maanantai 25. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Asennushommia ja puunausta


Pari dataa valmiina
Tallille otin mukaan pari tietokonetta siltä varalta että koitan käynnistellä pyörää sivistyneellä arvausmenetelmällä kotona tehtyjen ruiskutusasetusten pohjalta.

Vanhenemisvaurio
Sitä ennen asentelin pyörät paikoilleen. Siinä yhteydessä huomasin että etupyörän akselin holkit olivat ruostuneet. Reilussa kolmessakymmenessä vuodessa oli sinkitys antanut periksi ja rauta tullut alta näkyviin oksidoituneessa olotilassa.

Alumiini on terästä parempaa
Ruosteisia ei viitsi laittaa paikoilleen vaan sorvasin kovasta alumiinistä uudet helat ja kiillotin ne. Jos hapettuvat niin ne voi aina kiillottaa uudelleen.

Ehkä jopa alkuperäiset
Pakokäyrät puunasin jo aiemmin siisteiksi. Nyt oli H-putken ja äänenvaimentimien vuoro. H-putki oli hieman pintaruosteessa mutta onneksi se ei näy pyörän alta. Äänenvaimentimet sen sijaan olivat päältä päin kohtuullisessa kunnossa. Oliskohan joskus vaihdettu? Jos ei, niin edelliset omistajat ovat olleet pedanttisia kiillottajia. Hiukan kiillotustahnaa pintaan että pikijäämät ja muu töhnä irtosi.

Normaalia kulumista äänenvaimentimessa.

Lisää ikää
Metallipintojen hinkkaaminen on tylsää hommaa mutta palkitsee kesän mittaan kun pyörän pesu on helpompaa ja osat kestävät maallista kulutusta paremmin. Ulkonäköseikkoja unohtamatta.

MS petti
Windows-läppärillä koitin ohjelmoida MegaSquirt-ruiskua. Jostain minulle käsittämättömästä syystä se ei suostunut kykeytymään minkään porttinsa kautta yhteistyöhön ruiskun kanssa.(Koneessa sekä RS- että USB-portit.)

Sitten Linuxilla
Toinen läppäri on Ubuntu-käyttöjärjestelmällä varustettu ja se otti homman hoitaakseen ilman ongelmia. Syötin TunerStudiolla tehdyn ohjelman MegaSquirtin sisuksiin. Aluksi tuntui olevan rikkaalla ja pienen säädön jälkeen mylly heräsi tulille.

Pakovastus on merkittävä asia
Silläkin saattoi olla tekemistä että äänenvaimentajat olivat tällä kertaa paikoillaan ja pakovastus siten paremmin kohdillaan. Kierroksilla pyrki menemään laihalle ja korotin karttaa niiltäkin kohdin.

Huolimattomuutta
Sen verran touhuissani olin että en tullut tarkastelleeksi lainkaan paljonko ahtopainetta mahtoi olla. Siihen tulee varmasti vielä tilaisuus ja joka tapauksessa vasta ajokelien alettua pääsee tekemään oikeita säätöjä kuormitetulle koneelle.

Automaattisäätö
Samalla voi ottaa käyttöön AutoTune-ohjelman jolla voi ajon aikana hallita säätötapahtumaa perusteellisemmin.

Sytytysennakko
Myös sytytyskarttaa pitää kopeloida ahtopaineita vastaavaksi eli todennäköisesti melko laajalla alueella pitää sytytystä aikaistaa mutta myös valituilla kohdilla laittaa hieman bensiinikäyttöä myöhäisemmälle.

Jyskettä verstaalla
Ahtopaineen paineensäädin paukautteli muikeasti kaasua laskettaessa. Kauaa en sisätiloissa kierroksilla viitsinyt päryyttää konetta. Voi tulla päänsärkyä ja muuta oiretta. Päästojä tulee etanolin polttamisestakin joten ulkona on parempi kokeilla keväämmällä. Sen verran vain että on herkässä käyntiinlähtökunnossa seuraavalla kerralla kokeiltaessa.

Virtausta väärään suuntaan
Yksi asia hieman mietityttää: aivan kirkasta polttoainetta tuli liraus huohotinputkesta. Se tarkoittaa sitä että polttoainetta on päässyt huohotinkoteloon. Pitää miettiä miten se on mahdollista. Huohottimella ei ole yhteyttä ahtimen painepuoleen lainkaan. Mutta muualta polttoainetta ei voi kulkeentua kuin suuttimista alkaen. Ne ovat kuitenkin lähellä imuventtiiliä joten pistää ihmetyttämään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti