perjantai 16. elokuuta 2013

Moto Guzzi Norge Entisöintiä


Päivitykset omana työnä
Uuden moottorinohjauspäivityksen tieltä Velipoika halusi poistaa 1200 2V-Norgestaan Rapid Bike lisärasian johtosarjoineen. Homma edellytti tankin irroituksen (Se käy Norgessa jopa helpommin kuin Brevassa.)
Satulan alla on itse Rapid Bike-kontrolleri mutta sen johdot kulkevat eri puolille pyörää.

Pikkuongelmia purkamisessa
Pääasiassa johtimet olivat helppoja irrottaa lukuun ottamatta TPS:n liittimen lähellä olevaa ryöstäjä-liitosta. Oikealla tankin etuosan alla on kolminapainen Bosch-liitin. Liitos palautettiin alkuperäiseen kytkentäänsä kun RB:n liittimet irrotettiin. Samoin suuttimien Bosch-liittimet. Eniten vaivaa tuotti ns ryöstäjäliittimellä tehty liitos.

Rosvoliitin.

Sähkölaitteen irvikuva
Tämän kaltainen sähköliitos on tuomittava vikaherkkyytensä vuoksi. Kaikki muut liitokset oli asianmukaisesti tehty kunnon liittimillä mutta miksi ei tätä? Siihen olisi tarvittu lisää vain yksi Delphi Metripack 150 -naarasliitin ja vastaava urosliitin ja yksinapainen vesitiivis jatkoliitin. Lisäksi vähän johdinta. Homma jätetty pienestä kiinni. Liittimen aukomisen jälkeen johdin oli melko ikävän näköinen katkenneine säikeineen. Toistaiseksi vain teippasimme johtimen. Varsinainen kunnostus tehtäneen ajokauden ulkopuolella.

Irrotettu Rapid Bike-yksikkö ja johtosarja.

Laite myyntiin
Kaikki johtimet ja liittimet irtosivat ehyinä ja laite on valmis asennettavaksi vastaavanlaiseen pyörään tai johtosarja vaihtamalla mihin tahansa digitaalisella moottorinohjauksella varustettuun pyörään. Tietenkin tarvitaan uusi ohjelmointi jos pyörä on muu kuin 2V Norge. Myös äänenvaimennin tulee irrotettavaksi. Alkuperäinen katalysaattorilla varustettu palaa paikalleen.

Ensin tehtaan asetuksilla
Pyörä lähti normaalisti käyntiin ja ajokin sujui. Nyt siis ovat tehtaan asetukset käytössä.

Tarkistus asiallisella ohjelmalla
Pyörän toiminta tarkastetaan vielä GuzziDiag-vianetsintä-OBD-ohjelmalla kunhan ehditään.

Vähemmän vikamahdollisuuksia
Toimenpiteen perimmäinen tarkoitus oli poistaa vikaherkkä lisäkilke ja hoitaa homma paremmin ja perusteellisemmin käyttämällä GuzziDiagin oheisohjelman luku- kirjoitus- ja muokkausohjelmia.
On varmempi tehdä muutokset itse pyörän omaan ohjausyksikköön ECUun ja siten parantaa pyörän suorituskykyä paljon paremmin kuin mihinkä tuollainen lisärasia koskaan pystyisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti