sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Kytkinvaijerin korjaus

Samalla kun käyn pyörää perusteellisesti läpi niin törmäsin kunnostuskohteeseen. Kytkinvaijerin katkeaminen matkan päällä on ollut liki. Kävin Biltemasta hakemassa korjaussarjan muutamalla eurolla. Pujotan vanhaan mutta ehyeen kuoreen uuden vaijerin. Taas menee muutama vuosi huoletta kytkinvaijerin osalta. Pakkauksessa on kaikki tarvittava ja vielä jää yli kaasuvaijerin korjaussarja.

Pientä vaille poikki.

Jatkan tähän kuinka Bilteman korjaussarja asentuu kunhan pääsen asialle. Uusi mallikohtainen vaijeri kuorineen maksaisi useamman kympin.

Vaijerinkorjaussarja.

Hyvä olla pyörässä mukana. Lisäksi tarvitaan sivuleikkuri työkalupussukkaan. Ei jää pikkuasian vuoksi pyörä tienlaitaan.Tai alkuperäinen ehyt vaijeri.

Vanha vaijeri.

Kun irrotin vanhan vaijerin niin huomasin että se oli tosi vanhaa tyyppiä ja siinä oli eräissä malleissa tarpeellinen käynnistykseen liittyvä katkaisija matkalla. Se muutti suunnitelmaa sikäli että katkaisijan kun poistaa niin voi poistaa myös saman verran vaijeria jolloin kuluneen osan voi leikata pois ja laittaa päähän uuden vaijerinipan. Eli varavaijeria ei tarvittukaan vaan vanha vain korjataan lyhentämällä. Katkaisijan pois otto korvaa vaijerin kuoren lyhentämisen ja vaijeria lyhennetään vain kuoren lyhennyksen verran tai hieman vähemmän niin että kulunut kohta saadaan pois.

Tarpeeton katkaisin ja vaijerin huono kohta.

Ennen nipan laittoa, näin talliolosuhteissa, otin vaijerin pois kuorensa sisältä ja pesin kuoren sisä- ja päällipuolelta sekä vaijerin myös. Ennen pujotusta laitoin öljyä kuoren sisään. Tämä huolto sopii vaijereille joissa ei ole teflonjohdinta.

Korjaussarjan ruuvinippa vaijerin päässä.

Ainoa osa joka tarvittiin oli vain pelkkä yksi ruuvinippa korjaussarjan kohtuullisen suuresta valikoimasta.

Koska vaijeri lyheni alkuperäisestä katkaisijaosan poistamisen jälkeen on sen puojottaminen alkuperäistä lyhempää reittiä myöden suotavaa ettei ohjausta käännettäessä vaijeri kiristyisi ja aiheuttaisi jopa hallinnan menetyksen. Alkuperäisestä lyhyentynyt vaijeri ylti juuri ja juuri. Muutenkin tilanne jäi tarkalle kytkimen säädön suhteen. Tässä ei ole kuitenkaan tarkoitus tehdä ohjekirjan mukaan vaan toimia kuten olisi vaijeri katkennut kesken reissua ja kunnostamalla vanha vaijeri, vaikkakin vain väliaikaiseen käyttöön, että matka jatkuisi pienen askartelun jälkeen.

Vaijerin korjaussarja sisältää sekä kytkin- että kaasuvaijerin korjaussarjan. Olen käyttänyt näitä menestyksekkäästi. Lähinnä kyllä toisten motoristien pyörän saamiseksi pois tien varresta. Halpa kotiinpääsyvakuutus. Erityisesti sopivat vaijerinipat ovat kysyttyjä.

Nyt vaijeri korjattiin käyttämällä korjaussarjasta vain yksi ruuvikiristeinen vaijerinippa.

Kytkimen säätöruuviin pääsee käsiksi helpoiten pyörän alta. Lukitusmutteri on avainkooltaan 13 mm ja säätöruuvissa on litistetty pää josta voi pyöritellä pihdeillä. Molemmat työkalut kuuluvat yleisesti moottoripyörien työkalusarjaan. Ja jos ei kuulu voi ne sinne lisätä kuten terävät sivuleikkuritkin. Vaijeri tuskin katkeaa monitoimityökalun leukojen välissä kovin nätisti.

 Kytkimen säätöruuvi.

Säätöruuvi lukituksineen keskellä. Ylhäällä näkyy pätkä kardaanitunnelia kaksoisristinivelen kohdalta. Kuva on otettu pyörän vasemmalta puolen. Takapää on oikealla.
Omassa pyörässäni on akku tuossa alapuolella joten säätöruuviin ei alakautta pääse käsiksi. Vaikeuttaa huomattavasti säätöhommaa mutta ei ole mahdotonta. Vakiomalleissa pääsy alakautta on helppoa. Joutuu vain heittäytymään pitkälleen pyörän viereen.

 Kytkinvipu ja vaijerin säätö.

Tämä ei ole ollenkaan sellainen asennus kuin ohjekirja neuvoo. Siinä kohtaa lukee että vivun ja vaihdelaatikon korvakkeen väliin jää n. 75 mm liikevaraa. Nyt siitä joutui tinkimään. Vaijerin kuorta lyhentämällä saisi lisää liikerataa. Jossain vaiheessa vain käy niin että vaijeri kokonaisuudessaan ei pituudeltaan riittäisi. Joskus on jouduttu hätätilassa oikaisemaan tankin sivuitse kun oikein tiukalle on mennyt. Tosin silloin tulee vaijeriin mutkia jotka tekevät käytöstä raskaan mutta vaihtoehtona hinaukselle tai pyörän noudolle myöhemmin oli helpompi homma.

 Kytkinkahva alapuolelta.

Korvaava vaijerinippa on selvästi näkyvissä ja kytkinvivun jousi pitää vaijerin jännityksessä että kahva on kiinni-asennossaan selkeästi. Vasemmalla vaijerin pikasäädön säätöpyörä. Tässä tapauksessan sen joutui kiertämään "nollille". Nipan kiristyksessä vaijerin ympärille pitää olla tarkkana: vaijeri ei saa pilkistää ulos nipasta toiselta puolen ja ruuvi pitää olla niin kireällä että se kestää vaijerin käytönaikaisen rasituksen luistamatta pois paikoiltaan. Ilmastointiteippi on hyvä apu jos pelkää nipan irtoavan vaijerista putoavan tielle löytymättömiin.

Löysä liike kahvassa.

Kytkinkahvassa pitää olla "etuvetoa" eli välys joka säädetään kytkinvivusta, on jokseenkin tämän verran. Jos välystä ei jätä niin niin kytkimen painelaakeri joutuu pyörimään kytkimen mukana koko ajan ja voi vaurioitua nopeastikin. Samoin voi kytkin kantaa eli saattaa luistaa helposti.
Mikäli tätä "tyhjää" liikettä ei saa aikaiseksi on kytkinvivun säätöruuvista säädettävä lisää tai jos vaijeri vaikuttaa lyhyeltä voi sen kuorta lyhentää vastaavasti.

Paras tapa olisi pitää pyörän alkuperäistä vaijerisarjaa mukana niin ei tarvitse kuin vaihtaa vaijeria joka on pari astetta helpompi homma kuin vaijerin sisuksen vaihto ja sen lyhentäminen oikeaan mittaan.

Alkuperäiset vaijerit kestävät pyörässä kolmesta vuodesta jopa kymmenenkin vuoden ikään. Ja toki niitä voi huoltaakin ja siten pidentää niiden ikää.

Huollon yhteydessä tehty vaijereiden vaihto uusiin parin vuoden välein on varma tapa ja jos vielä ottaa sen vanhan mutta ehyen vaijerin matkaan varaosaksi niin ei sitä itse tarvitse mutta kaverin pyörä saattaa hyvinkin tarvita.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti