maanantai 20. marraskuuta 2017

Turvallisuushakuisuus moottoripyöräilyssä

Aivan hyväksyttävän kuuloinen termi. Turvallisuus on tärkeää.
Itselleni vain ei mene päähän että se tuotaisiin teknisinä seikkoina moottoripyörään siten että pyörä voisi ottaa hallinnan itselleen. Tai pyörää hallinnoisi jokin ulkopuolinen järjestelmä.
Järjetön ajatus moottoripyöräillessä. Moottoripyörällä ajamisen turvallisuus on kuljettajan ajotaidoissa, ennakoinnissa ja pyörän  ominaisuuksien ja olosuhteiden tuntemuksessa. Toki pyörä pitää olla koko ajan teknisesti täydellisessä kunnossa. Nykypyörät jopa osaavat ilmaista osan vioistaan tai rajoitteistaan kuljettajalle joiden perusteella voi päätellä onko ajaminen enää turvallista tai muuttaa ajotapaansa häiriön vuoksi.
Oma pyöräni ilmoittaa heti jos jotain poikkeavaa on havaittu ja jylmimmillaan siirtyy vikatilaan (Limb Home-toiminto) joka sallii hitaan ajamisen jos pyörä on teknisesti muutoin ajettavissa.

Esimerkiksi itsestään pystyssä pysyvä pyörä on turha keksintö. Itseltäni sen oppimiseksi meni toki kauan aikaa ja monta vaihetta kehityksessä että pystyy sanomaan että ajaessa pyörä pysyy pystyssä juuri niin hyvin tai huonosti kuin kuljettajansa siihen kykenee eri olosuhteissa. Perusasia moottoripyörän hallinnassa on kuljettajan osaaminen, se joka tekee ajamisesta ajamisen arvoista. Osaaminen on hankittava jokaisen itse ja siihen on myös koulutusta. Pitää myös tunnistaa osaamisensa taso ja ajaa sen mukaan.

Kun tulee näitä automaattisesti jarruttavia, itsekseen pystyssä pysyviä ja automaattisesti väistäviä moottoripyöriä niin eikö silloin kuljettajasta tule matkustaja turhan helposti. Juuri näitä ominaisuuksia on harjoiteltu ja tulee keväisin harjoitella ennen liikenteeseen lähtöä. Epäilenpä jopa että osa tämänkaltaisesta "avustamisesta" ulosmittaavat eräiden käyttäjien taidot kun luotetaan että "järjestelmät ohjaavat" ja mitään pahaa ei pääse tapahtumaan.

Älkää kajotko moottoripyörällä ajamisen osaamiseen ja iloon!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti