perjantai 5. toukokuuta 2017

California Adamant Jarru-, sähkö- ja letkuongelmia

Jarrutellessa etujarrulla tuntui teho olevan kadoksissa ja jarrukahvassa pitkä "etuveto" ennen kuin jarru tarttui ja kahva oli pehmeä samalla tavalla kuin olisi ilmaa jarruissa.

Polttoaineletkut hanasta kaasuttimiin olivat täynnä pykimiä eli olisivat kohta murtuneet. Lienevät melko vanhat.

Polttoaineen määrän merkkivalon anturin johdotus oli myös entinen. Johdoista oli päällinen irronnut. Kaikkiin edellä mainittuihin kohteisiin piti puuttua.

 Puolikelluva jarrulevy.

Puhdistin jarrulevyn keskiön ja jarrulevyn väliset kiinnittimet puhdistussprayn (Bräkleen, tms.) avulla. Parempi olisi ollut purkaa koko levy osiksi ja pestä pienosat uä-pesurissa. Mutta nyt juuri ei ollut aikaa siihen. Pyörä on päivittäisenä kulkuneuvona.

Ryönää. (Ruostetta, maantielikaa, ym.)

Osat suihkeella märäksi ja paineilmaa perään. Lika irtoaa ainakin osittain. Jarrulevyn pitäisi heilua noin millimetrin verran sivuittain kun sitä kohtuuvoimalla heiluttaa. Jos heiluu kovasti enemmän niin kiinnikkeet ovat kuluneet. Sellaista aiheuttaa jarrumännän jumittuminen. Se painaa pelkästään toiselta puolelta eikä palaudu jarrutuksen jälkeen.

Jos on epäilystä jarrutehosta niin nämä osat kannattaa verryttää toimiviksi niin todennäköisesti jarruteho paranee. 

Parasta olisi irrottaa etupyörä ja siitä jarrulevyt ja purkaa ne osiinsa. Puhdistus kaikille osille ja kokoonpano. Teen sen myöhemmin kun saan California 1400:sen liikkeelle toukokuun lopulla.

Molemmat etujarrut toimivat samalla kytkennällä.

Alkuperäinen jarrusylinteri toimii oikein hyvin vaikka käyttääkin neljää mäntää kahden sijasta. Letkut ovat metritavaraa ja liitokset olen koonnut itse. Ruostumatonta kiillotettua terästä.  Vain yksi letku kahvasylinteriltä ja haaroitus toiselle puolelle kuten kuvassa. Hienosti toimii. Epäilijöistä huolimatta.

Vasemmalla polttoainemääräanturi.

Oikealla polttoainehana. Polttoaineletkussa on halkeamia sekä pituus- että poikkisuunnassa. Vaihdoin ne uusiin. Hanasta lähtee yksi letku oikean puolen kaasuttimeen mistä se haaroittuu vasemmalle.

Polttoainemääräanturin johto ja johdon suojus oli kovaa ja haperoa kuin näkkileipä. Katkaisin alkuperäiset johtimet juuresta ja juotin niihin jämiin uudet johtimet. Samalla laitoin tuplasti pidemmät johtimet. Nyt, jos tankkia pitää irrottaa, niin liitin on helpommassa paikassa akkutilassa eikä ahtaasti kaasutinten välissä. Samalla vaihdoin liittimet.

Tinauksen jälkeen suojasukka.

Kuvia ei ole mutta tinauksen jälkeen laitoin molempien liitosten päälle erilliset kutistesukat ja sen jälkeen pitkän yhteisen kutistesukan. Kuvassa näkyvän liitoskohdan päällystin kuumaliimalla ja sen jälkeen pujotin johtimeen kumisen suojuksen.

Suojattu liitos.

Polttoainemääräanturin johtimen liitos.

Käytin kaksinapaista SuperSeal-liitintä. Lisäksi kumisuojukset. Kuvassa liitos on akun päällä mutta normaali paikka on akun sivulla. Siitä se on helppo satulan irrotuksen jälkeen avata.

Uudet polttoaineletkut.

Mainoksen mukaan letkut ovat uv-suojattua, etanolinkestävää polttoaineletkua.
Toivottavasti kestävät pitkään. Pyörä on ollut jo monta vuotta tarkoitus digitalisoida. On jäänyt tekemättä. Digitaalinen moottorinohjaus olisi helppohoitoisempi kuin kaasutin ja virranjakaja.

Ilmansuodattimet ovat hieman tonniselle koneelle pienet. Pesu auttoi merkittävästi mutta tarkoitus olisi laittaa ovaalimalliset K&N suodattimet. Nämä ovat edulliset EMGO-merkkiset. Kokeilin hengitystä tänään loivassa ylämäessä kolmosvaihteella moottoritiellä. Kiersi ihan reippaasti kuuteen tonniin. Sen enempää en juuri kaipaakaan.

Lampaannahka.

Ehdottoman hyvä varuste helteellä tai kylmällä säällä. Nahkahousun takamus pysyy hikoillessakin kuivana lämpimällä ja kylmällä säällä lämmittää muuten vaan. Sateella sitä ei pidä käyttää. Kiinnitys on kumilenkeillä. Nopea irrottaa sateen sattuessa ja laittaa tavaratilaan.

Kotimatkalla Tallilta oli ilo jarrutella kun kahvatuntuma oli hyvä eikä voimaa tarvittu kuin tavanomaisen kahden sormen verran että etupyörä lukittuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti