maanantai 8. tammikuuta 2018

California 1400 GTS Alumiinin kiillotusta: Koristekannet



Tällä kertaa käsin
Kumihanskat kouraan, muutama pala pehmeää rättiä ja kiillotusainetta. Ensin toki vesipesu että hiekka ja muu naarmuttava materiaali lähtee pois. Kohteena venttiilikoneistojen kotelojen koristekansien kiillotus.

Kiillotusaine.

Tehoa vähemmän
Tätä saa koneliikkeistä, rautakaupoista ja autotarvikekaupoista. Se ei ole enää niin tehokasta kuin oli 80-luvulla koska siitä on lainsäädäntö poistattanut sittemmin muutamia tehoaineita. Ei sitä siltikään kannata paljain käsin hieroa.

Pieni avainkoko
Venttiilikoppien koristekannet ovat kiinni neljällä isokantaisella mutta pieniavainvälisellä kuusiokoloruuvilla per kansi. Koristekannen mahtuu irrottamaan irrottamatta tankin sivulevyjä.

Tulpanjohdot
Ruuvien avaamisen jälkeen kansi tuntuu olevan  edelleen kiinni tankin alta. Siellä ahdistaa tulpanjohdot ja niiden läpivientikumi. Kantta vedetään varovasti pois tankin alta ja heti kun sormet mahtuvat kannen ja tankin sivulevyn välistä voi sormella työntää läpivientikumin pois koristekannen aukosta. Lisää tulpanjohdoista kokoonpanon kohdalla.

Jynssäys
Kiillottamista ei liene tarve selittää. Ainetta hierotaan alumiinin pintaan rätillä, hapettumat ja lika irtoaa ja alumiini alkaa kiiltämään. Myös ruuvien kannat voi kiillottaa jos ovat tummuneet. Homma on nelivaiheinen: puhdistus, kiillotustyö tahnan kanssa, kiillotus puhtaalla rätillä jolla irtoaa tahnajäännökset ja vahaus.

Kokoonpanossa on pari niksiä.

Varsinainen venttiilikoppa, läpivientikumi ja tulpanhatut.

Venttiilikoneistolla oma kotelonsa
Tämän mustan kotelon alla on venttiilikoneisto nokka-akseleineen, rullanostimineen, neljä venttiiliä jousineen ja öljyä. Uudet tiivisteet on oltava hankittuna jos tarvitsee avata. Venttiilien säädöstä on toisaalla juttua. Tulpanhattujen irrotuskin on, niitä särkemättä, oma operaationsa. Tiivisteitä on 7 kpl per venttiilikoppa. Eri muotoisia ja näköisiä.

Kannet, kotelot ja tiivisteet.

Osat 5, 8, 9
Ovat venttiilikopan tiivisteitä jotka tulevat öljytilan puolelle. Lisäksi jokaisen venttiilikopan ruuvin alla (Yhteensä 8 kpl.) on tiiviste jota ei ole varaosakuvaan numeroitu. Ne voi vaihtaa ulkopuolelta. Mutta näitähän ei nyt tarvitse avata pelkän kiillotushomman vuoksi.

Pitää muistaa laittaa
Kuvan yläreunassa keskellä on tulpanjohtimien läpivientikumi joka vedetään
johtimia myöden varovasti kuvassa näkyvään kohtaan.

Läpivientikolo koristekannessa.

Aloitusvaihe.

Asennus
Läpivientikumi laitetaan "huulille" ja koristekantta liu'utetaan varovasti läpivientikumin kanssa paikoilleen. Samalla sormilla sujutetaan läpivientikumia enemmän paikoilleen koristekanteen.

Ei voimankäyttöä
Tulpanjohtojen mitta on melko tarkka. Niissä ei ole paljonkaan löysää. Siksi pitää edetä varovasti. Voimaa ei saa käyttää sillä johtimet eivät ole lujasti kiinni tulpanhatuissa. 
Tulpanjohtimet ovat kiinteä osa tulpanhattuja. Nämä hatut vaihdetaan johtimien kanssa jos ne vaurioituvat. Tulpanhattuja on neljä ja kahta ei mallia.

Koristekansi paikoillaan.

Tulpanhatut- ja johtimet näkyvät koristeripojen välistä.

Tyyliä
Henkilökohtaisesti pidän kovasti tämän pyörän muotoilullisista art deco-yksityiskohdista. Tässä pyörässä nimenomaan ulkonäkö tekee pyörän. Ohessa tulee miellyttävän reipas suorituskyky.

Myös sylinterikansissa on kiiltävää pintaa.

Ahtaita paikkoja
Jäähdytysripoihin on jo tarttunut maalatuille alueille harmaata likaa. Ripojen välejä on hankala pitää puhtaina. Ongelma on vielä hankalampi pakokäyrän sisäsivulla. Sinne eivät sormet yllä purkamatta tankkia.

Ripojen välit
Aloitin jo hieman myös ripojen ja niiden kiiltävien reunojen puhdistusta. Hommaan pitää hankkia parempia pesuaineita kuin tähän asti olen käyttänyt.

 Vasen sylinterikansi.

Toinen puoli
Näitä ripojen reunoja en ole vielä aloittanut kiillottamaan. Sylinterien jäähdytysrivat ovat pienempiä eikä niissä ole kiiltäviä reunoja.

Pakokäyrät
Samalla kun puhdistelin koristekansia niin puhdistin myös pakokäyrät samalla aineella. Niissä oli lähinnä kiinnipalanutta likaa. Arvatenkin hyönteisiä ja maantiepikeä. Hyvin irtosi. Kuvassa näkyvissä putkissa ei kulje pakokaasua vaan niiden sisällä on varsinaiset pakoputket. Välissä on ilmatila jossa kiertää ulkoilma. Siksi kromi ei värjäänny.

Kuva valehtelee
Valokuvissa, jostain teknisestä syystä, kiiltävä alumiini ei näytä kovin kiiltävälle. Valo siroaa siitä ilmeisesti eri tavalla kuin esimerkiksi kromista. Silmällä katsoen alumiini näyttää liki yhtä kiiltävälle kuin kromikin mutta ei optiikan kautta enää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti