torstai 29. elokuuta 2013

Bling bling-kone/Kiillotuskone diy


Kaupasta saa valmiina
Aiemmin esittelin tehdastekoisen kiillotuskoneen: kiillotuskone.
Sille kävi tallin muuton yhteydessä niin että porukan hajaantuessa se sai kodin muualta. Tällä välin ei minulla ole kiillotusvälinettä ollut ja siksi olo tuntui hieman vajaalta kun ei pääse koneistuskappaleita viimeistelemään kunnolla.

Kiillon perässä 
Kiillotuskone piti hankkia ja hyvä aihio löytyi anoppilan vanhasta navetasta: edesmenneen appeni smirkelikone jossa kilowatin tehoinen kolmivaihemoottori ja kolme vaihdetta hihnapyörillä toteutettuna suurinpiirtein samoin kuin pylväsporakoneen vaihdekin. Muutostyössä piti huomioida hihnan suuntaus tarkemmin, ruosteiden hionta pois, maalaus, hihnapyörän suojaus ja rättilaikkojen tukeva kiinnitys akseliin.

Ei lopu voima
Nyt alkavat osat jälleen kiiltämään. Erityisesti alumiini ja ruostumaton teräs ja ehkä pronssi ja muutkin keltametallit. Ei ole ainakaan laitteen tehosta kiinni!

Kiillotuskoneen akseli.

Tapaturmasuojaus
Hihnalle on vielä suojaus tekemättä mutta muutoin laite on valmis käyttöön. Akseli näyttää iäkkäältä ja myös on vanha. Epäilen tyylistä että ehkä 50- tai 60-luvulta. Laakerit ovat edelleen ehyet.

Kolme vaihdetta.

Välityssuhteita kuusi
Itse asiassa vaihteita löytyy enemmänkin jos on tarvis. Moottorijalustaa voi siirtää aksiaalisuunnassa ja siten löytyy vielä "välivaihteita". Hihnan kiristys tapahtuu moottorin omalla painolla. Vaihtaminen sujuu sujauttamalla hihna haluttuun uraan molemmilla akseleilla.

Vanhan käyttökytkimen uusi elämä.

Vanhempaa tekniikkaa
Antiikkinen ja pääosin ehyt kolmivaiheinen virtakytkin tarvitsi vain uuden käyttövivun. Se syntyi alumiinista ja kytkimen sijoitin suojaan akselin alle runkokehikon sisään.

Musta mötikkä on hihnapyörän suoja.

Kiillotus on likaista hommaa
Sisätiloissa tällä laitteella ei kannata tehdä hommia jos ei halua joka nurkkaan ja kaikille tasopinnoille paksun kerroksen pölyä. Vehje pitää viedä ulos katoksen alle ja tehdä kiillotukset siellä.

Suojausta pitää parantaa
Koekäyttö tapahtui kuivaharjoituksena. Ei tärinää eikä pahoja laakeriääniä. Pientä hurinaa. Tuo avoin akseli tuossa keskellä laakeripukkien välissä kaivannee suojausta.

Laikan valinta kohteen mukaan
Rättilaikkoja on montaa laatua ja materiaalia. Hyvä laikka pysyy kovassakin vauhdissa ehyenä eli siinä pitää olla paljon tikkauksia että kangaskiekot pysyvät toisissaan kiinni. Muussa tapauksessa kangas purkautuu ja leviää pölynä ympäriinsä. Myös kiillotusteho on heikko.

Harvaan tikattu laikka.

Tiuhaan tikattu laikka.

Tehokkaaseen kiillotukseen
Taajatikkinen laikka soveltuu parhaiten karkeampaan kiillotuksen alkuvaiheeseen. Halvemmalla harvaan tikatulla voi viimeistellä.

Kokeilua valssattuun alumiiniin.

Asiallista pukkaa
Tässä työjälkeä valualumiinin kiillotuksen osalta.
Jatkossa tulen käyttämään kiillotuskonetta erityisesti muissakin Sääksjärvi Triken osien viimeistelyssä. Pyörähän tulee naishenkilön käyttöön joten oletan että kiiltävä pinta kiehtoo luonnostaan. Ainakin moottorin venttiilikopat, jakopään kotelo ja yksittäiset pienosat saavat kiiltoa pintaansa kunhan ehdin/jaksan.

Suojien lisäys välttämätöntä
Laikka pyöriessään avoimena roiskii vahaa ja langanpätkiä ympäriinsä. Lisäksi koneenkäyttäjän hengityselimiin joutuu samaa kamaa mitä ympäristöönkin sekä kiillotettavasta kappaleesta irtoavaa metallia. Ei ole terveellistä se. Siksi piti rakentaa suojaus laikalle ja siihen liitäntä imuriin. Hiukan pellin taivuttelua putkenpätkä kylkeen niin pölyn leviäminen ympäristöön vähenee murto-osaan entisestä.

 Suojus peittää noin puoli kierrosta.

Imuri vie pölyn pääosin
Imurin letku lähtee suoraan alas. Toisessa päässä on keskikoinen teollisuusimuri pestävällä suodattimella ja syklonilla.

 Käyttöalue edestä.

Kiinnitys laakeripukin pulttiin.

Suojan voi irrottaa
Jos jokin kiillotettavan osan muoto vaatii niin suoja on helposti irrotettava yhtä pulttia löysäämällä. Myös laikan vaihto edellyttää suojan irrotusta.
Myös akselin toinenpää sai koteloinnin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti