lauantai 11. huhtikuuta 2015

Elastiikkahommia


Kestävämpi työkalukotelo
Sääksjärvi Trikestä (Ex-California III) oli akkutilan päällä ja osittain sen takana lepäävä työkalukotelo murentunut ja jossain vaiheessa sitä oli muokattukin puukottamalla ainetta pois. Palautin alkuperäiset muodot ja tukin reiät polyesteritasoitteella. Se ei ole korjaus muuta kuin muotoihin. Tarkoitus on ottaa lasikuituinen muotti kotelosta.
Kun muodot olin saanut hiotuksi niin kiinnitin kotelon levyn päälle teippaamalla ympäriinsä. Teippi suojaa koteloa sulamasta koska se liukenee styreeniin ja polyesterihartsissa sitä on runsaasti.

Työkalukotelo peitetty katkokuitulasilla ja polyesterihartsilla.

Loppukäyttöä
Tulipa käytettyä vanhat hartsijämät johonkin. Polyesterihartsi pyrkii geeliytymään ja ajan kanssa kovettumaan astiassaan. Tälle jämähartsille oli juurikin käymässä niin.

Kopioita vaikka kuinka monta
Kunhan hartsi kovettuu niin työkalukotelo irrotetaan muotista, muotti viimeistellään ja irrotusainekäsitellään niin muottiin voi laminoida vaikka kuinka monta työkalukoteloa. Hieman sottaista ja pölyistäkin hommaa. Ulkotöitä kesemmällä.

Korjattavia kohteita
Muutakin kuituhommaa ilmeni. Korjattavaa löytyi S.Triken oikean takalokasuojan osalta: tärinä oli tehnyt murtuman kiinnityskohdan viereen. Jälleen reikien paklaus umpeen ja lasikuitua pintaan 

Murtumakohta kolmen paklatun reiän tienoilla.

Huolimatonta työtä aiemmin
Ulkopinta ei pääse kärsimään korjauksesta kun estää hartsin valumisen maalatuille alueille. Miksi lokasuoja murtui on ihan omaa huolimattomuutta: tehdessä ei reuna-alueella ollut tarpeeksi monta kerrosta lasia. Nyt on. Toisen puolen lokari on paksumpi noilta kohdin.

Samalla tuli vahvennettua toinenkin reuna.

Pientä fiksausta niin osan voi asentaa takaisin paikoilleen.

Työkalukotelon muotti irtosi helposti alkuperäisestä kotelosta.

 Malli irrotettu muotista.

Muotti käyttöön
Muotti kaipaa reuna-alueilleen paikoitellen hieman pakkelointia. Muutoin tuli hyvä muotti. Reunojen viimeistelyä ja pakkelin hiontaa tiedossa.

Pikkukohteita
Vielä pitäisi korjailla muita hieman vaurioituneita katteita. Mutta ne ovat vain muovissa olevia halkeamia kiinnityskohtien tietämin ja helppoja ja nopeita korjata eikä vaadi osien uudelleenmaalausta.

Koristeet kuntoon
Myös koristeosia piti hieman fiksailla. Vasemman astinlaudan ja moottorin välissä oleva suojalevy, jonka aiemmin tein lasikuidusta alkuperäisen muovisen sijalle, oli jäänyt edelliskeväästä hieman keskeneräiseksi. Sitä piti myös hieman fiksata.

Vasen suojapaneeli.

Muuntelua
Leveämmässä etuosassa, joka peittää peruutusvaihteen käyttövivun mekanismin ja lambda-anturin asennuskohdan. Puoliksi täytetty aukko oli hiukan väärässä kohtaa joten täytin sen. Kunhan laminointini kovettuu niin muokkaan reiän uuteen kohtaan. Samalla tuli kiinnitetyksi aiemmin asennussyistä irtomainen pala pysyvästi. Peruutusvaihteen käyttövipu mahtuu pienemmästäkin  aukosta kunhan mekanismin purkaa suojapaneelin asennuksen ajaksi. Hieman hankalaa mutta ei tarvitse usein tehdä.

 Korjauslaminointi alta päin.

Lisävarusteita
Näitä pikkuhommia on vielä useita tehtäväksi. Suurin osa niistä on periaatteessa tarpeettomia mutta muutoin mukavia lisävarusteita. Joissain malleissa nämä paneelit olivat rosterista tai kromattua peltiä. Joissain malleissa myös kromattua muovia. Jackal- ja Stone -malleissa ei näitä osia ole lainkaan. Lähinnä California Specialissa ja California Evoluzionessa näitä oli vakiona.

Suorakaiteen muotoinen kohta on peruutusvalon katkaisimen kotelo.

 Suojapaneeli kunnostettuna.

Kunhan kovettuu
Maalauksen laadusta voi olla montaa mieltä. Maalattu kuitenkin ryppymaalilla. Maali ei ole vielä kokonaan kovettunut. Rypistyminen tapahtuu kovettumisen myötä.

2 kommenttia:

  1. Blogin järjestelmänvalvoja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Blogin järjestelmänvalvoja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista