lauantai 9. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Ahtimen asennusta reaalimaailmassa


Moottori ja vaihteisto irti rungosta
Kun asennusta haittaavat rakenteet, kuten runko, on nostettu moottori-kytkin-vaihdelaatikko-kombinaation päältä pois on tilaa toimia oikein riittävästi. Pienten sovittelujen ja runkoon vertaamisen jälkeen ahdin löysi sijaintinsa: hihnapyörä on hieman vasemmassa reunassa sen mitä runko sallii. Itse ahdin asettuu lähes keskiviivalle.

Reitti hihnalle
Kytkinkoteloon muokkasin aukot niille kohdin joista hihna kulkee vauhtipyörän kehälle. Hihna on vaihdettavissa irrottamalla takahaarukka ja nostamalla runko pois päältä. Vaihteisto irrotetaan ja hihnan voi laittaa paikoilleen.

 Hihna-aukot kytkimen kotelon päällä.

 Vauhtipyörä hihnakehineen pilkistää kytkinkotelosta.

Huohotuskanava
Kuvassa näkyy oikein hyvin Guzzin huohotusjärjestelmän putket. Iso on huohotuskanava. Pieni putki palauttaa lauhdutetun öljyhöyryn nesteenä kampikammion öljytilaan. Lisähuohotuskanavana voin käyttää entistä virranjakajan jalustaa.

Huohotinputki mahtuu edelleen paikoilleen.


Lainaosilla alkuun
Tästä seikasta minulla oli epäselvyyttä ensimmäiseen vauhtipyörän sovitukseeen asti koska minulla ei ollut käytettävissä mittapiirrosta kyseisestä kohdasta ja vasta purettuun pyörään pääsi rakenteita mitoittamaan. Kuvassa näkyvän hihnapyörän sorvasin jo kauan sitten: Kiitokset ex-tallinaapuri Jarkko N:lle vauhtipyörän lainasta. Palautan ehyenä. Muistatko edes lainanneesi?

 Hihnapyörä edestä päin katsoen.

Hihnan kulku
Kuvassa oikealla näkyy miten hihna menee vetopuoleltaan vauhtipyörälle. Aukkoa joutuu hieman avartamaan nykyisestään. Vasemmassa reunassa näkyy pari irtolaakeria kohdassa mihin hihnan kiristin tulee.

Kiristin kiristää vain vähän
Kiristin toimii samalla taittopyöränä estäen hihnan löysän puolen lepattamisen. Koska hihnapyörien läpimitat ovat suuret ei hihnan tarvitse olla kovin kireällä välittääkseen voimaa ahtimelle jonka aiheuttama kuorma on parin kW luokkaa. Kampikammion huohotinputken ja virranjakajan jalan kanssa pitää tehdä pieniä muokkauksia että hihnapyörällä on tilaa pyöriä vapaasti. Mitään ylittämätöntä ei ole vielä ilmennyt.

 Kiristysrullan sijainti.

Hihnan vetopuoli.

Isompi aukko
Tätä aukkoa pitänee vielä avartaa. Hihnalle pitää antaa tilaa koska sille on ominaista väristä ja "lepattaa" joillakin kierrosluvuilla. Ylikiristäminen vähentää värinää mutta lyhentää hihnan ja ahtimen hihnapyörän laakerin ikää. 

Pientä koneistusta tiedossa vielä.

Likaa voi päästä sisään
Vaikka hihna täyttää kulkiessaan aukosta toiseen melko hyvin kulkureittinsä lienee tarpeen tehdä kytkinkotelon alapintaankin noin 20 mm kanttiinsa aukko jotta koteloon joutuneet satunnaiset roskat, kivet ja muut ryönät pääsevät pois.

 Uudet öljykanavat venttiilikoneistolle.

Uusia huolto-osia
Samalla kun kone on irti rungosta on hyvä korjailla ja vaihtaa käytössä kärsineitä osia. Uudet öljyletkut vanhojen ja rispaantuneiden tilalle. Vanhat tihkuivat banjojen juurilta. Lienee kumi murtunut niiltä kohdin. Vanhat banjot saivat seurakseen uudet letkut. Paikallisessa hydrauliliikkeessä.
Pitäisi taas parikymmentä vuotta kestää...

 Plenumin pohjalevy.

Lähes kopio alkuperäisestä
Tämä levy on kiinni sekä rungossa että vaihdelaatikossa. Alkuperäisenä mallina oli peltilevystä prässätty akkuteline. Laajensin ja muotoilin hiukan levyä että komposiittinen plenumi, joka toimii samalla ahtimen kiinnittimenä, tulee riittävän laaja että siihen on helppo liittää suuttimille imuventtiilille menevät painekanavat. Todennäköisesti levy vielä hakee muotoaan kunhan ensin saan ahtimen paikoilleen.

Hihna Motonetistä
Ahtimen hihnan kävin ostamassa. Maksoi 12,45 euroa. Pituudeltaan 1038 mm ja kuusirivinen. Seuraava homma on suunnitella hihnalle kiristin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti