keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Hienosäätöä ja painonsäästöä


Monenmoista pikkuhommaa
Sekalaista pikkuasennusta johon kuluu aikaa mutta valmista tulee vähän. Pakko ne nämäkin on tehdä ennen kuin kehtaa esiintyä julkisella paikalla.

Kilven asento ja valaistus
Rekisterikilven valo vaihtui pienikokoisempaan ledivalaisimeen. Kilven asento kun on takaviisto eli alareuna edempänä muutaman sentin kuin yläreuna, aiheutti se sen että ensimmäinen reikisterikilven valaisin peitti osan kilpeä kun katsoi yläviistosta. Kilvelle on määritelty asetuksessa tarkat asennusmääräykset näkyvyyskulmineen.

Kuva lainattu MMAF:n keskustelupalstalta.

Kilpi hyvin
Sääksjärvi Triken kilpi on lähellä 15 asteen maksimiasentoa mutta muutoin suorassa takaa katsoen ja täyttää kaikki muut näkyvyysvaatimukset. 

Bensahana kiukuttelee
Taannoin vielä vuotanut polttoainehana teetti vielä pienen hanasulkeisen: hana piti vielä kerran purkaa ja kasata. Ilmeisesti siitä tuli ihan hyvä ja nyt on hanan käyttönuppikin oikeassa asennossa.

Ilmansuodatin, kaasutin ja letkut sekä haaroitin.

Haaroitin ja läpinäkyvät letkut
Tilasin jo talvella Stein Dinseltä polttoaineletkun haaroittimen jolla hanalta tuleva yksi letku haaroittuu vasemmalle kaasuttimelle. Läpinäkyvät muoviletkut ovat väliaikaiset. Haluan nimittäin nähdä minkä verran törkyä kulkee tankista kaasuttimien suodattimiin. Tämän kaltaiset letkut ovat turvattomat: kovettuvat nopeasti käytössä ja katkeavat omia aikojaan.

Halpa mutta ei hyvä
Ilmansuodatin on Bilteman valikoimasta suurin koko ja kevein minkä olen löytänyt. Toisaalta ne voi katsastuksen punnitukseen ottaa pois. Punainen osa on irrotettava. En ole vielä käsitellyt niitä suodatinöljylläkään. Selvisi myöhemmin että eivät kestä bensiiniä nekään.

Palautinjouset
Käsijarru ei palauttanut, ilmeisesti käsijarruvaijereiden tahmean liikkuvuuden vuoksi ja siksi piti asentaa sopivan mallinen puristusjousi palauttamaan käsijarru täysin perusasentoon.

Käsijarrumekanismi ja lisätty palautinjousi.

Tehokas käsijarru
Käsijarruvivun toiminnassa ei kyseiset jouset tunnu lainkaan lisävastuksena joten homma pitäisi olla kaikin puolin kunnossa. Nestejarrusatuloissa on mekaaninen käsijarru joka vaikuttaa samoihin mäntiin kuin nestepainekin. Samalla kun painaa jalkajarrua ja vetää käsijarrun päälle niin käsijarru menee todella hyvin päälle. Ei kevyemmin mutta tiukemmalle. Kuvassa näkyvän vivun liikerata on alle 10 mm.

Seokset väärin
Päivän päätteeksi pyöräytin vielä moottorin käyntiin. Se kävi hetken ja sammui eikä enää millään käyntiin. Tulpat vain kastuivat. Syynä ilmeisesti on parin edellisen päivän pätkäajo jarrujen ja ajettavuuden testaamiseksi tallin ahtaalla pihamaalla. Tulpat olivat nokeentuneet ja kipinä karkaa tulpan elektrodien välistä eristeen ja tulpan rungon väliin. Ultraäänipesua tiedossa. Pitää samalla vielä tarkastaa ettei ryypyn luisti jää raolleen tai muuten jumita. 

Lasikuitulaminaatin valmistus
Komposiittihommiakin tuli tehtyä eli takavalojen kannakkeista toisen laminointi. Ne eivät ole varsinaiset lokasuojat vaan vain kannakkeet takapyörien takana että takavalot tulevat riittävän näkyville paikoille. Takavalot ovat halvimmat marketin ledivalot joissa on tarvittava hyväksymismerkintä. Nekin ovat väliaikaiset kunnes varsinaiset katteet valmistuvat.

Muottiin laminoitu takavalon kannakkeen ohut lasikuitulaminaatti.

Sama muotti kahdelle osalle
Tässä oikean puoleisen kannakkeen katkokuitulaminaatti polyesteristä. Samalla muotilla tulee myös vasen kunhan saan tämän kovetuttua irrotettua muotista sekä puhdistuksen ja irrotusainekäsittelyn muotille. Loppukovetuksen jälkeen muotoilu ja asennus paikoilleen ja valojen asennus sekä johtojen läpivienti. Sen jälkeen purku, hionta ja pintakäsittely. Ilmeisesti laitan VHT Wrinkle -ryppymaalin pintaan. Takavalon kannakkeet ovat väliaikaiset.

Myöhemmin laajemmat lokarit
Kunhan saan aikaiseksi oikean katteen niin siinä on täysin peittävät lokasuojat.

Painonsäästöä tämäkin
Keksin tänään vielä yhden kohdan josta sai muutaman sata grammaa painoa pois: astinlaudat. Suunnittelin jo tekeväni ne komposiitistä mallin mukaan mutta se ottaisi kovasti aikaa muotin tekoineen ja laminointeineen. Toinen alkuperäisistä astinlaudan kumilevyistä oli jo irti. Punnitsin sen. Sen vahvuus on liki 20 mm ja painoi 245 gramma eli melkein puoli kiloa yhteensä. Leikkasin halvasta autoon tarkoitetusta kumimatosta mallin mukaan uudet jotka painavat yhteensä vain 160 grammaa eli painoa säästyi tässäkin yli 300 grammaa.

Ohut kumimatto astinlaudassa.

Halpa ratkaisu
Kerkisi jo tulemaan savinen saappaanjälki uudelle astinlautakumille. Nämä ovat väliaikaiset. Katsastuksen jälkeen saavat alkuperäiset palata paikoilleen. Ehkä kikkailua mutta ainakin oikeaan suuntaan eikä vaatinut paljonkaan materiaalia eikä osaamista ja tietenkin Fiskarsin sakset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti