sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Rutakkoralli 2017, huonoja uutisia ja työkaluja reissulle


Perinteinen riento
Viikonloppu meni Corona MC:n Rutakkorallissa Ylöjärven Toivolassa telttaillessa. Palvelu pelasi ja meininki oli hyvä. Huonoina puolina voi mainita että matka kotoa oli kovin lyhyt vaikka hieman kiertelinkin. Toinen huono puoli, joka ei johdu järjestävästä tahosta, on lähtöpäivän raskaus teltan purkamisineen ja pyörän pakkaamisineen. Mutta asia kerrallaan hissunkissun hikoilua välttäen.

Motouutiset
Pääsin jostain Kohtalon Oikusta nettilehteenkin haastatelluksi. Ihan kaikki jutussa ei pitänyt paikkaansa mutta pääosin kyllä. Se tunturin nimi on Ailigas. Sijaitsee lähellä Karigasniemeä. Hyvät näköalat Kaarasjoelle päin.

Kaverit harvenee
Huono uutinen oli se kun Rutakosta palatessa sain ilmoituksen että ystäväni Weltti V. oli menehtynyt lyhyen mutta vakavan sairauden uuvuttamana. Rutakosta lähtiessäni keskustelin vielä tulevan lesken kanssa. Tunnelmat eivät siis ole ihan parhaat.

Kamat siisteiksi
Ettei mene pelkäksi synkistelyksi niin järjestin autotallissa retkikamat, laitoin makuupussin kuivamaan ja teltan samoin. Niitä ei pidä jättää pussukkaansa ruttuun. Toimintakyky niillä on parempi kun eivät ole säilytyksessä ihan rutussa. Käytetyt vaatteet pyykkikoriin. Riennon aikana ei satanut mutta yöllä oli kastetta.

Matkavarusteita
Tein myös katsauksen pyörässä mukana oleviin työkaluihin. Työkalut ovat pitkälti juurikin California 1400 malleihin tarkoitettu. Ainakin pyörät pitää saada irti jos reissussa tarvitsee uuden(t) renkaan(t).

Työkaluille varattu pussi.

Yksi kuudesta sisälaukusta
Pussi on Guzzin California 1400 Touringin valikoimassa lisävarusteena. Sivulaukkujen sisälle tulee kaikkiaan kuusi sisälaukkua. Vaimo ainakin tykkää käyttää näitä pussukoita. Puolen tuuman väännin antaa mittakaavaa.

Mukana oleva työkaluvalikoima ja varaosiakin.

Voi joskus tarvita
Sakset, puukko, renkaanpaikkaus- ja täyttösarja. Erikoisavain taka-akselin mutteriin (Ei tarvitse irrottaa vasenta äänenvaimenninta.) ja sen väännin, 14 mm kuusiokolo taka-akselille ja ohjauslaakerien säätöön, vaijerinkorjaussarja ja nippusiteitä.

Useammin tarvittavia
Alarivissä takajousten esijännityksen säätötyökalu, sivuleikkurit, alkuperäinen työkalutasku, varasulakkeita, kynä, USB-ladattava taskulamppu, kertakäyttöhanskoja ja kangasta pyyhkimiseen. Alhaalla USB-johtoja eri tarkoituksiin. Ensiapupakkaus puuttuu kuvasta sillä se on satulan alla.

Sähkömittari
Jälkeenpäin vielä lisäsin halvan yleismittarin. Itse en ole tarvinnut mutta eivät sähköhäiriöt niin harvinaisia ole etteikö joskus voisi tarvita.

Alkuperäisen työkalutaskun laajennettu kokoelma.

Mutterisorvi
Jakoavain voi toisinaan olla tarpeen. Vähentää yksittäisavainten tarvetta. Pieni talttapääruuviavain, vaihtopää ruuviavain (ristipää ja talttapää) 8 ja 10 mm hylsyavain, kymmenen millin kiintolenkkiavain, kaksi 13 mm kiintolenkkiä. 10, 8 ja 6 mm kuusiokoloavaimet pallopäillä ja sarja viidestä millistä alaspäin. Mahtuvat hyvin työkalutaskuun. Ja tasku työkalupussiin.

Työkalupussi oikean puolen sivulaukussa.

Pussi menee vielä noin 5 cm taaemmas aivan sivulaukun takakulmaan.

Työkalupussin varustukseen kuuluu vielä tämä heijastinliivi.

Kätevät kantaa hotelliin, telttaan, mökkiin
Kuudesta sivulaukkujen sisäkassista olen yhden pyhittänyt työkaluille ja tarvikkeille. Viisi muuta hoitaa vaatteiden ja leirintä- ym tarvikkiden varastointia matkan aikana. Ovat hyvin tilavia. Itse en tarvitse kuin yhtä isompaa kassia edes pidemmällä reissulla. Vaimolle jää siis kolme pikkukassia ja yksi iso tavaroilleen. 

Yhden sivulaukun sisäkassit.

Jämäkkää kangasta
Pullistuvat vielä hieman pakatessa. Tässä tyhjinä. Pakatut kassit mahtuvat sivulaukkuun kun hieman sujuttelee. Kangas on hyvin tukevaa ja jäykkää. Voivat olla pitkäikäiset jos vetoketjut kestävät. Sivulaukut ja kassit on suunnitellut Miguel Galluzzi.

Kassit sivulta.

Tilaa jää
Kun kassit ovat sivulaukussa niin niiden päälle mahtuu esimerkiksi kengät ja muuta tavaraakin kuten hieman eväitä. Sivulaukkujen sisälaukut ovat olleet siis aktiivikäytössä. Kassien alle jää myös matala tila. Sinne mahtuu setti oluttölkkejä tai muuta noin 5 cm paksua tavaraa.

Liivi matkassa
Sateessa tai pimeässä tien varressa touhutessa on hyvä näkyä hieman paremmin. Siksi turvaliivi. Pyörä on vielä uudehko ja viaton mutta vääjäämättä tulee joskus se tilanne että ajo ei etene. Syyhän voi olla vaikka kaverin tai jopa uppo-oudon motoristin auttamisesta hankalissa olosuhteissa.

Lisäys alkuvuonna 2018.
Matkailua on kokonaisajomäärästä suoritettu noin puolet kilmetreistä. Lappia kierretty ja Karjalaakin nähty. Ym. muuta pienempää matkailua kuten kokoontumisajoissa käyntiä. Varsin paljon kahden hengen kuormalla.

Lähimatkailua
Toinen puoli kilometreistä on syntynyt matkoista Kerholle ja takaisin sekä lähialueen motoristitapahtumiin joita Tampereen seudulla on todella paljon. Joka viikonpäiväksi jos vain viitsii vaivautua. Kaikki eivät ole julkisia rientoja. Pitää tuntea ns. sisäpiirin kavereita. Varmoja paikkoja ovat Mustalahti, Vehoniemi, Ruoveden satama, Muroleen kanava, jne.....

Poikkea Kerholle
Esimerkiksi torstaisin voi tulla klo. 17 jälkeen LCR MC:n Kerholle kahville Ylöjärvelle. Pannu on kuumana.

Digitaalitekniikan syöverit
Mukana olleista työkaluista käytetyin on ollut tietokone ja GuzziDiag-ohjelma. Muunmuassa turistien moottoripyöriä on tullut sen avulla autetuksi. Vikakoodeja tarkistamalla ja poistamalla on ajo taas jatkunut. Joskus elektroniikka kehittelee vikoja ihan itsestäänkin. Mitään ei läheskään aina löydy.

Digi ja huono akku
Sellaisen havainnon olen tehnyt että vajaakuntoinen akku generoi joitakin vikailmoituksia moottorinohjaukseen tehokkaasti. Akun uusiminen auttaa.

Apua saa jos pyytää
Muutamia käsityökaluja on tarvittu leirintäalueella välineiden korjaukseen ja kerran leirintämökin oven saranan uudelleen kiinnittämiseksi. Oma pyöräni ei ole juuri apuja kaivannut mutta on ilo auttaa muita.

Rutakkoralli 2018 mietteitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti