sunnuntai 24. heinäkuuta 2016

California Adamant Ei päivää ettei vikaa

Pienellä yhdistetyllä ranta- ja marjastuslomalla maaseudun rauhassa. Molemmat mainitut asiat onnistuivat: tuli huilittua ja muutama litra vadelmia sekä vähän muitakin marjoja saaliina.

Pois kun piti lähteä ja pakkasin telttaa ja muita leiritarpeita C. Adamantin kyytiin haistoin bensiinikäryä. Asiaahan piti tietysti tutkia: hanahan siellä tiputteli hiljalleen menovettä vaihteiston päälle. Tosin niin hiljaa että edellinen tippa ehti haihtua ennen seuraavaa. Ei edes bensahana kestä kolmeakymmentä vuotta!

Viikonvaihde rantaparkissa.

Vuodosta huolimatta ajoimme kotitalliin Tampereelle marjoinemme ja varusteinemme. Matka sujui hyvästi. Asiaa pitänee tutkia kun arki alkaa. Tässä mallissahan (Alunperin California III kahdeksankymmentäluvulta) on bensahana keskellä tankin takaosaa ja sieltä vaijerivälitys oikean sivukopan syvennykseen jossa on käyttönuppi. Suurinpiirtein sellainen kun oli sähköliedessä säätimet ennen. Tankin irrotus on siis hieman hankalampi kuin tavanomaisella hanalla varustettu. Alkuperäinen varaosa on saatavilla noin 35€ + toimituskulut hintaan.

Saatan silti tehdä ensihätään jonkin väliaikaisratkaisun kun nyt ei ole muuta tarvetta tilata muita uusia osia oheen Saksasta asti. Talvella sitten. Aamulla selviää onko vuoto kuinkakin paha sillä pyörä on yhden auton tallissa eli bensan tuoksu on kova jos hana edelleen vuotaa. 

Väliaikaisratkaisuksi käynee tämä. Tosin tiedossa sorvaus- ja kierteityshommia koska bensatankin lähtökierteeseen on tehtävä adapteri suoraan letkulähdölle hanan tilalle. 
Tankkikin pitää tyhjentää ja irrottaa että muutama tunti tähänkin vierähtää.

Jatkoa seuraavana aamuna:
Tallissa ei tuoksunut bensa eikä vaihteiston päällä ollut kosteutta. Päätelmä: hana auki ollessaan vuotaa ajoittain mutta kiinni käännettynä ei vuoda. Se ei poista uuden hanan tarvetta. Ilmeisesti hanan kumitiiviste on tullut tiensä päähän.

 Hanan nuppi OFF-asennossa.

Auki-asento ON on noin kello viiden kohdalla.

Bensahana ja polttoainemäärän anturi.

Vasemmalla nuppi (6) ja siitä kulkee vaijeri hanalle. Hana vaikuttaisi olevan ihan vakiotavaraa muutoin mutta normaalin kääntövivun sijasta siinä onkin vaijeri. Ehkä vakiohanan kumitiiviste saattaisi sopia tähänkin hanaan. Kunhan helteet helpottavat niin asiaan voisi keskittyä syvällisemmin. Eihän nyt voi ajaakaan kun lämmintä on yli 20 astetta vuorokaudet läpeensä. Saati tehdä remonttia.

Jatkoa pari päivää myöhemmin:
Pidin hanaa auki kun pyörä oli yhden auton tallissa. Mitää vuotoon viittaavaa en havainnut. Ei hajua, ei kosteutta hanassa tai hanan alla. Asia siirretään ns. seurattavien joukkoon. Ei toimenpiteitä toistaiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti