torstai 10. syyskuuta 2015

Arkipyörään takarengas

Varallisuuteni kun on rajoittunutta ja 1100 Brevan takakumi on kulunut, erityisesti vasemmasta sivusta, niin ettei kuvio enää näy ja syyssateita pelätään. Siksi uusi rengas. Halvalla. Sama rengas saa palvella tämän syksyn ja ensi vuoden kevään. Kesäksi on taas laitettava uusi rengas. Keväällä karhea asfaltti syö kalliinkin kumin ihan normiajossakin.

Rengas on ylivuotinen Dunlop Sportmax ja sillä oli hintaa tasan 50 euroa. Valmistupäivämääräksi oli merkitty viikko 17 vuonna 2010. Normaalistihan vanhat renkaat menevät kumin raaka-aineeksi tai poltettavaksi. Nyt pääsin vetämään välistä. Periaatteessa renkaan pitäisi olla ilmainen mutta kapitalisti silti halusi siitä rahaa. Kulujahan sille vain hävittämisestä tulee. Kuittia en saanut enkä siis voi todistaa ostaneeni kyseistä kumia.

Tänään kampesin vanhan renkaan pois vanteelta ja sujautin "uuden" sijaansa. Sen jälkeen tasapainotus. Tein sen perinteisesti laakeripukkien varassa. Brevan takapyörä on takanavassa kiinni neljällä pultilla ja keskittyy perävaihteeseen oikeasta sivustaan. Siksi tasapainotusta varten pitää olla erityinen adapteri että takapyörän saa tasapainoitusakselin kartioiden väliin. Hieman hidasta mutta tarkempaa kuin digitaalitasapainotuskoneella. Yleensä rengasliikkeissä ei ole Guzzin CARC-malleihin sopivaa tasapainotusadapteria. BMW:n adapteri toimii myös.

 Kulutuspinnan muodot.

 Täyttää renkaan minimivaatimuksen: musta, pyöreä ja pitää ilmaa.

 Kokomerkintä.

Markkinanimi.

Ylivuotinen rengas voi olla kovettunut ja siksi liukas erityisesti märällä säällä. Joka tapauksessa syksyllä ja keväällä joutuu ajamaan varoen koska tiellä voi olla kaikenlaista törkyä. Savea, multaa, eläinperäistä ulostetta, hiekkaa sekä puiden pudottamia lehtiä veden ohella. Jopa jäätä.

Verrattuna kuluneeseen viime vuonna keväällä laitettuun Metzeler Roadtec Z5:seen on tässä etuna että on kuviota jos viranomaiset sattuvat asiaan puuttumaan. Metzeler kesti 5800 km ajot. Puolet matkasta kaksipäällä sivulaukut tavaraa täynnä. Tämä kovettumaan päässyt saattaa kestää pidempään tai sitten ei.

Eilinen moottoriohjauksen säätöhommaan liittyvä 350 km testiajo vei viimeisenkin millin Metzeleristä. Sain sentään sivut kulumaan sileiksi. Keskellä olisi vielä ollut pintaa. Ajettavuus lievästä kulmikkuudesta ja pykälille kulumisesta ei juurikaan vaikuttanut heikentävästi. Kevyt oli käännellä loppuun asti. Dunlop on paljon jäykkärakenteisempi rungoltaan.

Kävin lyhyen lenkin kokeillakseni moottoritieristeyksien rampeissa Tampereen Lakalaivan/Lahdesjärven kolmos- ja ysitien eritasoristeyksessä Dunlopin pitoa. Ei ainakaan mitään yllätystä sattunut. Kyseinen risteys on hyvä testialusta: siinä voi kiertää eri ramppeja loputtomasti. Osa rampeista on betonia mutta suurimmalta osaltaan asfalttia. Viiden kilometrin moottoritiesuoralla testasin tasapainotuksen onnistumisen: ei tuntunut täristävän isommassakaan vauhdissa.

Tasapainotuspainot.

Painoja piti laittaa melko paljon eli 45 grammaa. Jaoin ne kahta puolen vannetta ettei ainakaan synny dynaamista tasapainovirhettä. Tasapainotuslaitteellani kun ei pysty tasapainottamaan kuin ainoastaan staattisen tasapainovirheen. Harvassa rengaspajassakaan on dynaaminen tasapainotuslaite.

Takajarrulevy tuli tarkistetuksi samalla: pientä raidoittumista mutta kulutusvaraa vielä on. Jarrupalat pitää laittaa hankintaan. Satulan liukutapit olivat kunnossa ja haitarikumit ehyet.

Vanha kumi oli kulunut ikävästi enimmäkseen sivuiltaan. Vasen sivu eniten. Keskellä olisi vielä ollut pintaa.

Kulmikkaaksi kulunut kumi.

Se miksi rengas kuluu toispuoleisesti näinkin voimakkaasti johtunee siitä että tie on aina hieman kallellaan oikealle. Mielestäni se ei kuitenkaan selitä näin suurta eroa. Olenko sitten kovempi kanttaamaan vasemmalle vai johtuuko se siitä että pyörässä on kardaani oikealla ja sen vääntömomentin vaikutuksesta rengas kuluu vasemmalta kuten eräs hihnavetoisella pyörällä ajava kaverini arveli. En vain itse keksi mikä momentti siihen suuntaan vaikuttaisi.

Renkaan kulumamerkit.

Kuten näkyy niin kuvan oikeassa reunassa oleva kulumamerkki on jo kulunut. Merkki tarkoittaa sitä että renkaan valmistaja on harkinnut että kun kuluma kohtaa kulumamerkin on rengas heidän mielestään ryhtymässä vaaralliseksi. Toisella reunalla rengasta on vielä merkkiin pitkä matka. Kyllähän tällä jo huoletti kallistaa märkään asfalttimutkaan.

Jokaisessa renkaassa on valmistuaikamerkintä. Ensimmäinen luku on valmistusviikko ja toinen vuosiluvun kaksi viimeistä numeroa.

Valmistusaikamerkinnät.

Ylemmässä kuvassa on on "uudemman" renkaan merkintä. Alla kuluneen. Nyt siis kävi niin että alla oleva kumi on vanhempi kuin sivuilta sileäksi kulunut ja siksi pois otettu. Sekin oli jo ylivuotinen silloin kun se alle asennettiin. Laki ei kiellä ajamasta vanhalla renkaalla jos siinä vain on kulutuspintaa jäljellä ja se on rekisteröintitodistukseen merkittyä tyyppiä. 

On siis kuljettajan vastuulla ottaa huomioon jos rengas on vanhuuttaan "liukas" ja osittain rengaskauppiaan vastuulla olla myymättä kuin uusia eli alle kolme vuotta päiväyksestä vanhoja renkaita. Ostajan on kuitenkin katsottava tuo päiväys renkaan kyljestä ja mainittava myyjälle jos yrittää myydä "vanhaa" rengasta uuden veroisena. Rengas vanhenee ajamattomanakin ja menettää ominaisuuksiaan rungon kovettuessa ja kulutuspinnan muuttuessa liukkaaksi. Myös renkaan runko voi olla ajolleen epämiellyttävä. Tyypillistä on että liikkeessä myytävissä pyörissä voi olla todella vanhoja renkaita jos pyörä on ollut vaihtopyörärivissä pitkään.

Tällaisella vanhalla kumilla voi toisinaan tehdä ennätysmäisen pitkän taipaleen koska kovuudestaan johtuen se ei kovin kulu. Se voi myös kulua nopeastikin. Joka tapauksessa renkaan pito on kuitenkin kärsinyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti