perjantai 22. heinäkuuta 2016

California Adamant Jarruvika kesken ajelun

Kauniin kesälomapäivän ajelureitiksi katseltiin maisemallinen kierros Tampere - Lempäälä - Vesilahti - Tottijärvi - Nokia - Tampere. Vesilahdelle asti päästiin kun jarruletku vuoti jarrupaineen ja -nesteet parkkipaikalle pysäköitäessä. Käytäntö kun on painaa takajarrupoljinta samalla kun mekaaninen käsijarru vedetään päälle. Silloin juuri letku puhkesi. Ei siis vauhdissa. Se olisi saattanut aiheuttaa vaaratilanteen. Toki etujarru kahdella jarrulevyllä ja kahdella kaksimäntäisellä puristimella on edelleenkin pääjarru ja takajarru on ikäänkuin tukena jos tarvitsee tehdä äkillinen pysähdys.

C. Adamant, Vesilahden makasiinikahvila ja pizzeria.

Ajeltiin sitten nätisti takaisin kotiin. Seuraavana aamuna otin letkun irti ja lähdin käymään sen kanssa muutaman kilometrin päässä hydrauliikkaliikkeessä nimeltä Heavy Tek. Muutama kymppi köyhempänä takaisin kotiin. Asennus ja ilmaus hoitui kerrostalotallin edustalla. Välineinä tarvittiin 14 mm kiintoavain ja sivuleikkurit sekä nippusiteitä kiinnitykseen.

Alla vaurioitunut letku. Yllä suojattu uusi.

Letkun olin alunperin asentanut läpivientikumien avulla kiinnikkeisiin mutta kiinnitystapa oli sittemmin pettänyt ja letku oli hiertänyt toiseen takajouseen niin että punos oli vaurioitunut. Letkusta saa vielä kalun johonkin paikkaan missä tarvitaan lyhyempää letkua. 

Läpivientikumit korvattu paksulla kumiletkulla.

Samalla uuteen letkuun tehtiin pieni muutos: 90 asteen lähdön sijasta laitettiin hieman loivemmassa kulmassa oleva banjo-liitin. Toinen pää ennallaan. Materiaali ruostumatonta terästä. Siis parempaa kuin monien pyörien vakiovarusteena oleva passivoitu teräs. Passivointi aikanaan ruostuu pois eikä liitos ole enää päältä kaunis.

Vanhassa letkussa näkyy vasemmalla itse asennettavissa oleva helmiliitostekniikalla tehty jarruliitin. Kätevä kotiasentajalle silloin kun ei ole mallia. Muutoin liittimet ovat yleensä kutisteholkilla tarkoituksenmukaisella prässillä tehtyjä.
Helmiliitostekniikalla koottavat liittimet ja teflon/punosletkun voi ostaa metritavarana niin mitoituksen voi tehdä itse asennuspaikassa. Tulee kerralla valmista. Osat ovat monikertakäyttöisiä kunhan uusii liittimen "helmen" ja lyhentää entisen kiinnityskohdan pois. Helmiliitostekniikka pitää ensin opetella että tulee oikeanlaisia ja pitäviä liitoksia. Niitä saa muunmuassa MrMoorelta.
Punosletku katkeaa parhaiten kaapelileikkurilla. Sahalla ei kannata yrittää koska punos pääsee silloin purkautumaan. Helmiliitoksen kiristys vaatii jarrutöihin tarkoitetun avolenkkiavaimen.

Hydrauliikka-liikkeen puristettavat liittimet ovat kertakäyttöisiä. Tosin jäljelle jäävää osaa voi käyttää katkaistuna paineettomassa nestekohteessa.

Mainittakoon että takajarru ja etujarru ovat eri jarrupiirissä poiketen Guzzin normaalikäytännöstä.
Etulevyjä käyttää sama kahvasylinteri joka oli alunperin vain toisen etulevyn tarpeisiin. Toisenlaisista väittämistä huolimatta sama kahvasylinteri voi käyttää tehokkaasti neljää jarrumäntää kahden sijaan. Takajarruja käyttää sama poljinsylinteri kuin alumperinkin. Jarrumäntien määrä kun ei ole lisääntynyt: alunperin oli kaksimäntäinen puristin yhtä levyä kohden nyt kaksi yksimäntäistä kahta levyä kohden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti