torstai 29. maaliskuuta 2018

Ajokauden 2018 suunnittelua

Poikkesin pitkästä aikaa Mämmilä MC:n kerhoillassa. Jonkin verran keskusteltiin siitä mitä uusia vaivoja ja tauteja kullakin on mutta syntyi kuitenkin yhteinen näkemys siitä että ensi kesä tulee olemaan täynnä toimintaa, pyöräreissuja ja tapahtumia. Niin kuin joka vuosi. Onhan niitä ollutkin.

Ensi kesänä ajeluita pitää tehdä. Porukalla ja yksin. Jos kelit sallivat niin alkukaudesta Ouluun HMKP:tä viettämään. Muutama ralli kuten Nummijärvi alkajaisiksi, Kontio heinäkuussa ja Latoajo ainakin ja viimeksi Savojärvelle. Lisäksi kutsukokoontumiset ja päiväajelutapahtumat kuten oman Kerhon kevät- ja syysajelut ja Neljän Päivän Vuosipäivä keskikesällä. Lisäksi viisi viikkoa mökillä. Sieltäkin voi ajella Karjalaan ja yleensäkin Itä-Savossa.

On kuitenkin tyypillistä että tapahtumia on päällekkäin. Kahteen paikkaan harvoin repeää. Mitä enemmän on kontakteja sitä hankalampaa on valita. Toki päättämättömyyden takia ei ole tarvinnut kotiin jäädä.
Tässä osa kokoontumisista. Erikseen ovat vielä lähimaiden ja muiden maiden kokoontumiset ja tapahtumat. Urheilutapahtumissa en juuri käy.

Olen ollut Mämmilän porukassa vaimoineni eräänlaisina kylkiäisinä koska herrat ja rouvat ovat tulleet ajan mittaan hyviksi tutuiksi. Jotkin erittäin hyviksi. Kiitoksia vain kahdesta villasukkaparista taas!
Tapaillaan myös ajokauden ulkopuolella kulttuurin merkeissä ja kesällä tehdään reissua isommassa ja pienemmässä kokoonpanossa moottoripyörillä.

Pyöristäkin keskustellaan mutta merkkikeskustelut niiden parhaudesta ovat jo kaukana takana. Ehkä vertaillaan joitakin ominaisuuksia. Esimerkiksi missä päin pyörässä pitää olla usb-latausliitin ja tarvitaanko multimediajärjestelmää vaikka sellainen olisikin pyörässä. Ja muuta tekniikkajuttua. Renkaista ja ajonhallintajärjestelmistä muun muassa.

Muisteluita myös. Joskus menneistä vaikeuksista saa loppujen lopuksi kivan ja naurattavan jutun vaikka ajankohtana oli hymy pyllyssä ja sarvi otsassa. Mutta se vaatii aikaa. Asiat pyrkivät järjestymään mutta ajankulullakin on oma osansa.

Kahvia kului Orituvalla jokunen litra kolmen tunnin aikana. Ei siinä loppujen lopuksi paljon ehdi. Maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 18 jälkeen ryhmää on yleensä koolla pyöreän pöydän ääressä.

Huomenna on vaihteeksi, eli joka torstai, oman Kerhoni kerhoilta. Tietenkin omalla kerholla. Kahvia kuluu sielläkin pari pannullista kevyesti. Myös siellä saa vierailla. Varmin aika on klo 18 jälkeen. Tosin näin keväällä siellä voi muinakin päivinä olla väkeä paikalla laittelemassa pyöriään kesää varten priimakuntoon. Uusia lisävarusteita kiinnitellään, jne.

Lähiaikoina on tiedossa pilkkikisat lähellä Kerhoa olevalla järvellä perjantaina 30. päivänä maaliskuuta eli ihan kohta. Lähtö Kerholta klo 10.00. Myös keilakisaan lähtee joukkue. Löytyy juttua FB:ssa.

Itse lähden Kerholle myös torstaina jo puolinpäivin sillä on asennustöitä tehtävänä. California EV:hen pitää jatkaa laajaa huoltoa. Nyt keulan kokoonpanoa ja sen jälkeen takapyörän pariin ryhtyminen. Homma on koukuttavaa ja pitää mielentilan virkeänä. Onhan se jonkin verran haastavaa mutta mutta palkitsevaa vaikka välillä voikin olla varsin puuduttavaa. Kuten osien puhdistus ja muu liian helppo homma.

Lopettelen joskus klo 16 jälkeen näpräyksen sillä silloin alkaa porukkaa tulemaan kerhoillan alkua odottelemaan. Osannotto vaihtelee. 10 - 20 henkeä poikkeaa mutta kaikki eivät yhtä aikaa. Väkeä tulee ja menee kiireidensä mukaan. Viimeistään klo 21 laitetaan ovi kiinni. Yleensä vähän aikaisemmin.

Nyt muutenkin alkaa mielenkiintoinen aika kun uusia Kerhotiloja rakennetaan lähistölle. Pääsemme vasta syksyllä muuttamaan. Sitä ennen on sitä rakentamista: sauna, pesuhuone, toinen WC, biljardille oma tilansa, baari ja keittiö sekä terassi ja pyörienpesupaikka. Talkoilla olisi tarkoitus. Itse rakennus on vapailta markkinoilta hankittu pitkällä vuokrasopimuksella. Kunhan nyt valmistuisi.

Fiilikset ovat pitkästä aikaa korkealla sillä uusiin tiloihin mahtuuu pyöriä paljon enemmän ja siten myös mahdolliset uudet jäsenet. Hiljalleen on jäsenmäärä lisääntynyt mutta saisivat olla tulokkaat nuorempia.
Jatkossa pyörän huolto- korjaus- ja rakentelumahdollisuudet paranevat koska uusiin tiloihin tulee verstasosasto ja mahdollisesti erillinen osasto jossa on ammatillista korjaamoapua saatavilla jos omat taidot eivät riitä.

Jos ukkoutuneeseen kerhoon halutaan lisää nuoria jäseniä niin paras keino on tehdä kerhoa tutuksi näkymällä tapahtumissa ja esittelemällä toimintaa. Nuorempia motoristeja voi houkutella mukaan tapahtumiin vierailijaksi tai osanottajiksi näkemään millaista niissä on. Myös ryhmäajeluille voisi kutsua porukkaa. Samalla oppii senkin tekniikan. Ryhmässä ajo on oma lajinsa joka pitää opetella ja noudattaa sen sääntöjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti