sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

Lahden Mp-museo, Ace café ja renkaat



Otsikon mukaiset kohteet on käyty ja nautittu
Myös lyhyitä keskusteluja on käyty: kiitosta tekemistäni moottorinohjauksen säädöistä tuli kahdelta taholta. Jonkin verran oli myös kysyjiä epäselvissä asioissa. Toivottavasti ohjeeni ovat oikeanlaisia...

Ex-mp-kauppias
Paikan päällikkö Riku Routo kertoi tulevista tavoitteistaan museon osalta ja viittasi myös Ace cafen tulevaan laajennukseen. Virtaa on vielä hihoissa.

Alla kuvakoostetta aiheesta. Ulkoa ja sisältä.










Kulutuksen tutkintaa samalla
Muutoin, sekä menomatkalla ja palatessa eri reittejä ja eri ajotavoilla, pyrin tekemään tutkimusta California 1400:sen polttoaineenkulutuksesta. Jos ajaa valtatietä, vt12 Tampere - Lahti, muun liikenteen tahtiin eli melko hitaasti pääosin kuutosvaihteella mutta tappavan tasaisesti on kulutus tasan 5,5 litraa sadalle. Lämpötila 10 - 14 astetta. Moottoriöljyn lämpötila 75 - 85 astetta.

Pikkuteitä takaisin
Paluumatkalla vt 24, vt 53, tie 3200 Vesijaon kautta Rautajärvelle, tie 322 Luopioisten ohi tielle 3230 Sappeen kautta Sahalahdelle josta Kangasalan kautta Tampereelle. Loppumatka Itäistä ohitustietä. 

Uhrauduin tieteen vuoksi
Paluumatkalla pääsi ajamaan omaa ajoa ja vauhti mutkateillä hirvitti jo itseäkin mutta tieteen vuoksi on uhrauduttava. Öljyn lämpötila noin 100 astetta. Vaikka keskinopeus nousi yli sadan ja lämpötila 17 astetta oli kulutus sitkeästi sama 5,5 litraa sadalle aina Kangasalle asti josta eteenpäin kaupunkiliikenteen rytmissä nousi pari kymmenystä. Tasainen ja runsas vauhdinpito on siis edullisempaa kuin kärvistellä jonoissa muiden ehdoilla.

Menomatka.

Paluu Tampereelle.

Mielenkiintoisuusero
Varmaan arvaatte kumpi matka oli mielenkiintoisempi. Yhteismatkaa tuli kokolailla tasan 300 km muutamine poikkeamineen kahveille, Velipojan luo ja tarpeellisille pysähdyksille. Polttoainetta meni noin 15 litraa koko reissuun. Kulutusmittari näyttää siis hieman liian isoa kulutusta. Parempi niin päin. Tankkiin jäi reilun 50 km "varatankkimatka." 

Kehitystyön tulokset tästä eteenpäin hidastuvat
Moottorinohjauksen ja välityssuhteen säätöni ovat kokolailla saavuttaneet tavoitteensa. Tuskin tämän painoista "tonnistoa" vähemmällä viedään. Ehkä oikein hivuttamalla mutta onko se enää mukavaa ajoa. Tosin tiedän että isommilla koneilla tehdään pienemmällä kulutuksella pidempi matka mutta onko niissä samaa voiman tunnetta kuin tässä pyörässä?

Uusi takakumi rullaa kevyesti
Myös uusi takarengas sai kyytiä. Oli ensimmäinen kerta että asfaltti oli ehkä riittävän lämmintä ja puhdasta että saattoi kanttailla hieman reilummin. Ei nytkään astinlaudat raapineet mutta muutama kanttaus oli jo aika matala. Silti ei takarenkaan syrjät olleet muuttaneet "väriä" juurikaan sen reunemmalta kuin oli aiemmissa kanttauksissa. Otan myöhemmin kuvan renkaasta ja liitän tähän. Niille jotka eivät ole seuranneet aiemmin blogiani niin kerrottakoon että kyse on autoon tarkoitetusta ns. halpisrenkaasta mitoiltaan 205/55R16. Alkuperäinen koko on 200/60R16.

Vanhempi kanttausjälki.

Tiet vielä likaisia
Kuten renkaan kuraisuudesta voi päätellä on asfaltti vielä talven jäljiltä melko suttuista. Irtohiekkaa ei enää juuri ole mutta savea ja hienompaa pölyä kyllä. Samaa rapaa on vanteella. Maatalouskoneet levittävät sitä varsin huoletta viljelyalueiden läheisyydessä. Metsissä taas väijyvät tielle juoksevat kauriit ja hirvet. Tällä reissulla en tosin nähnyt yhtään. Tai ehtinyt nähdä.

04.06.17 tilanne.

Kallistelua
Melko reunassa jo käyty. Tosin varaakin on vielä. Tiedä sitten kuinka pitkälle uskaltaa ennen kuin on kyljellään. Vasen reuna saattoi käydä syvemmälläkin. Kyse on kuitenkin jo sen luokan kallistuksessa että normaaliajossa ei sellaista tule. Mutta pitäähän kallistusvaraa olla hätätilanteita varten.

Rengas suoraan takaa.

Vastaohjaus käytössä aktiivisesti
Kuva kertonee että liki koko renkaan leveys on käytössä. Kallistellessa yli sadan kilometrin tuntinopeudessakaan ei ilmennyt mitään epäloogisuutta renkaan tai pyörän käytöksessä. Alkuperäisrengastukseen nähden mutkaan vienti on hieman raskaampaa ja vaatii vastaohjauksen käyttöä. Pelkästään painoa siirtämällä ei saa mutkaan tarpeellista kallistusta aikaiseksi.

Eturengas lopuillaan.

Alkuperäiasennusrengas lopussa
Oikeassa reunassa on vielä kulutuspintaa kuten keskelläkin. Tosin hieman epätasaisesti kulunutta mutta vasen reuna (kuvassa ylhäällä) on pykälöitynyt varsin runsaasti ja kuviota on enää niukasti havaittavissa. Ajettu jo 9000 km. Rengas vaihtunee tällä viikolla. Eteen tulee tilalle hieman poikkeuksellinen rengastyyppi mutta kuitenkin moottoripyörään tarkoitettu.

Takarenkaan uusi ominaisuus
Kuudeskin vaihde on nyt ajovaihde ja sen voi isommalla tiellä kytkeä jo sadan vauhdista ilman että moottori protestoisi. Ennen takarenkaan vaihtoa se ei ollut mahdollista. 

Joltain lähti kortti
Pikku juttu menomatkalta. Nuorten miesten pillurallirassi seurasi takalokasuojan tuntumassa ja pari ohitusyritystäkin tekivät. Tuuloksen kohdalla nostin hieman vauhtia ja poitsut seurasivat. Nopeuskamera sai heistä hyvän yhteiskuvan. Eivät enää seuranneet. Taisi olla sen verran vauhtia että kortti lähti varmasti joksikin aikaa ja rahat uusiin matalaprofiilirenkaisiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti