sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Koeajoa


Maantietesti
Tänään kävin testaamassa Sääksjärvi Trikeä maantielenkillä. Muutoin meni iloisesti.

Pitkä välitys
Pikkuisen pitkä on perävälitys. Pitää katsoa vielä tarkemmin moottorin säädöt kohdalleen josko löytäisi lisää vääntöä. Perävälityksiä onneksi saa lisää. Varsinkin tiuhempia. Tämä nykyinen on DX Corollasta mutta akseli parikymmentä vuotta vanhemmasta Toyotasta. Tiedossa olisi Tercelin lautaspyöräpari. Välitysta en tiedä mutta uskoisin sen olevan tiheämpi.

Nopeusmitteri positiivinen
Nopeusmittari näyttää hiukan liian isoja numeroita nopeuteen nähden. Teen tulevaisuudessa GPS-tutkimusta paljonko on virhettä kunhan muut asiat tulevat kuntoon.
 
Huoltiksella tauolla
Lempäälässä Nesteen huoltiksella poikkesin "pikaisella" tauolla. Joku Guzzisti kolisutteli siitä ohi Californiallaan. Paikalla myös muita moottoripyöräilijöitä. Taisi tunti mennä esittäessä "asiantuntijaa".

Toinen tauko jäähdyttelyyn
Myös Pirkkalan Nesteellä pysähdyin virvokkeella ja jäähdyttelemässä itseä ja jarruja. Sielläkin oli moottoripyöräilijöitä istuksimassa terassilla. Jakke-niminen sinisävyinen lihanleimaaja oli juttutuulella ja hänen kanssaa varmaan puoli tuntia sanailtiin. Valitti että perheellinen ei enää ehdi kaksipyöräisen päälle niin usein kuin haluaisi.

Laahaava jarru
Oikea takajarru ryhtyi jossain vaiheessa pistämään hanttiin. Eli laahasi. Tutkimuksen tuloksena ilmeni että käsijarrumekanismi on tullut säädetyksi liian liki sillä puolen. Kun pysähtyi ja jäähdytteli niin taas matka jatkui.

Jarrutehoa riittävästi
Takajarrut jarruttavat varsin herkästi pyörät lukkoon. Kuminsavua sain aikaiseksi useita kertoja ja molemmista takarenkaista yhtä aikaa kohtuullisella poljinvoimalla. Siltä osin ei tarvitse pelätä jarrutestin tulosta.
Huomenissa tutkin oikean puolen jarrusatulan perinpohjaisesti ja selvitän miksi sen automaattisäätö on niin herkkä.

Uusi tiiviste auttaa
Pieni öljyvuoto ilmeni: oikean puolen venttiilikopan tiiviste päästää hieman öljyä jäähdytysrivoille. Ei aiheuta välittömiä toimenpiteitä. Kohta on isompi huolto jossa venttiilit säädetään.

Voimansiirto ääntää
Vaihteisto pitää kahinaa mutta mikään vaihde ei ulise tai käyttäydy muutoin huolestuttavalla tavalla. Pitänee laittaa uudet öljyt huollon yhteydessä ja sitä ennen tarkistaa nykyisen öljyn määrä.

Löysä keula
Keula vaikuttaa hiukan makaavan. Lähes puolet joustomatkasta on ulosjouston puolella. Syynä lienee se että suurempi osa pyörän painosta on akselivälin pidentymisen vuoksi etuakselilla. (Noin 30cm lisää alkuperäiseen.)

Keulan kunnostus tulossa
Pitänee tutkia etujousien kantavuutta ja tehdä asiaan kuuluvia säätöjä. Voi vaikuttaa myös ajettavuuteen. Että pientä harrastusta olisi tiedossa mekaniikan puolella.

Samoilla asioilla
Koeajoreissulla tapasin myös muita trikeharrastajia. Monenalaista viritystä oli heilläkin pyörissään mutta olin ainoa jolla oli peruutusvaihde. Siitä pisteet.

Mielenkiintoinen ja pelkistetty yksilö.

Jarrun kanssa vaivaa
Jarrut olivat tämänkin päivän listalla: huomasin että jarrukilpi oli hieman vinossa jarrulevyyn nähden. Korjasin suuntauksen. Sillä ei ollut vaikutusta jarrun epätoimintaan. Tein muutakin tutkimusta oikean puolen jarrusatulan suhteen. Ainoa havainto on edelleen että sen automaattisäätö toimii liian herkästi. Pitänee purkaa koko laite uudelleen. Uusi maksaisi noin 170€. Tuohon rahaan kannattaa yrittää vaikka ei onnistuisikaan.

Vika huonolla hetkellä
Peräytyslaite lakkasi toimimasta. Tietysti silloin kun aie oli esitellä sitä kiinnostuneille. Kyse oli kierrosluvun säätimen sisäisestä kosketushäiriöstä. Korjaantui pahus itsekseen niin ei tiedä mikä tarkalleen oli vikana. Korjausosa maksaisi 20€ ja sen mukana tulisi kaupanpäälle vielä uusi alennusvaihdemoottori ja hiukan muovia sekä poraistukka. Kyse on tavallisesta halpahallin 12V akkuruuvinvääntimestä/porakoneesta.

Ajogeometria ja iskunvaimennus kuntoon
Keulaan kiinnitin myös huomiota: se makaa noin 30 - 40 mm alempana kuin on alunperin tarkoitus. Kun moottorin alle laitetaan tunkki ja nostetaan etupyörä ilmaan niin teleskoopin alaputken yläreunasta on noin 18 cm alakolmion alareunaan mutta vain 12 cm kun paino on etupyörällä. Asia on helppo hoitaa pienellä kikalla: jousen jatkeeksi 30 mm mittainen holkki molempiin putkiin. Eihän se uusia proggressiivisia jousia korvaa mutta ainakin nostaa keulan ajogeometrialtaan oikeaan asentoon.

California3 keula.

Monta osaa
Keulan rakenne on melko monimutkainen. Jatkoholkin paikka olisi osan 18 kohdalla eli tehdä tämä osa erilaiseksi: sen sijaan että siinä on vain kapea laippa sovittaisin siihen muutoin vastaavan osan mutta laipan vahvuus olisi 30mm.

Jouset ja iskunvaimennin. (Kuva: Stein Dinse)

Tuo osa 18 näkyy jousten välissä. Siihen jatke sorvaten alumiinista. Ainoa hankaluutta asiaan aiheuttava juttu on saada jouset niin lyhyiksi puristetuksi että yläpään kierreosan saa takaisin paikoilleen. Pitänee tehdä jonkinlainen laite...

Paino selville
Huomenissa olisi tarkoitus punnita Sääksjärvi Trike. Paikalliselta huoltoasemalta sain luvan tehdä sen heidän tasaisella asfalttipihallaan. Tarpeina hallitunkki ja kaksi digitaalista henkilövaakaa.
Punnitus ei tietenkään vastaa virallista mittausta mutta antaa suuntaa siihen pitääkö tehdä painonsäästöä vai ollaanko vielä voiton puolella ja sitä myöden on mahdollisuus päästä muutoskatsastuksesta läpi.

Aulis avustaja
Avuksi punnitukseen tulee kokeneempi trikemies, Latimo, tuo Carillofornia Triken omistaja. Hän testaa myös ajo-ominaisuuksia. Katsotaan millaisen kouluarvosanan hän antaa. Pahus kun tuo keula on vielä matala ja jarrut reistaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti