maanantai 5. elokuuta 2013

GuzziDiag/uusi tiedosto Breva 1100 ECUssa

Pääsin testaamaan hieman pidemmällä matkalla ja tositoimissa moottorinohjauksen päivitystä. Kävimme rouvan kanssa Ponutaival-kokoontumisajossa. Mukana siis kaksi täysipainoista henkilöä sekä leirintäkamppeet ja "evästä". Käytännössä kaksi sivulaukkua ja iso perälaukku jonka päällä telttapakkaus.

Kokonaismatkaa Kesälahdelle ja takaisin pääosin pikkuteitä myöden tuli hieman yli 900 km. Matkan aikana tankkauksia kaksi ja toinen eli viimeinen tankkaus paluumatkalla Tampereelle Kangasniemen Shellillä vaikka tankki oli vasta vähän alle puolillaan. Tankki jäi siis vielä puolilleen kun olimme kotona. Tankillisella pääsee noin 400 km nykyään.

Tiedot ovat 1100 Brevan ajotietokoneen antamia tietoja: Keskinopeus 82 km/h. Kulutus 5,5 litraa/100 km.
Paluumatkan lämpimyys (+23 C) aiheutti useita nestetankkaustaukoja mutta myös sen että lämpimällä säällä kulutus on pienempää. Menomatkalla lämpötila vaihteli +17 - 21C välillä jolloin menomatkan keskikulutus oli 5,6 litraa/100 km. Tankillinen polttoainetta menomatkalla riitti merkkivalon syttymiseen 380 km kohdalle Simpeleen Teboilin risteykseen. Merkkivalon syttymisen jälkeen pääsee 50 - 70 kilometriä.

Moottorinohjauksen päivittäminen osoittautui päteväksi toimeksi. Sen lisäksi että polttoaineen kulutus pieneni niin alavääntöalue parani välillä 1600 - 4000 kierr./min. Muita merkittäviä eroja en ole huomannut. Moottori ei värise edelleenkään vaan käy hyvin tasaisesti lukuunottamatta alle 3000 kierr./min aluetta jossa ilmenee Guzzin moottorille tyypillistä pehmeää värinää. Kuutosvaihdetta voi käyttää välillä 60 - 220 km/h. Aina on kiihtyvyyttä tarjolla. Ennen säätöä saattoi kuutosvaihteella ajaa vasta yli 80 km/h nopeuksilla.

Ennen säätöä oli matka-ajossa huomattavan vaikeaa päästä alle 6,3 litran kulutusta sataa kilometriä kohti vaikka yritti ajaa pihistämällä. Edes yksin matkustettaessa.
Nyt voisi testata kulutuksen vähäisyyden ilman laukkuja yksin ajaen. Menisiköhän kuinkakin paljon alle viiden litran...

Moottorinohjausjärjestelmän tiedoistoissa eniten oli alkuperäiseen eroa sytytyksessä. Sytytystä on merkittävällä alueella aikaistettu.

Alkuperäisen ja sen korvaavan sytytyskartan erokartta.

Koska ruiskutuskartassa ei ole eroja kuin alakierrosalueella, niin keskialueen tehon ja taloudellisuuden parantumiseen vaikuttava muutos on selkeästi suurempi sytytysennakko keskialueella 3000 - 5000 kierr./min lähes kaikilla kaasuläpän avautumiskulmilla.

Tyytyväinen pitää olla nykyiseen kokonaisuuteen vakiopyörällä. Tietenkin ohittamalla lambdan ja ja laittamalla katalysaattorittoman äänenvaimentimen saa varmasti vielä runsaasti lisää kulkua mutta se tapahtuukin sitten jo melko pitkälti huonontamalla taloudellisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti