keskiviikko 10. tammikuuta 2018

California 1400 GTS Tankin sivupaneelit

California 1400-malleissa on useimmissa terälevystä puristetut tankin sivupaneelit. Niitä voi ostaa eri väreissä ja materiaaleissa tai eri pintakäsittelyillä varustettuna. Alumiiniä, terästä ja aitoa hiilikuitua on saatavissa. Mutta en löytänyt mieleistäni niistä. Maalautin maalarilla.

Joissakin yhteyksissä niitä voi joutua irrottelemaan. Kiinnitykset ovat ruuveilla.

Varaosakuvat tankin paneeleista.

Kiinnitysruuveja on kolme. Niistä kaksi pitää avata että paneelin saa irti. (Ruuvit nro 6.) Paneelien etualakulmissa olevia ei tarvitse aukoa. (Osat nro 2 ja 8.) Nykäisy alaspäin irrottaa. Takapäissä ovat ainoat näkyvissä olevat ruuvit. Satula pitää tietysti irrottaa.

Hankaluuden aiheuttaa paneelin keskellä oleva ruuvi sillä se on Guzzin kromatun kotkatunnuksen alla. Pitää saada ensin se irti.

Kotkatunnus on muovia. Se ei liene kallis varaosana mutta sen saa ehyenä irti kunhan on malttavainen. Kotkan siipien päistä noin kymmenen millimetriä keskelle päin on muoviset koukut jotka menevät paneelissa olevien reikien läpi. Niiden välissä on kaksipuolista liimanauhaa joka pitää kotkia kiinni muovikoukkujen ohella.
Kätevin apuväline liimauksen irrottamiseksi on hammaslanka. Se pujotetaan muovikoukun vierestä ja aloitetaan "sahata" hammaslangalla liimaa irti. Hammasalangasta pitää ottaa uusi kohta tämän tästä ettei se katkea kesken homman. Kun liima on saatu "poikki" niin kotkan voi varovasti vetää pois paikoiltaan. Ei haittaa vaikka hennot muovikoukut katkeavat. Lähinnä ne määrittelevät kotkan sijainnin paneelissä olevassa upotuksessa. Se selviää kyllä ihan silmälläkin katsoen.

Kun kotkat ovat irti niin viimeiset paneelien kiinnitysruuvit ovat löytyneet ja avattavissa.

Asennus takaisin on helpompi: ensin vanhat liimat pois, pinnan puhdistus sormenjäljistä että tarra tarttuu, paneelin ruuvi kiinni, tarranauhaa palat kotkien sisäsivulle, etupään kohdistin aukkoonsa ja kotkan liimaus painellen. Kaupasta löytyy paksuhkoa kaksipuolista liimanauhaa josta voi leikata sopivat palat kotkien kiinnitykseen. Kotkat vain painetaan paikoilleen. Niiden on tarkoitus lentää eteenpäin molemmilla puolin tankkia.

Jos on halu parannella paneelien ja tankin välisiä rakoja voi paneelien yläreunaan laittaa reunanauhaa ennen niiden asennusta. Sitä löytyy ainakin kumisena ja krominvärisenä. Itse laitoin itseliimautuvaa krominauhaa. Tilkkii raon hyvin eivätkä paneelit pääse tärisemään polttoainetankkia vasten.

Muutos on varsin huomaamaton ja vaikuttaa kuin olisi alkuperäinen. Materiaalit tähän hommaan eivät montaa euroa maksa. Listoja on toki erilaisia ja niistä voi valita. Tämä on vaatimattomammasta päästä leveytensä suhteen.

Nuolet osoittavat lisättyjä kromilistoja.

Vasen kotka on vielä irrallaan. Oikealla jo liimattu kiinni.
Paneelit olivat irti siksi että halusin valkosivuisen geelisatulan ja siksi valkoinen väri vaati jatkuvuuden tankin kylkiin. Itse asiassa kyseessä on varsin tavanomainen väritys Guzzin eräissä aiemmissa malleissa.

Niihin kohtiin joihin satula hiertää laitoin läpinäkyvää kiveniskumuovia. Siinä on hyvä liima ja se kestää hiertymistä varsin hyvin eikä maalipinta pääse puhkeamaan.

Valkoisten paneelien mustat kaksoisteippaukset ovat tavanomaista autotarvikeliikkeiden myymää tuning-teippiä. Sen päälle voi myös lakata. Itse en ottanut lakkausta koska voi haluta vaihtaa teippauksen tyyliä tai sijaintia. Teippaaminen oli yllättävän helppoa.

Ohjekirjan tiedoista poiketen voi tankin irrottaa kokonaan irrottamatta sivupaneeleita. Tosi paneelien irrotus voi säästää tankin irrotukselta. Riippuu mitä kohdetta pitää tarkastella. Tankin irrotus ei ole iso juttu. Letkut ja johtimet ovat pikakiinnikkeillä. Tankin alla on sähkölaitteita kuten kaasukahvan asentotunnistimet, joitakin muita antureita ja vaihtovirtalaturi sekä paljon sähköjohtimia.

Sellainen idea tuli vielä ihan ajatustasolla että minkä tahansa tankin ulkonäköä voi "muokata" uudelleen tekemällä siihen toisen muotoisen kuoren. Joko osittain tai peittää sillä koko tankin. Esimerkiksi lasi- tai hiilikuitukankaasta olisi varsin helppo tehdä uutta muotoa. Kyseisiä materiaaleja saa muun muassa Biltemasta.

Kromilistoja olen tarjoillut muuallekin: muun muassa etulokasuojaan. En ole vielä osannut päättää onko se hyvä vai huono idea.

Kromilistakokeilua.

Lisäys 04.03.2018 
Kromilista yllä kuvatussa mallissaan ei tyydyttänyt silmääni. Katkaisin listan siitä kohtaa mihin kiiltävä osa lokasuojaa loppuu. Parempi niin.

Kromilista lopullisessa muodossaan.

Suunnittelin tekeväni lokasuojaan muutoksen sen syvyyden ja leveyden suhteen mutta aie pitää siirtää tulevaisuuteen koska ei ole paikkaa tehdä sen tyyppisiä rakennetöitä. Joitain pienempiä parannuksia saattaa ennen ajokautta tapahtua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti