maanantai 23. syyskuuta 2013

Sääksjärvi Trike Taka-akselin tuenta, osa kaksi


Vakaa tukirakenne
Taka-akselin etupään tuennan laakeroinnin kiinnitykseen on jo akselitapit rungossa valmiina. Sinällään ne eivät kestäisi kuormitusta vaan akselit on oltava molemmista päistään kiinni rungossa. Koneistin alumiinista riittävän jämäkän tuen. Se siirtää pääosan kuormituksesta runkoon.

 Kiinnityksen lisätuenta vielä viimeistelemättä.

Tukivarren kiinnityskohta
Olen piirtänyt tussilla ympyrän kohtaan mihin oikean puoleinen taka-akselin tukivarsi kiinnittyy hitsaamalla. Teräslaadut ovat vain vähän seostettuja että hitsaaminen omalla tallilla vakiovehkeillä standardimenetelmillä kävisi helposti. Siksi rakenteet ovat hieman ylimitoitetut.

Ilman hitsausta
Edellinen valmistamani kolmipyörä, Carillofornia Trike, valmistui lähes ilman hitsisaumoja. Tuennassa niitä ei ollut lainkaan. Ainoastaan itse taka-akselissa käytettiin hitsaustekniikkaa kun raideväliä levennettiin.

Riittävä laatu
Hitsausstandardeja on lukuisa määrä. Eri materiaaleille ja eri rakenteisiin erilaisia. Niistä on mahdollisuus valita se joka on tarkoitukseen soveliain. Näin olen toiminut.

Tukeen hitsattava panta.

Oman suunnitelman mukaan
Kulmat pyöristyvät ja muukin kulmikkuus hieman pehmenee ja painoa säästyy kunhan pääsen viimeistelyvaiheeseen. Se voi olla vasta ensi keväänä. Tämän triken valmistus on ollut vähän pidempi projekti enkä aio ottaa siitä mitään stressiä vaan teen sitä silloin kuin huvittaa ja omilla ehdoillani. Se kun tulee omaan käyttöön.

Voi yllättää
Kokonaisratkaisu takatuennasta tulee olemaan erilainen kuin mihin on totuttu.

Tuennan laakeripiste ja välykset.

Hallittu joustava rakenne
Tarkoitus ei ole että kaikki rasitukset siirtyvät suoraan runkoon vaan laakerointipisteet ovat joustavat eli antavat periksi iskurasituksille. Tätä en tiedä kenenkään aiemmin kokeilleen. Toki liikkuvuus on oltava hallittavissa eikä liikkuvuus saa aiheuttaa häriöitä ohjaukseen.

Valmistus etenee
Edellisissä kuvissa on oikeanpuoleinen korvake. Nyt on vasemmanpuoleinenkin valmis ja se on peilikuva oikeasta korvakkeesta.

 Molemmat taka-akselin tuennan etukorvakkeet paikoillaan.

Lujuus ja keveys etusijoilla
Hieman keventelin rakenteita muunmuassa poraamalla upotukset kuusikolokannoille ja tekemällä alumiinosista sirommat. Niitä voi vielä kevennellä lisää. Jos viitsin ja mikäli tarpeellista. Alle 310 kg pitää jäädä.


Alkavaa ahtautta
Teräksisten pantojen asento piti vaihtaa koska vasemmalla vaihdevipuzydeemin liikevara niin vaatii. En tullut mitanneeksi kuinka etäällä taka-akselin etutuet ovat toisistaan mutta mitä isompi väli sitä tukevampi rakenne. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti