torstai 17. joulukuuta 2015

Varamoottorin huohotusjärjestelmän osia


Muuta mielessä
Tänään vain pyörähdin harrastetiloissa eikä kumpikaan moottoreista edennyt sen kummemmin. Oli muutakin tekemistä ja huomenna myös on. Joulun lähestyminen aiheuttaa jopa minulla erityisiä pakkoliikkeitä. Kuten ostoksien tekemistä.

Näpertelyä
Sen verran näpertelin että muutamia liittimiä asentelin paikoilleen. Pääasiassa huohotusjärjestelmän osia.

Huohotinventtiili. Alta, päältä ja sivusta.

Muodostaa alipaineen
Kyse on hyvin yksikertaisesta ratkaisusta: venttiili toimii maan vetovoimalla ja on perusasennossaan suljettu eli kuula on pohjalla.

Parantaa käyntiä
Kun kampikammioon syntyy painetta molempien sylinterien mäntien tullessa ala-asentoon päästää venttiili syntyneen paineen ulos kampikammiosta ja mäntien taas noustessa ei päästä ilmaa tilalle. Seuraavalla kierrolla mäntien ei tarvitse syrjäyttää enää niin paljon ilmaa joten kampikammiossa on alhaisempi paine kuin olisi ilman venttiiliä. Tämä keventää käyntiä ja säästää energiaa.

Huohotusventtiili sijaintipaikassaan.

Moni on kadottanut
Venttiili on vain pudottamalla huohotinkanavan suulla. Huohotusletku on sen verran ahdas että venttiili pysyy paikoillaan mutta hukkuu helposti jos letku irrotetaan. Letkua vaihdettaessa uuteen saattaa venttiili jäädä huomaamatta vanhaan letkuun.

Toimintahäiriön vaikutus
Jos kuula tai venttiilin runko on ruostunut se ei enää toimi kunnolla tai jos venttiili on tukossa, mikä ei ole harvinaista, on vaarassa että kampiakselin takapään huulitiiviste pullahtaa pois paikoiltaan. Keväinen huoltokohde.

Helposti tavoitettavissa
Huohotinputki ja venttiili sijaitsee kytkintilan yläpuolella heti virranjakajan jalan takana.

Vasemmalla venttiilikoneiston huohotusliitin. Oikealla voiteluletkun liitin.

Sylinterikannessa 
Laitan myöhemmin vielä jatkoksi kuvia huohotin- ja voiteluletkuista ja niiden sijainnista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti