lauantai 9. helmikuuta 2013

Moto Guzzi Isolohkon kampikammion huohotinventtiili


Sijainti
Kampikammion huohotinputki seisoo likimain keskellä moottorin pitkittäistä keskilinjaa ja sen päässä on huohotinventtiili.

Rakenne
Yksinkertainen kuulaventtiilli jonka tehtävänä on päästää kampikammioon syntyvä paine ulos mutta ei ilmaa sisään.

Usein kadoksissa
Samasta kohtaa lähtee kumiletku ja joskus venttiili nousee kumiletkun mukana pois paikaltaan ja saattaa kadota. Asia ei ole harvinainen.

Vaivoja odotettavissa
Venttiilin puuttuminen aiheuttaa kampikammioon painetta joka pyrkii tulemaan pois tiivisteiden kautta öljyä mukanaan.

 Huohotusletku ja venttiili.

Asennus
Venttiili menee huohotusputken sisään ja letku putken päälle. Venttiiliä ei voi asentaa väärin. Letkuja on erilaisia mallista riippuen. Tässä lyhin versio.

 Huohotusputki kytkintilassa.

Paluuputki öljytilaan.

Vanhempi rakenneversio
Kuvassa näkyy myös kampiakselin takapää, huulitiiviste ja noin puolet taemman petilaakerin pukista. Uudemmassa rakenteessa paluuputki on toteutettu eri tavalla.

 Huohotusputket. Venttiili tulee isomman sisään.

Uudempi versio
Uudemmissa malleissa ei tuota pientä paluuputkea ole lainkaan vaan paluuöljy on johdettu moottorin ulkopuolelta öljypohjaan. 

Runkotyyppieroja
Tonti-runkoisissa malleissa paikka on helposti tavoitettavissa mutta ns. spine-runkoisissa (Dr. Wittner) paikka on ahdas mutta ei mahdoton. Tosin niissä malleissa (V10 ja V11) ei välttämättä ole koko venttiiliä koska runkoa käytetään huohotustilana.

Vanhin ratkaisu
Loop-runkoisissa (Carcano) on erillisessä kotelossa oleva läppäventtiili. Kotelo on syytä siivota ja pestä sisältä ennen ajokauden alkua sinne kertyneestä möhnästä. Koteloita on ainakin kahta versiota.

Kilisevä toiminta
Huohotinventtiilin kilkattava käyntiääni on usein virheellisesti liitetty alkavaan konevikaan. Kannattaa kuunnella tarkemmin.

Huohotuskaasut moottoriin poltettaviksi
Huohotinjärjestelmästä on kaikissa malleissa (paitsi loop-runkoisissa) alunperin yhteys ilmanpuhdistimeen. Joissakin malleissa on myös vaihteiston huohotus kytketty samaan järjestelmään.

Kumiletkut murenevat
Jos huohotusjärjestelmä vuotaa on siitä merkkinä jatkuvasti öljyiset moottorin kyljet ja takaosa. Kumiletkut haurastuvat noin kymmenessä vuodessa ajettiin pyörällä eli ei. 

Vuodon yksi syy
Kun laitetaan ns tarvikesuodattimet suoraan kaasuttimiin ja huohotusta ei siten ole enää kytketty moottorin imupuolelle saattaa huohotuksessa ryhtyä ilmenemään öljyn ylivuotoa. 

Öljyä ilmanpuhdistimessa
Jos vakiokuntoisen pyörän ilmanpuhdistimeen kertyy öljyä niin on syytä tutkia onko huohotusjärjestelmä kunnossa. Myös moottori jossa on niin kutsuttua ohipuhallusta eli männänrenkaat vuotavat aiheuttaa se öljyä ilmanpuhdistimeen. Myös öljyn ylitäyttö aiheuttaa edellä mainittua vaivaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti