä. Tuon paikalle painepesurin heinäkuusssa ja pesen venhon sisältä ja päältä. Saatanpa levittää hieman gelcoatia kuluneimpiin kohtiin pohjan ulkopintaan.

Palkaksi kokoontumisajo
Mökiltä on mukava matkata moottoripyörällä paikallisiin tapahtumiin Savossa ja Karjalassa. Kontiorallikin taitaa olla lähistöllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti