torstai 17. joulukuuta 2015

Varamoottorin huohotusjärjestelmän osia

Tänään vain pyörähdin harrastetiloissa eikä kumpikaan moottoreista edennyt sen kummemmin. Oli muutakin tekemistä ja huomenna myös on. Joulun lähestyminen aiheuttaa jopa minulla erityisiä pakkoliikkeitä. Kuten ostoksien tekemistä.

Sen verran näpertelin että muutamia liittimiä asentelin paikoilleen. Pääasiassa huohotusjärjestelmän osia.

Huohotinventtiili. Alta, päältä ja sivusta.

Kyse on hyvin yksikertaisesta ratkaisusta: venttiili toimii maan vetovoimalla ja on perusasennossaan suljettu eli kuula on pohjalla. Kun kampikammioon syntyy painetta molempien sylinterien mäntien tullessa ala-asentoon päästää venttiili syntyneen paineen ulos kampikammiosta ja mäntien taas noustessa ei päästä ilmaa tilalle. Seuraavalla kierrolla mäntien ei tarvitse syrjäyttää enää niin paljon ilmaa joten kampikammiossa on alhaisempi paine kuin olisi ilman venttiiliä. Tämä keventää käyntiä ja säästää energiaa.

Huohotusventtiili sijaintipaikassaan.

Venttiili on vain pudottamalla huohotinkanavan suulla. Huohotusletku on sen verran ahdas että venttiili pysyy paikoillaan mutta hukkuu helposti jos letku irrotetaan. Letkua vaihdettaessa uuteen saattaa venttiili jäädä huomaamatta vanhaan letkuun. Jos kuula tai venttiilin runko on ruostunut se ei enää toimi kunnolla tai jos venttiili on tukossa, mikä ei ole harvinaista, on vaarassa että kampiakselin takapään huulitiiviste pullahtaa pois paikoiltaan. Keväinen huoltokohde.

Huohotinputki ja venttiili sijaitsee kytkintilan yläpuolella heti virranjakajan jalan takana.

Vasemmalla venttiilikoneiston huohotusliitin. Oikealla voiteluletkun liitin. Sylinterikannessa.

Laitan myöhemmin vielä jatkoksi kuvia huohotin- ja voiteluletkuista ja niiden sijainnista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti