torstai 10. joulukuuta 2015

Irtomoottorin kansien kunnostusta edelleen

Homman aloitus

Edellisessä jutussa, johon linkki yllä, oli osien purkua ja puhdistusta. Sitä oli myös tänään. Homma eteni kuitenkin niin pitkälle että kaikki kannen osat ovat puhdistettu ja kunnostettu keinuvipuja myöden.

Venttiilit tiiviiksi
Nyt oli vain venttiilien hionta. Venttiileissä ja vähän seeteissäkin oli sanomista karstoittumisen vuoksi joka oli aiheuttanut syöpymiä. Hiomalla sain suurimman osan pois vaikka tiivistepinnoista tulikin hiukan leveähköt. Onneksi nykybensa on palamiseltaan melko puhdasta niin ei venttiilit karstoitu kovin äkkiä. Öljyvalinta ratkaisee myös paljon.

Työväline ohjurien asennukseen
Venttiilien ohjurit olivat vielä niin tiiviit että tarvetta ei ole niitä vaihtaa. Pitänee kuitenkin tehdä ohjurien vaihtoon työkalu. Eräänlainen ulosvedin vastaisen varalle. Ei tarvitse sen vuoksi turvautua kansityöfirmaan.

 Ennen puhdistusta.

 Puhdistuksen ja hionnan jälkeen.

Liikaa leveyttä hieman
Erityisesti pakoventtiilin tiivistepinta tuli liian leveä. Tarvittaisiin kalvain että leveyttä saisi kavennettua. Toistaiseksi en sellaisia kaluja ole hankkinut. Muistaakseni kalvainsarja ei ollut aivan halpa...  Mutta tiiviit, samankeskeiset ja sileät ovat ainakin.

Aina ei tarvitse vaihtaa
Myös on olemassa työkalu jolla vanhat ja kuluneet pronssiohjurit voi eräällä tapaa mankeloida sisämitaltaan pienemmiksi ja sitten kalvaa kalvaimella alkuperäiseen mittaansa olisi tarpeellinen. Asiasta ja työstömenetelmästä on hyviä kokemuksia.

Holkin asennus vanhaan ohjuriin
Myös vanhojen ohjurien holkitusmetelmä on olemassa. Siinä avarretaan vanhat ohjurit poraamalla ja kalvimalla ja sisään työnnetään "liner" eli ohutseinämäinen sisäreiältään sopiva holkki. Menetelmiä on siis monia.

Venttiilit asennettuna.

Asennus palotilan puolelta.

Vaurioita kannen jäähdytysrivoissa.

Aina jotain pientä vikaa
En toistaiseksi ole nähnyt täysin ehyttä Guzzin 80-luvun sylinterikantta: kaatuessa jäähdytysrivat katkeilevat tai ainakin taipuvat mutta tämä muotovirhe on kannen sisäsivulla. Vaikuttaa siltä että jokin painava esine on nojannut jäähdytysripoihin pitkään ja syönyt materiaalia. Hiomakoneella muotoilin lovet hieman pyöreämmiksi ettei ainakaan revi asentaessa sormia teräviin särmiin. 

Nokka-akseli ja öljypumppu
Muutakin tuli tehtyä: jakopää on purettu ja nokka-akseli irti ja tarkastettu. Myös öljypumppu irtosi taistelematta. Asiallisessa kunnossa on sekin. Voisi sanoa melkein kuin hammaslääkäri: välyksiä nolla!

Jakopää. Ketjupyörät ja ketju irti.

Jotain on ollut vialla
Kiristinkin oli kunnossa ja saa jatkaa toimessaan. Kampiakselin päittäisvälys on suurehko. Se selittänee tekemäni löydökset: öljypohjassa kovia nökäreitä joista osa magneettisia. Jotain on koneessa seikkaillut tai irronnut. Joko aiemmin tai viimeksi kun kone on ollut käynnissä. Koneen historiasta en tiedä. Mutta kyllä tästä kalu saadaan.

Metallinökö magneetin nokassa.

Irtotörkyä
Tämä ei ollut ainoa nökäre mutta suurin. Magneetti on 15 mm halkaisijaltaan.
Ainakaan öljypumppuun asti ei metallimujua ole päässyt. Huomenna selviää tarkemmin kun nykäisen kampiakselin irti. Kampiakselin kiertokangenkaulassa oleva keskipakopuhdistin kertoo ehkä lisää onko kiertoon päässyt muualta irtometallia.

 Nokka-akseli

Nokat kunnossa.

Nokat ok, nostimet ei
Nokat ovat kunnossa ja saavat vain kevyen hionnan pintaansa. Nostimet olivat sen sijaan jo finaalinsa alussa. Vaikuttaa että koneella on taivallettu pari mittarinkiertämää tai ajettu huonoilla öljyillä. Hiljalleen tulee kuntoon.

Varaosatarve
Varaosia menee tällä tietoa noin 300 - 400€ arvosta. Kiertokanget ja kampiakseli purkaantuvat huomenna niin alkavat arvoitukset selkiämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti