maanantai 23. syyskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Taka-akselin tuenta, osa kaksi

Taka-akselin etupään tuennan laakeroinnin kiinnitykseen on jo akselitapit rungossa valmiina. Sinällään ne eivät kestäisi kuormitusta vaan akselit on oltava molemmista päistään kiinni rungossa. Koneistin alumiinista riittävän jämäkän tuen. Se siirtää osan kuormituksesta runkoon.

 Kiinnityksen lisätuenta vielä viimeistelemättä.

Olen piirtänyt tussilla ympyrän kohtaan mihin oikean puoleinen taka-akselin tukivarsi kiinnittyy hitsaamalla. Teräslaadut ovat vähän seostettuja että hitsaaminen omalla tallilla vakiovehkeillä kävisi helposti. Siksi rakenteet ovat hieman ylimitoitetut.
Edellinen valmistamani kolmipyörä, Carillofornia Trike, valmistui lähes ilman hitsisaumoja. Tuennassa niitä ei ollut lainkaan. Ainoastaan itse taka-akselissa käytettiin hitsaustekniikkaa kun raideväliä levennettiin.

Tukeen hitsattava panta.

Kulmat pyöristyvät ja muukin kulmikkuus hieman pehmenee kunhan pääsen viimeistelyvaiheeseen. Se voi olla vasta ensi keväänä. Tämän triken valmistus on ollut vähän pidempi projekti enkä aio ottaa siitä mitään stressiä vaan teen sitä silloin kuin huvittaa ja omilla ehdoillani. Se kun tulee omaan käyttöön.

Kokonaisratkaisu takatuennasta tulee olemaan erilainen kuin mihin on totuttu.

Tuennan laakeripiste ja välykset.

Tarkoitus ei ole että kaikki rasitukset siirtyvät suoraan runkoon vaan laakerointipisteet ovat joustavat eli antavat periksi iskurasituksille. Tätä en tiedä kenenkään aiemmin kokeilleen. Toki liikkuvuus on oltava hallittavissa eikä liikkuvuus saa aiheuttaa häriöitä ohjaukseen.

24.09.2013
Edellisissä kuvissa on oikeanpuoleinen korvake. Nyt on vasemmanpuoleinenkin valmis ja se on peilikuva oikeasta korvakkeesta.

 Molemmat taka-akselin tuennan etukorvakkeet paikoillaan.

Hieman keventelin rakenteita muunmuassa poraamalla upotukset kuusikolokannoille ja tekemällä alumiinosista sirommat. Niitä voi vielä kevennellä lisää. Jos viitsin.

Teräksisten pantojen asento piti vaihtaa koska vasemmalla vaihdevipuzydeemin liikevara niin vaatii. En tullut mitanneeksi kuinka etäällä taka-akselin etutuet ovat toisistaan mutta mitä isompi väli sitä tukevampi rakenne. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti