torstai 7. marraskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Äänenvaimentimien suuntailua


Mahtui niukasti
Edelliseen trikeprojektiin laitettiin äänevaimentimet taka-akselin alitse. Niiden ongelmana on että syvän jouston aikana äänenvaimentimen takapäät käyvät liian lähellä tien pintaa.

Carillofornia Triken pakorööri akselin alla. Koko matkan rosteria.

Muistaen kivistä mökkitietä
Kaukana Savossa saattaisi äänenvaimentimet raapia jälkiä mökkitiehen. Tietenkin rengaskoko ratkaisee jotain mutta niiden koko määrittyy lähinnä välityssuhteen mukaan.

Kokeiluja eri suuntiin
Nyt kun suuntailin tuutteja akselin yläpuolelle niin tulevat kyllä räyhäkkään yläviistoon. Voi mennä harkintaan laittaa kardaaniakselin viereen auton äänenvaimennin ja jokin pönttö taemmaksi näön vuoksi. Pääasia että on hillitty käyntiääni. Vuosimalli on -89 niin ei ole niin tarkkaa onko e-merkintää röörissä.

 Takaa päin näyttää tältä.

Vaijerit kiertävät takaa
Ylätukivarsien korvakkeiden välistä kulkee seisontajarrun vaijerit.

Alkuperäiset etusijalla
Ensimmäinen äänenvaimenninpönttö on vaihteiston alla ja siitä lähtien piti tehdä noin 40 senttiä pitkät jatkoputket että ne yltäisivät äänenvaimentimiin asti. Ehkä pitää miettiä vielä sivuputkia vasemmalle puolelle yhtenä vaihtoehtona. Mielelläni käyttäisin kuitenkin alkuperäisen kaltaisia putkia.

Sivulta.

Savua piipuista
Tuli lapsuus mieleen kun piirsi auton, talon tai moottoripyörän niin piipusta piti tulla savu.

Jawa ainoana
Piirsin aina 350 Jawan kun sähkömittarinlukija Savolaisella oli sellainen. Ja sen putkista tuli sinistä savua. Paljon muita pyöriä ei siellä periferiassa näkynyt. Toivoakseni menee kauan ennen kuin näistä tulee sinistä savua.

Sivulaukuille tilaa vai ajattelisiko "out of the box"
Jos tekisi vain näön vuoksi niin sopisivathan nuo tuossa olemaan mutta tavarankuljetuskyky pienenee ratkaisevasti. Pitää vielä kehitellä ja mietiskellä.  Hieman alaspäin on vielä varaa kääntää jousituksen suhteen ettei pakoputkien päät ole satulapinnan yläpuolella.

Painonjakautuma
Kovin taakse ei viitsisi painavia osia sovitella se kun häiritsee optimaalista painonjakautumaa ja lisää takajoustintukien kuormaa tarpeettomasti. Kyseessä ei ole pyörän alkuperäiset vaimentimet vaan samaa ulkonäköä noudattelevat heikkolaatuisemmat ja halvemmat Busso-merkkiset. Sisällä on jo heliseviä irto-osia...

Myös rosterista
Onneksi näitä saa myös ruostumattomasta teräksestä valmistettuina. Olisivat varmaankin melko ikuiset trikekäytössä.

Lisäys myöhemmin
Sellaiset rosteriset loppujen lopuksi asensin. Tästä on aika pitkä matka lopullisempaan ulkonäköön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti