maanantai 26. tammikuuta 2015

Horex Regina 350 Vaihteiston ja lohkojen koekokoonpano


Purkuvaihe

Entisöinti etenee
Horex-projektissa on nyttemmin päästy jo hieman eteenpäin. Moottorin ja vaihteiston kokoonpanoa voi jo suunnitella.

Korjattava kohde
Kampiakselissa on akseli menettänyt pintakarkaisunsa laakerinsa kohdalta. Siihen on pari - kolmekin käyttökelpoista korjausmenetelmää. Kampiakseli pitänee todennäköisesti katkaista.

Yhteistyössä
Aiemmin jo hieman tutkiskelin projektia. Projektille on vetäjänsä jota ohjeistan sekä autan puuttuvien osien koneistamisessa sekä osien muutostöissä. Päivänä, parina viikossa muutaman tunnin kerrallaan.

Nyt myös kuvia
Tässä vaiheessa laitan joitakin kuvia näkyville. Pääasiassa vaihteiston osalta. Mahdolliset osia koskevat tekstit tulevat myöhemmin.

 Vaurioitunut kampiakselin laakerikaula.

Akselin vaihto kampiakseliin
Korjaustavaksi valittiin helpoin: vaihdetaan uusi akseli. Ensin kammenkaulan mutteri auki, limppu (vauhtipyörän puolikas) irti, akselin mutteri irti ja akselin irrotus kartiostaan.

Kokoonpano oltava tarkka
Uusi akseli paikoilleen, mutteri kiinni ja limput yhteen sekä koko kampiakselin suuntauksen tarkistus. Hieman piti limppuja suunnata toisiinsa nähden. Kampiakseli on valmis koekokoonpanoon.

Uusi kampiakselin laakerikaula.

Parempi laakerointi
Kierre ja spoorit ovat ensiövedon ketjupyörän kiinnitykseen. Kaula on nyt melkoisesti vahvempi ja laakerirullia koko joukko enemmän. 

 Ketjurattaassa alkuperäinen spiraalitiiviste joka korvataan huulitiivisteellä.

Ketjupyörään piti sorvata tiivistepinta huulitiivistettä varten.

Spiraalitiivistys alunperin
Alkuperäinen tiivistys toimi aivan toisella periaatteella. Nyt käytetään kumista huulitiivistettä.

Hyvää ainetta
Ketjuratas on erinomaisen kovaa materiaalia. Hetken kesti kiinansorvilla saada hyvä pinta oikeaan mittaan.

Erikoistyökalu piti tehdä
Ennen sorvausta piti rakentaa tuurna sorvausta varten ja keskittää ratas siihen heitottomasti.

 Ketjupyöräkuvan huulitiiviste asennettuna ketjupyörän akselin aukkoon.


 Vaihdevivun akseliin lisäsin O-renkaalle uran.

Vaihdemekanismi
Varsinainen vaihdepoljin ei tähän akseliin kiinnity. Sen akselilta on välitys tälle akselille jossa on mekanismi joka keskittää vaihdepolkimen. Akselin liikerata on koko hammastuksen matkalta. Vaihteita on neljä. Koska akseli on öljytilan alimmassa kohdassa niin öljyvuoto on helposti mahdollinen.

Alunperin vuotanut hieman
Keskitysmekanismin kotelo ei ole kovin öljytiivis ja sitä paitsi akseli kulkee ketjupyörän kotelon läpi joka luonnollisesti ei ole öljytiivis. Nyt öljyvuoto on poissa.

 Vaihdevivun akselin alkuperäistiiviste.

Entinen tiiviste
Tiiviste on varsin kovettunut ja jostain syystä se ei sisältynyt tiivistesarjaan. Siksi yllä esitelty o-rengastiivistys. 


Ketjupyörän spoorit ja kiinnityskierre.

Kampikammion/vaihteiston kuoret koekokoonpanossa.

Kuivakokoonpano
Kokoonpano suoritettiin ilman tiivistettä sen vuoksi että saadaan selville onko lohkojen puolikkaiden tiivistepinnat yhdensuuntaiset ja suorat sekä vaihteiston akseleiden päittäisvälykset ja yleensä vaihdettujen osien sopivuus laakereihinsa, jne. Vaihteistoa joutuu hieman shimmaamaan.

 Tiivistettävä sauma. Paperitiiviste tulee vielä väliin.

Korjattu kampiakseli
Kuvassa näkyy kampiakselin uusi akseli. Toisella puolen vanha akseli korjaamani kierteen kanssa saa kelvata. Ensiövedon spoorit uudessa akselissa ovat yllättävän sirot. Kaipa saksalainen on miettinyt niiden riittävän.

Eri mittaiset ruuvit
Lohkojen puoliskojen kiinnitysruuvit on numeroitu. Syynä se että jokainen ruuvi on tietyn mittainen eikä sovi pituudeltaan välttämättä edes viereiseen reikään. Ruuvien kierteen koko on M7 x 1mm. Hetken kesti löytää jokaiseen reikään sopivan mittainen ruuvi. Joitakin joutui kierteittämään lisää ja lyhentämään. Parempi niin päin.

Viimeinen vilkaisu vaihteistoon ennen kokoonpanoa.

Liiat välykset pois
Vaihteiston päittäisvälykset shimmasin sopiviksi että päittäisliikkeitä ei turhaan synny. Vaihdevalitsinrummun päässä oli välystä varsin paljon. Lohkossa olevan alumiinireiän ympäristö oli kulunut kuopalle.

 Ensiövetoketjun kiristin.

Kokeeksi osat kiinni
Kiristin on vain yksinkertainen jousilevy joka tuskin jaksaa pitää ketjua kireällä moottorijarrutuksessa. Mutta on tähän asti palvellut hyvin eikä ole juurikaan kulunut. Saa jatkaa toimessaan sellaisenaan. Tässä koekokoonpanovaiheessa.

Ensiöveto ja kytkin.

Jakopää.

Keinuvivut työn alle
Seuraavaksi ihmetellään jakopään keinuvipuja. Männän ja sylinterinkin vuoro tulee pikapuoliin ja sähkölaitteitakin ihmetellään. Ehkä jo ensiviikolla.

Vanhoja, uusia mutta ei vielä lainattuja
Tästä jatketaan. Uusia osia sovitellaan vanhojen tilalle. Vanhoja korjataan että uusia ei tarvittaisi. Entisöinti on eräänlaista tasapainoilua ajan, rahan ja tekniikan toimivuuden välillä. Pienintä roolia näyttelee raha. Sitähän nyt yleensä kaikilla on.

Projekti valmistui

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti