maanantai 27. marraskuuta 2017

Ohjausvaimentimen pikahuolto

Vanha Bitubo ohjausvaimennin saa vielä kerran armon. Olen joskus muutaman kymmenentuhatta kilometriä aiemmin huoltanut laitteen perusteellisemmin kun oli oma paja käytettävissä. Nyt operoin vuokratun autotallin nurkassa. Autokin on samassa tilassa. Työkaluja ja muita tarpeita on vähemmän tilanpuutteen ohella ja vuoksi.

Huoltokohde.

Huolto sisältää tällä kertaa vain öljynvaihdon. Vuotoja ei ole ilmennyt. Edelliskerralla piti vaihtaa tiivisteitä enemmän. Muistelisin että silloin pyörällä oli ajettu jo 65.000 km. Nyt niitä on paljon enemmän mittarissa.

Ilmoitus matalapaineisesta typpikaasusta.

Tähän päähän ei tarvinnut kajota nyt lainkaan. Tiivisteet ovat kunnossa.

Kyseinen pääty näyttää tältä.

Avattava pääty.

Tähän tarvitaan omanlaisensa avain että murjomatta saa kierrekannen avattua. Joskus vuosia sitten sen askartelin koska kaupoissa sellaista ei ole vastaan tullut.

Kansi avattu ja vanha öljy valumassa pois.

 Vanha öljy.

Öljy oli melko sameaa ja osin varsin mustunutta. Tilalle tuli toisenmerkkistä vaimenninöljyä ja hieman tiukempaa tavaraa eli pykälää kankeampaa viskositeetiltään. Jos vaikuttaa siltä että vaimennusta onkin liikaa säädön löysimmässäkin asennossa on palattava takaisin löysempään öljyyn. Homma ei ole iso. Vain tyhjäksi valutus ottaa aikaa.

Uusi öljy vaimentimessa.

Pitää odottaa varsin pitkään että ilmakuplat nousevat pois. Ensin pitää pumpata rauhallisesti että vaimenninmännän toiseltakin puolelta ilmakuplat nousevat.  Männän liikuttelu auttaa. Sitten voikin lähteä kahville odottelemaan kuplien nousua. Sen jälkeen päätyyn uusi O-rengas ja pyörittely paikoilleen.
Jos koottu vaimennin männävartta nopeasti liikutellessa rutisee tai vinkuu tai liikkeessä on "tyhjiä" kohtia on öljyn seassa ilmaa. Ilma on saatava kokonaan pois.

Pois laskettu öljy oli ehkä SAE5 -luokkaa. Nyt laitoin SAE10:ä. Hiukan jäykähköksi jäi. Asennus ja kokeilu keväällä ratkaisee asian. Ehkä SAE7,5 olisi sopivinta. Jää nähtäväksi.

Tähän vaimentimeen jäi pienenpieni "nykäys" keskikohtaan silloin kun vaimenninmäntä vaihtaa liikesuuntaa. Saatan sen hyväksyä vielä koska liike ohjaustangossa on silloin aivan minimaalinen välityssuhteesta johtuen. Vaimentimen sijainti on alakolmion takana kulkusuuntaan nähden poikittain.

Laite koottuna ja uudet öljyt sisällä.

Valmiina ensi kesän rientoihin. Asennan vaimentimen paikoilleen vasta keväällä. Pyörä on niin hankalassa paikassa talvisäilössä. Centauroa pitää kesällä hieman jaloitelluttaa ettei kone jumiinnu. Samalla saa uudet öljyt ja polttoaineet kiertoon. Keväällä pitää ostaa uusi litiumakku ja laittaa paikoilleen.

Tämän kaltaiset toimenpiteet eivät ole kaikkien ulottuvissa tai ammattaidon puitteissa. Jos ei tiedä varmaksi mitä aikoo tehdä niin ei ehkä kannata alkaa lainkaan. Työn voi teettää iskunvaimenninhuollossa tai ostaa kokonaan uusi laite.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti