maanantai 13. tammikuuta 2014

Sääksjärvi Trike California3 venttiilikoneiston letkut


Aika raiskaa
Reilun kahdenkymmenen vuoden aikana ovat moottorin venttiilikoneiston letkut, kuten voiteluöljyletkut ja huohotusletkut, kovettuneet ja alkaneet tihkua öljyä ulkopuolelleen.

Epäilin pahempaa
Viime kesänä luulin että kannentiiviste vuotaa mutta kyse olikin kovettuneesta voiteluöljyletkusta. Kun tankin nostaa pois niin tilaa on hyvin operoida näiden kanssa.

Venttiilikoneiston painevoitelu
Voiteluletku on kiinni moottorilohkon etuosassa keskellä banjoruuvilla ja siitä lähtee kaksi letkua, yksi kullekin venttiilikoneistolle.

Runko toimii huohotuskammiona
Huohotinletkut ovat kiinni rungon poikkiputkessa. Poikkiputki ja selkäputki toimivat huohotustilana jossa huohotushöyry tiivistyy takaisin öljyksi ja valuu takaisin moottorin öljytilaan.

Huohotuskaasu käsitellään moottorissa
Loppu öljyhöyry ja sen seassa oleva vesihöyry johdetaan ilmanpuhdistinkoteloon ja sieltä moottorin palotiloihin imukanavia pitkin.

 Vanhat huohotinletkut.

Erittäin vanha uudempi huono
Ylempi letku vaikutti alkuperäiseltä mutta oli melko ehyt sekä kovettunut. Kangaspunosletku oli murtunut useasta kohtaa puhki asti.

Puristusliitos on siistimpi
Vanhat letkut olivat klemmareilla kiinni sekä rungon puoleisessa päässä että sylinterikannessa. Koska sylinterikannen puoleiset liittimet voi tehdä myös puristusliitoksella niin tein niin.

Metallipunosletkut tilalle
Siistimmän näköistä eikä huoltaessa revi vaatteitaan tai ihoaan letkunkiristimien särmiin tai punoksen päihin. Punos on ruostumatonta teräslankaa.

Uusien letkujen sylinterikansien puoleiset päät.

Runkoon kiinnittyvät päät.

Teippiä suojaksi
Koska punos on teräslangasta valmistettu niin katkaisukohdassa on teräviä langan päitä väijymässä pahaa-aavistamatonta säätäjää niin suojaksi kiersin muutaman kierroksen teippiä punoksen päälle. Teippi ei pääse klemmarin alla löystymään. Parasta tarkoitukseen on ns. liimasukka eli kutistesukka jonka sisäpuolella on liima joka kuumennettaessa aktivoituuu. Tiedoksi hifisteille.

 Huohotinletkut paikoillaan.

Johtosarja myös "letkussa"
Keskellä olevat mustat "jöötit" ovat johtosarjan suojasukkia. Tämän pyöräyksilön johtosarja on yllättävän hyvässä kunnossa ikäisekseen. Ehkä vähäiset ajokilometrit (alle 75.000 km) ja säilyttäminen ulkolämpötilassa ympäri vuoden on estänyt johtojen kuoria ja suojia kovettumasta ja rapistumasta.

 Vanhat voiteluöljyletkut.

Vuoto piilossa
Tässä jo irrotettuna liittimistä. Ulospäin varsin ehyen näköiset mutta vuoto olikin noiden puristusholkkien ja liittimen karan välistä. Molemmissa letkuissa vuotoa ilmeni sylinterikannen puoleisissa päissä.

Voiteluöljyletku vielä irtaallaan.
Huohotinletkun/kanavan kohta ylhäältä nähtynä.

Kiinnityskohdat ja kanavat
Kuvassa näkyvän "Huohotinkanava"-tekstin H-kirjaimen kohdalla on huohotinletkun kiinnityskohta. Tämä kuva on oikean sylinterin puolelta venttiilikoneistosta. Voiteluöljyletku on jo paikoillaan. Kannessa näkyy voitelukanavien porausten kohdat joissa paineellinen öljy etenee keinuvipuakseleille keinuvipupukkien läpi.

 Huohotinletku ja öljyletku junttureineen.

Kartiotiivistys
Insinööri on katsonut tarpeelliseksi laittaa "jatkopalan" voiteluletkun jatkeeksi. Letkun päässä on pyörivä liitin jossa kartiotiivistys eli tähän väliin ei tarvita alumiinista tiivisteprikkaa. Haaroituskappale "banjo" näkyy yläoikealla.

Kertakäyttöinen alumiini ja monikertakäyttöinen Usit
"Banjon" molemmin puolin tulee alumiinitiiviste. Tai Usit. Perinteisistä syistä on oikean puoleinen letku pidempi. Joissain malleissa se joutuu tekemään "väistön". Tässä ei olisi tarvinnut mutta onpa letku vaihtokelpoinen muiden mallien kanssa. Kuvassa näkyy myös vaijerin kuori. Se on kytkinvaijeri joka on liian lyhyt. Siksi se oikaisee sylinterien välistä.


 "Jatkopala"  ja alumiinitiiviste.

Tiiviste myös tähän
Tiivisteprikka tulee kannen puoleiseen päähän. Pehmeää alumiinia. Myös "Usit"-tiiviste on käyttökelpoinen tässä kohteessa. Jostain syystä monessa huoltamassani koneessa tiivistealulevyt on korjattu putkiteipillä eli teflonnauhalla. Se ei ajan mittaan pidä öljyä takanaan.

Jatko tiivisteineen paikoillaan.

Erikoistyökalu edullisesti
Tähän tarvitaan erikoistyökalua sekä avaamiseen että kiinnitykseen. Halpamarketista hankittu 14 mm kiintolenkki sai luopua materiastaan. Lenkkipäätä pitää hioa soukemmaksi että se mahtuu jatkon ympäri.

"Erikoisavain"

Toinenkin avain luovutti materiaansa
Myös huohotinletkun kiinnitykseen sylinterikanteen auttaa kun 17 mm kiintoavainta hioo litteämmäksi. Pääsee kiristämään jäähdytysripojen välistä.

Näkymä valmiista asennuksesta vasemman sylinterin puolelta.

Uusi letku hydrauliikkaliikkeestä
Paksuimman huohotinletkun vaihdoin jo aikaisemmin. (kuvan yläreunassa) Se oli selkeästi aivan riekaleina. Korvasin sen jämäkällä punosletkulla sen sijaan että olisin ostanut alkuperäisen.

Tulevaisuutta varten
Kuvassa näkyy myös öljynpaineanturi ja jakopään kotelossa oleva vinoneliön muotoinen valu-uloke. Tähän samaan aikaan (1998 alkaen) kun valmistettiin samaa mallia olevaa pyörää myös digitaalisella moottorinohjauksella. (MagnetiMarelli IAWP7) Mallimerkintä oli California III ie. Malli oli myös usein täyskatettu "tourer" FF eli Full Fairing. Tai "Carenato".

California III FF, kaasutinversio.

Tyylin vuoksi
Tällaista saa tarjota. Ruiskuversiota. Voin siitä jotain maksaa... No kaasutinmallikin kelpaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti