lauantai 9. helmikuuta 2013

Moto Guzzi Isolohkon kampikammion huohotinventtiili

Kampikammion huohotinputki seisoo likimain keskellä moottorin pitkittäistä keskilinjaa ja sen päässä on huohotinventtiili. Yksinkertainen kuulaventtiilli jonka tehtävänä on päästää kampikammioon syntyvä paine ulos mutta ei ilmaa sisään. Samasta kohtaa lähtee kumiletku ja joskus venttiili nousee kumiletkun mukana pois paikaltaan ja saattaa kadota. Asia ei ole harvinainen. Venttiilin puuttuminen aiheuttaa kampikammioon painetta joka pyrkii tulemaan pois tiivisteiden kautta öljyä mukanaan.

 Huohotusletku ja venttiili.

Venttiili menee huohotusputken sisään ja letku putken päälle. Venttiiliä ei voi asentaa väärin.

 Huohotusputki kytkintilassa.

Paluuputki öljytilaan.

Kuvassa näkyy myös kampiakselin takapää, huulitiiviste ja noin puolet taemman petilaakerin pukista.

 Huohotusputket. Venttiili tulee isomman sisään.

Uudemmissa malleissa ei tuota pientä paluuputkea ole lainkaan vaan paluuöljy on johdettu moottorin ulkopuolelta öljypohjaan. Tonti-runkoisissa malleissa paikka on helposti tavoitettavissa mutta ns. spine-runkoisissa (Dr. Wittner) paikka on ahdas mutta ei mahdoton. Tosin niissä malleissa (V10 ja V11) ei välttämättä ole koko venttiiliä koska runkoa käytetään huohotustilana.
Loop-runkoisissa (Carcano) on erillisessä kotelossa oleva läppäventtiili. Kotelo on syytä siivota ja pestä sisältä ennen ajokauden alkua sinne kertyneestä möhnästä.
Huohotinventtiilin kilkattava käyntiääni on usein virheellisesti liitetty alkavaan konevikaan. Kannattaa kuunnella tarkemmin.

Huohotinjärjestelmästä on kaikissa malleissa (paitsi loop-runkoisissa) alunperin yhteys ilmanpuhdistimeen. Joissakin malleissa on myös vaihteiston huohotus kytketty samaan järjestelmään.

Jos huohotusjärjestelmä vuotaa on siitä merkkinä jatkuvasti öljyiset moottorin kyljet ja takaosa. Kumiletkut haurastuvat noin kymmenessä vuodessa ajettiin pyörällä eli ei. 

Kun laitetaan ns tarvikesuodattimet suoraan kaasuttimiin ja huohotusta ei siten ole enää kytketty moottorin imupuolelle saattaa huohotuksessa ryhtyä ilmenemään öljyn ylivuotoa. 

Jos vakiokuntoisen pyörän ilmanpuhdistimeen kertyy öljyä niin on syytä tutkia onko huohotusjärjestelmä kunnossa. Myös moottori jossa on niin kutsuttua ohipuhallusta eli männänrenkaat vuotavat aiheuttaa se öljyä ilmanpuhdistimeen. Myös öljyn ylitäyttö aiheuttaa edellä mainittua vaivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti