perjantai 27. joulukuuta 2013

Kaasuläpän asentotunnistin TPS Seoksen muokkaus


Tietoa epäselvyyteen
Kyselyistä päätellen harrastajilla on epäselvyyksiä digitaalisella moottorinohjauksella varustettujen moottoreiden toiminnallisista yksityiskohdista. Koitan hieman valottaa asiaa.

Tarvikejärjestelmiä on myös
Itse olen perehtynyt vapaan lähdekoodin moottorinohjaukseen mutta kaupallistenkin valmisteiden järjestelmiin on olemassa tapoja päästä muokkaamaan moottorin ominaisuuksia. Kyse on enimmäkseen eurooppalaisten valmistajien laitteista.

Kaksi pääryhmää
Tähänastiset moottorinohjaukset voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään:

  1. Esiohjelmoidut järjestelmät joita voi muokata vain rajoitetusti tai ns. "lastuttamalla" tai jollakin ulkoisella signaalinmuokkaimmella kuten Power Commander tai vastaava lisäboxi. Esim. MagnetiMarelli P7, P8 ja 16M. Koskee Ducatia, Guzzia ja joitakin muitakin merkkejä. 
  2. Aktiivisesti ohjelmoitavat moottorinohjaukset joiden järjestelmän ominaisuuksia pääsee vapaasti muokkaamaan sopivilla ohjelmilla ja muuttamaan niiden avulla haluttaessa mitä tahansa parametriä. Näitä ovat MagnetiMarellin 15M, 15RC, 5AM ja kaikki niitä uudemmat järjestelmät. Merkeistä Ducati, Guzzi, MotoMorini ja muitakin italianpyöriä. Myös Keihinin boxeihin pääsee sopivalla vapaasti saatavalla ohjelmalla ja se koskee Triumpheja ja osaa KTM-malleista. Myös Apriliaa ja Benelliä.

Saman voi tehdä itsekin
Monet nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettujen pyörien, siis ryhmän 2, haltijat ovat täysin tarpeettomasti hankkineet lisälaitteita ruiskutuksen ohjaamiseen  (Kuten Power Commander tai Rapid Bike.) vaikka moottorinohjaukseen pääsisi helposti sopivalla ohjelmakokonaisuudella muuttamaan siellä olevia arvoja. Useimpiin malleihin on internetissä tarjolla valmiita tiedostoja erityisesti tehon nostamiseen mutta myös käytettävyyden parantamiseksi. Tietenkin tehtaan omat päivitykset ovat myös saatavissa.

Pikkusäätöjä
Ryhmän 1 pyörillekin on tehtävissä yhtä ja toista: kaasuläpän asentotunnistimen arvon muokkaaminen on yksi suosittu tapa vaikkakin melko karkea ja saattaa lisätä polttoaineen kulutusta tai aiheuttaa kiinnileikkautumisen. On huomattava että asentotunnistimen kääntö vaikuttaa suoraan myös sytytysennakkoon.Vaikka näitä järjestelmiä ei tietokoneella pääsekään suoraan muokkaamaan pääsee kuitenkin lukemaan vikalogit ja katsomaan komponenttien toiminnan ja niiden perusasetukset ja myös käynninaikaiset arvot. Tehokasta vianetsinnässä.

Vain sovitinjohtimet maksavat
Nämä edellämainittuihin pyörämerkkeihin soveltuvat järjestelmät ovat yleisesti saatavilla netistä täysin ilmaiseksi. Vain liitosadapterit maksavat joitakin kymmeniä euroja. Näihin järjestelmiin kukin käyttäjä tukeutuu omalla vastuullaan ilman toivoa korvauksista jos jotain sattuu menemään pieleen.

Lisätietoa
Näistä asioista lisää tässä samassa blogissa eri yhteyksissä.

Hieman oppia ensin
Ennen kuin ryhtyy säätämään on hankittava ainakin välttävät tiedot siitä kuinka polttomoottori toimii ja mitä tointa kukin järjestelmän sähköinen osa hoitaa.

Asiaa seoksenmuodostuksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti