torstai 19. toukokuuta 2016

California 1400 ja GuzziDiag

Ennen mökkireissuun lähtöä tein joitakin mittauksia sateisena iltana tallissa GuzziDiagilla vain nähdäkseni missä vaiheessa mennään.
Suurin osa toiminnoista toimi niin kuin pitääkin. Joitakin tosin puuttui. Homma on kehitysvaiheessa 1400-mallien suhteen eli myöhemmin varmaan tulee lisää toimintoja ja tietoja näyttöön.

Eräiden toimintojen kuvaajia.

Kun pyörä on käynnissä, tässä tapauksessa tallissa paikoillaan, syntyy tässä "Kuvaajat"-toimintatilassa tämän kaltaista jälkeä. Kuva tässä on luonnollisesti staattinen mutta toiminnallisessa tilanteessa käyrää syntyy oikealta vasemmalle ajan funktiona. Kohdassa missä eniten on mutkia eri toimintojen kuvaajissa, olen hieman kaasutellut. Vasemmalla luetellaan mitä tapahtumia kukin käyrä ilmaisee. Pelkästään tästä skaalaamattomasta käyrästöstä voi päätellä vastaavatko toiminnot ja toimivatko ne niin kuin on odotuskin. Kaikki toiminnot eivät kylmässä moottorissa tule näkyviin.

Erinäisiä toimintojen arvoja.

Kuhunkin palkkiin voi valita useista toiminnoista ne joita haluaa tarkastella. Jos näytössä on poikkeavia arvoja tai ei ollenkaan arvoa tai se ei tilanteen mukaan vaihtele voidaan tehdä havaintoja kyseisen komponentin toiminnasta ja todeta mahdollisia vikoja. Puutteena on että toistaiseksi ei "Tila"-ruutuun vielä tule selityksiä tietyistä toiminnoista.

Vanhemman moottorinohjaustyypin toimintosivu sammutetusta moottorista.

Tämä vain vertailun vuoksi mitä Tila-ruudussa pitäisi suunnilleen näkyä. Pätee Breva 1100 - 1200 Sport, Norge, Stelvio ja Griso -mallistoon. (850 - 1200)

Joitakin 7SM-toimintoarvoja.

Kuvassa on pelkästään kaasunasentotietoja moottori sammutettuna. Ylärivissä kuljettajan antamia käskyjä kaasukahvalla ja alarivissä askelmoottorin toteuttamia arvoja kaasuläpän suhteen. Moottorin käydessä arvot ovat hieman erilaisia suuruudeltaan. Moottori sammutettuna ei askelmoottori suorita toimenpiteitä vaikka kaasukahvaa käänneltäisiinkin.

Vaikuttaa myös siltä että lukemilla ylärivissä (TGPS) ei ole mitään erityistä arvoa vaan nämä arvot "opetetaan" ECU:lle asianmukaisella komentosarjalla virran ollessa päällä mutta moottori sammutettuna.

Ylärivissä kaikkien neljän sytytysjärjestelmän säätämät ennakkoarvot.

Alarivissä eri komponenttien antamia arvoja ja moottorin tila kyseisellä hetkellä: arvo voi olla 1, 1000 tai 10 jos ei nollia edessä lasketa. Aiheeseen pitää perehtyä mutta muistaakseni arvo 10 oli tyhjäkäynti, 1000 koko kierroslukualue muutoin ja 10 täysi kaasun asento. Tai jotain  sinnepäin. Tuntemuksessani digitaalitekniikasta on edelleenkin aukkoja.....

Odotellessa kehittyneempää päivitystä, hommaahan tehdään vapaaehtoisesti ja ilman korvausta, voi mennä aikaa mutta joskus voi olla että saamme kovinkin nopeasti päivityksiä aikaan.

Paivitus pari vuotta myohemmin
GuzziDiag kehittyy hiljalleen. 2018 alussa ilmestyi XDF tiedosto IAW7SM moottorinohjausta varten. Tarkoittaa etta yhdessa Reader toiminnon kanssa voidaan 7SM tiedostot avata TurnerPro ohjelmistolla ymmarrettaviksi taulukoiksi joiden arvoja voi muokata. Myohemmin kayttoon otettu Writer toiminto siirtaa muutetun tiedoston ECUun.

Kaytannossa ECUn sisaltama tiedosto kopioidaan Readerilla tietokoneelle. Tiedostosta otetaan toinen kopio jota muokataan TunerPron ja XDF tiedoston avulla ja muutettu tiedosto syotetaan Writerilla ECUn uumeniin. Uuden tiedoston syottaminen tuhoaa alkuperaistiedoston. Siksi on hyva olla varmuuskopio. ECUn sisaltamaa tiedostoa kutsutaan bin tiedostoksi.

Suorittamiseen tarvitaan asianmukaiset liitinkaapelit. KKLVAG ja Fiat.

11.03.2018
1400-moottorinohjausta voi nyt muokata jos on tarvetta. Kaikki ohjelmat, GD:n ohella, ovat nyt saatavilla. Ei Reader, TunerPro, XDF-muunnintiedosto ja Writer.

Aikomus olisi ottaa ainakin varmuuskopio IAW7SM-moottorinohjaustiedostosta.

Kaikki tarpeelliset tiedostot yhdesta paikasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti