torstai 20. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 3

Osa 2

Syynäystä
Tämänpäiväinen touhuilu oli enimmäkseen pesu-, puhdistus ja tarkastelujuttuja.
Löytyi alkava ruostevaurio ja pientä kulumaa yleisemminkin.

Työvälineremonttia
Isoja osia pesin pesupöydässä jossa oli pieni käyntihäiriö eikä pesuaine kulkenut. Korjaantui letkusiteen vaihdolla.

 Ruostelöytö.
 
Puhdistus aluillaan.

Vesi pesinyt
Tällä ei vielä ole fataalia vaikutusta mutta hyvä se on silti korjata. Pitää miettiä kannattaako eturunkoa ottaa irti tämän takia. Hiekkapuhallus ja maalaus olisi paras hoito. Vesi on päässyt reilun kahdenkymmenen vuoden aikana tekemään tehtävänsä.

Takanapa purkuvaiheessa.

Jumeja
Kitkavaimentimen laipan pultit olivat harvinaisen tiukassa. Kupukantaiset kuusiokoloruuvit 4 mm avainkoolla. Aiheutti kovasti työtä että hapettumat aukesivat koska kovasti ei voinut vääntää pienestä avainkoosta johtuen. Mutta ehyenä lähtivät. Pitää katsoa löytyisikö rst-ruuveja tilalle.

Laippa irrotettu, kitkalevy esillä.

Kumivaimennin ja kitkavaimennin
Usein kitkavaimennin on tahriutunut niin kovin rasvaan että sen toiminta estyy. Tarkoitus olisi pitää takanavan joustoliike kurissa.

 Kitkavaimentimen kaikki osat. Paitsi pultit.

Tyypillinen ruosteen pesä
Usein koko laitteen toiminta estyy kun kuvassa oikealla näkyvän laipan keskiö on ruostunut jumiin takanavan keskiöön. Kun kitkalevy on kuiva ja kumivaimentimen kumit ehyitä ja joustavia sekä napa voideltu niin toiminta tapahtuu oikein ja pyörällä on hyvä ajaa.

Takapyörän napa puhdistettuna.

Puhdas ja voideltu
Kiiltävä teräksinen napa on oltava vapaa ruosteesta ja voideltu kauttaaltaan. Käytössä kosteus syö helposti rasvan pois ja napa ruostuu. Normaali huoltokohde vaikka renkaanvaihdon yhteydessä. Laakerien kunto on myös hyvä tarkistaa. Jos tuntuu karheutta tai välystä niin laakerit pitää vaihtaa.

Takanavan kumivaimentimen kumit.

Vaimenninkumi.

Saavat jatkaa
Nämä kumit ovat hieman jo kovettuneet ja kuluneet mutta eivät vielä aivan kelpaamattomat. Ainakin omat ajoni ovat suhteellisen rauhallisia vaikkakaan en voi aina välttää pientä kiihdytytystä.

Kumivaimentimen vetolaippa.

Santapaperia ja vaseliinia
Kuten keskiöstä näkee, on siellä ruoste pesinyt. Poistan ruosteen ja kiillotan keskiöreiän. O-rengas oli hävinnyt jonnekin. Se ei ole harvinaista eikä aiheuta muuta kuin rasvan pääsyn vaimenninkumeihin. Rasvan puutteen vuoksi ei rasvaa ole levinnyt.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti