maanantai 1. joulukuuta 2014

California Adamant Peräytyslaitteen kunnostus



Ajankuluksi
Sunnuntaina, kun tuntui olevan ylimääräistä energiaa hihoissa, irrotin California Adamantin toimimattoman peruutuslaitteen. Se koostuu yhdestä 12V sähkömoottorista, yhdestä alennusvaihteena toimivasta planeettapyörästöstä, kulmavaihteesta ja hihnapyörästä. Sen vastakappale on kiinni perävaihteen kupeessa ja hihna niiden välissä toimii kytkimenä.

 Kunnostettu "pakki" alta päin.

Sama päältä.

Ei kiirettä
Peruutusvaihde lakkasi toimimasta syyskuussa Björköby-reissun jälkeen. Sen jälkeen S.Trikeä ei juuri tarvittu niin en hosunut peräyttimen kunnostusta. Arvelin että menee koko laite uusiksi ja oletin että se on hajonnut perusteellisesti. Irrottamisessa oli suurin työ. Taisi vartti tärvääntyä. Pitää vielä asentaakin se. Talvi on aikaa.....

Osakokoelma käytettyjä
Moottorin kotelosta kuului kolinaa ja vetopyörästä pyörittämällä vaikutti että jotain puuttuu kun pyörii niin kevyesti. Laitehan on koottu romuloorasta löytyneistä osista. Akkuporakoneen moottori ja yhden käden kulmahiomakoneen vaihteistosta.

Ruuvit löysällä
Avasin moottorikotelon ja sieltähän vika löytyi. Moottori oli kotelossaan irtaallaan. Syykin löytyi: sen kiinnitysruuvit, 2 kpl, olivat auenneet kokonaan. Löytyivät planeettavaihteen suojalevyn päältä. Puhdistin ruuvit ja kierteet sekä laitoin ruuvilukitetta jenkoihin. Ruuvit kireälle, planeettavaihteen voitelu ja systeemi nippuun. Kuntoon tuli. Ensi kesänä katsotaan mistä seuraavaksi antaa periksi vai rupeaako kestämään.

Peräytyslaitteen valmistusta.

Katteen valmistuksen aloittelua
Muutakin tuli tehtyä trike eteen: ostin takakatteen tekoa varten muottimateriaalia: kuusi metriä 8 mm puikkorautaa ja saman verran 6 mm pyöröterästä. Maksoi yhteensä 5,50€. Sen käytöstä myöhemmin lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti