tiistai 10. toukokuuta 2016

California 1400 Ensimmäinen huolto

1500 km takana ja ensimmäisen öljynvaihtohuollon aika. Öljyt vaihtuivat moottoriin, vaihteistoon ja perään maahantuojan pajalla Tampereella. Tulimme siihen tulokseen että Guzzi tonninelisatasen korjaamokäsikirjassa on virhe. Siinä esitetään vaihteistoon API GL5 öljyä ja perävaihteeseen API GL4 öljyä. Huolto laittoi molempiin kohteeseen API GL5 öljyä. Samalla vaihtui puhjennut takarengas ehyeen.

Huoltotoimenpiteiden jälkeen tulee tietotekninen osuus. Se veikin yllättävän kauan. Piaggion ylläpitämä PADS-ylläpitojärjestelmän kautta katsottiin vikakoodit. Sellainenkin löytyi: alhainen jännite. Selityksenä sille oli ajokauden alussa suoritettu akun vaihto. Käynnistys ei onnistunut kuin pari kertaa vanhalla akulla. Korvattiin uudella samanlaisella. YTX20-BS.

PADS on yhteydessä internetin kautta omaan päivitystoimintoonsa. Ensin päivitettiin PADS ja sitten aloitettiin pyörän järjestelmien läpikäyminen. Kuvia otin vain pienestä osasta toimenpiteitä joista jotkin olivat aikaavieviä. P.A.D.S. on lyhennys sanoista Piaggio Advanced Diagnostic System.

 Diagnostiikka tutkii järjestelmää.

 ECUn päivitys menossa.

 Mittariston diagnostiikkka käynnissä.

Tieto: mittariston päivitys saatavilla.

 Mittariston päivitys käynnissä.

 ECUn diagnosointi meneillään.

Eräitä järjestelmäarvoja näytöllä. Pyörä sammuksissa virta päällä.

Puoli tuntia vierähti. Osin ehkä siksi että sähläsin asentajan "apuna". Sain kuitenkin tärkeitä tiedon murusia miten PADS toimii ja pyörän eräät toiminnot tulivat päivitetyiksi. Ainoa ulkoinen havainto on että tyhjäkäyntikierrosluku toimenpiteen jälkeen on hieman alhaisempi.

Akkutelineen tienoilta löytyy neljänlaista sokealla tulpalla suojattua liitintä. Kolme niistä on Superseal-tyyppisiä joista kaksinapainen on satulanlämmityksen liitin. Yksi viisinapainen diagnosointiin ja ohjelmointiin tarkoitettu liitin sekä nyt käytetty kolminapainen ja kaksijohtoinen diagnoosi- ja ohjelmointiliitin. Neljäskin liitin on mutta se on minulle toistaiseksi tuntematonta tyyppiä enkä tiedä sen tarkoitusta mutta sekin voi liittyä ECUn toimintoihin.

PADS:in työkalulaukussa oli myös viisinapainen Superseal-liitin mutta asentaja ei ollut sitä käyttänyt koskaan.

"Sokeita" liittimiä akun päällä ja takana.

Kolminapaisesta on tulppa irrotettu. Sen takana näkyy vielä yksi sokea liitin. Ehkä senkin käyttötarkoitus selviää vielä.

Nelinapainen outo liitin suojakansineen. 

PADS-ohjelmointiin ja vianetsintään käytettävä liitin. Soveltuu myös GuzziDiagin käyttöliittymäksi.

Pyörä toimii kaikin puolin kuten ennekin. Eli oikein hyvin. Käynti on tasaista eikä nytkyttele hiljaisessakaan ajossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti