keskiviikko 12. lokakuuta 2016

California 1400 Takakaatumaraudat sivulaukkujen suojaksi osa 3

Edellinen työvaihe.

Aiemmin manailin että ei ole putkimankelia. Sellainen olisi kyllä löytynyt Lempäälän Kuljusta kaverin moottoripyöräpajalta. Ajattelin kuitenkin koittaa kuinka muuttuvaa sädettä syntyy omin avuin. Syntyihän sitä. Ei tosin yhtä nättiä kuin ammattilaisen tekemänä ammattikoneella. Mutta kelpaa minulle.

Vaikeinta oli saada kaksi identtistä putkea aikaiseksi. Taisin kuitenkin onnistua kohtuullisesti. Hukkapaloja ei syntynyt. Tosin putkien päissä on työvaraa. Käyn huomenissa sovittamassa putkia kohteeseensa. Silloin mitoitus tarkentuu.

Taivutetut putket vertailussa.

Hydrauliikkaputki on nimensä mukaan paineellisen nesteen kuljetukseen käytettävä saumaton putki. Se on kyllä hitsattavaa mutta ei sovellu esimerkiksi moottoripyörän rungoksi. Sitä ei ole suunniteltu kantamaan erityisiä kuormituksia. Toisaalta se on helposti taivuteltavaa eikä karkene taivutuksessa tai mene kovinkaan herkästi lyttyyn. Valmistetaan eri seinämävahvuuksilla riippuen käyttöpaineesta ja sijainnista. Saatavana liki samoilla ominaisuuksilla myös ruostumattomana. Houkutti kyllä sillä kiillottamalla olisi rosterisista kaatumaraudoista saanut näyttävämmät. 

Tähän mennessä taivutetut putket.

Aikaa meni pari tuntia putkea kohden. Taivutin noin kahden sentin jaolla loivan kaarteen mutta jyrkät mutkat 45 mm säteelle. Keskellä oleva takarauta, johon molemmat pitkät raudat kiinnittyvät pulttiliitoksella. En ole vielä päättänyt liitoksen tyyppiä. Todennäköisesti putken läpi oleva holkki joka on päistään niitattu tai hitsattu ja siitä läpi pultti. Niitä ei tarvitse tehdä kuin kaksi. Etupään kiinnitystä en ole vielä suunnitellut. Sopivat kiinnityskohdat ovat etäällä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti