maanantai 18. elokuuta 2014

Sähköinen hana ja suutinjumppaa


Johdoissa vikaa
Carillofornia Triken sähköinen bensiinihana tuli korjattua. Se tuskin enää samasta paikasta vaurioituu: tinaus on kätketty valetun muovin ja kutistesukan sisään. Vika on tyypillinen koska ajan mittaan johtimet kovettuvat ja taivutusliike kohdistuu liitospintaan josta johdin katkeaa. Helppo korjata. Säästyi euroja noin 100 kpl.

Voimakas detonaatio
Edellisessä jutussa mainitsin että Sääksjärvi Triken vääntö ja voima eivät olleet ajan tasalla vaan kiihdytettäessä ja vedätettäessä syntyi voimakasta detonaatiota joka kuuluu hyvin terävänä kilinänä korvaan. Ilmiö on haitallinen ja syntyy siksi että seos palotilassa syttyy muuallakin kun tulpan kipinästä tai juuri sitä ennen. Kilinä on kahden tai useamman palorintaman kohtaamisesta aiheutuva jyrkän paineen nousun muodostava räjähdysääni. Se voi sulattaa mäntään reiän tai rikkoa venttiilin.

Suuttimien koon tarkistus
Tänään katsoin pääsuutinten koon. Se oli 1.25. Soittelin pariin liikkeeseen että olisiko heillä ko. DellOrto-malliin pääsuuttimia 1.30, 1.40 tai 1.50 koissa. Eipä ollut. Tilaustavaraa. Olisi mennyt muutama päivä kun suuttimet olisivat saapuneet. En tilannut.

Sorvi pelastaa
Sitä vastoin verstaan nurkassa on sorvi ja sorvausainelaatikossa messinkitanko. Pieniä osia on hieman hankala tehdä juuri niiden olemattoman koon vuoksi mutta sain sellaiset aikaiseksi.

B-suunnitelma
Toinen vaihtoehto olisi ollut ottaa vanhat suuttimet ja suurentaa ne. Silloin kuitenkin ne olisivat kasvaneet merkitystä koostaan pois ja sen kokoisilla suuttimilla voi olla käyttöä muissa koneissa.

Tarkkuustyötä
Valmistin 1.52-kokoiset suuttimet koska sattui olemaan sellainen kalvain työkalupakissa. Pelkkä poran käyttö suuttimen teossa ei ole hyväksi. Pinnan karkeus suutinreiässä sekä sen halkaisija että pituus ratkaisee suuttimen virtauskyvyn. Vähimmäisvaatimuksena suuttimet pitää olla molemmissa kaasuttimissa ainakin mitoitukseltaan identtiset että muu säätö onnistuisi.

Lähes täysillä
Sadepäivän ratoksi tein koeajon joka suuntautui moottoritielle koska kaupunkialueella olisi hankala kiihdytellä täysillä saati ajaa yli 150 km/h vauhtia. Hieman motarilla vesi lensi mutta muuten oli hauskaa koska säätö vaikutti toimivan varsin hyvin. Ohitin kaikki!

Sopiva vaihde kuhunkin nopeuteen
Vain isolla vaihteella vedättämällä sain detonaatiota esiin. Sen tyyppinen ajotapa pitänee jättää pois ja vaihtaa pienemmälle ja käyttää isoja kierroksia halutun nopeuden saavuttamiseksi. Saatan kokeilla vielä 1.62-kokoisia suuttimia koska sillekin koolle sattuu olemaan kalvain.

Suutinkoko ei ratkaise kokonaiskulutusta
Vaikka suutinkoko kasvaa se ei tarkoita silti että polttoaineen kulutus kasvaisi koska moottorin vääntö paranee ja voi ajaa isommalla vaihteella. Käytän 95E10-polttoainetta koska tämän tyyppisellä "maatalousmoottorilla" on turha käyttää kalliimpia liemiä.

Kokomerkintä puuttuu
Suuttimista ei ole kuvia koska tekemäni suuttimet näyttävät täsmälleen samanlaisilta kuin alkuperäiset. Lisäksi kamera sattui olemaan kotona. Ainoa harmi on että en ole löytänyt niin pieniä meistejä joilla voisi meistiä suuttimiin niiden koon. Oikea koko olisi ehkä 2 mm korkea fontti.

Venttiilikopan ruuvin vuoto

Venttiilikopan vuoto tuli korjatuksi. Uutta tiivistettä ei vieläkään tarvittu vaan vuoto oli, kuten epäilinkin, kopan takakulman kiinnityspultin kierteessä. Laitoin alumiiniprikan aisi-prikan sijaan. Koeajolla ei näyttänyt öljyä leviävän ympäristöön enää lainkaan. Samalla tutkin miksi peräytysvaihteen käyttö oli muuttunut raskaammaksi. Jälleen oli kivi mekanismin raossa. Asialle pitää tehdä jotain.

Takapyörän muttereiden kireys
Kävin myös rengasliikkeessä kysymässä mikä on heidän S.Trikeen asentamiensa alumiinvanteiden muttereiden momentti. Selvisi että 12 kpm. Unohdin sen kysyä kun silloin oli renkaanvaihdosta kiire katsastuskonttorille.

Tyytyväinen asiakas
C. Triken bensahana toimii kuulemma hyvin korjaukseni jälkeen ja moottorin nykiminen loppui hanan korjauksen ansiosta. Mikäs ihme se: jos hana on edes osittain kiinni niin ei moottorikaan oikein hyvin käy....

Offsettia lisää
Säädin myös keulaa lisää S. Trikeen: nyt en juurikaan lisännyt rakea vaan siirsin etuteleskooppeja kauemmas eteen sekä ylä- että alakolmiosta. Se kevensi ohjausta entisestään. Tuntui että muutos ei aiheuttanut levottomuutta keulaan kuten keulakulman loiventaminen aiemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti