lauantai 9. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Ahtimen asennusta reaalimaailmassa

Kun asennusta haittaavat rakenteet, kuten runko, on nostettu moottori-kytkin-vaihdelaatikko-kombinaation päältä pois on tilaa toimia oikein riittävästi. Pienten sovittelujen ja runkoon vertaamisen jälkeen ahdin löysi sijaintinsa: hihnapyörä on hieman vasemmassa reunassa sen mitä runko sallii. Itse ahdin asettuu lähes keskiviivalle. Kytkinkoteloon muokkasin aukot niille kohdin joista hihna kulkee vauhtipyörän kehälle.

 Hihna-aukot kytkimen kotelon päällä.

 Vauhtipyörä hihnakehineen pilkistää kytkinkotelosta.

Kuvassa näkyy oikein hyvin Guzzin huohotusjärjestelmän putket. Iso on huohotuskanava. Pieni putki palauttaa lauhdutetun öljyhöyryn nesteenä kampikammion öljytilaan. Lisähuohotuskanavana voin käyttää entistä virranjakajan jalustaa.

Huohotinputki mahtuu edelleen paikoilleen.

Tästä seikasta minulla oli epäselvyyttä ensimmäiseen vauhtipyörän sovitukseeen asti koska minulla ei ollut käytettävissä mittapiirrosta kyseisestä kohdasta ja vasta purettuun pyörään pääsi rakenteita mitoittamaan. Kuvassa näkyvän hihnapyörän sorvasin jo kauan sitten: Kiitokset ex-tallinaapuri Jarkko N:lle vauhtipyörän lainasta. Palautan ehyenä. Muistatko edes lainanneesi?

 Hihnapyörä edestä päin katsoen.

Kuvassa oikealla näkyy miten hihna menee vetopuoleltaan vauhtipyörälle. Aukkoa joutuu hieman avartamaan nykyisestään. Vasemmassa reunassa näkyy pari irtolaakeria kohdassa mihin hihnan kiristin tulee. Kiristin toimii samalla taittopyöränä estäen hihnan löysän puolen lepattamisen. Koska hihnapyörien läpimitat ovat suuret ei hihnan tarvitse olla kovin kireällä välittääkseen voimaa ahtimelle jonka aiheuttama kuorma on parin kW luokkaa. Kampikammion huohotinputken ja virranjakajan jalan kanssa pitää tehdä pieniä muokkauksia että hihnapyörällä on tilaa pyöriä vapaasti. Mitään ylittämätöntä ei ole vielä ilmennyt.

 Kiristysrullan sijainti.

Hihnan vetopuoli.

Tätä aukkoa pitänee vielä avartaa. Hihnalle pitää antaa tilaa koska sille on ominaista väristä ja "lepattaa" joillakin kierrosluvuilla. Ylikiristäminen vähentää värinää mutta lyhentää hihnan ja ahtimen hihnapyörän laakerin ikää. 

Pientä koneistusta tiedossa vielä.

Vaikka hihna täyttää kulkiessaan aukosta toiseen melko hyvin kulkureittinsä lienee tarpeen tehdä kytkinkotelon alapintaankin noin 20 mm kanttiinsa aukko jotta koteloon joutuneet satunnaiset roskat, kivet ja muut ryönät pääsevät pois.

 Uudet öljykanavat venttiilikoneistolle.

Samalla kun kone on irti rungosta on hyvä korjailla ja vaihtaa käytössä kärsineitä osia. Uudet öljyletkut vanhojen ja rispaantuneiden tilalle. Vanhat tihkuivat banjojen juurilta. Lienee kumi murtunut niiltä kohdin. Vanhat banjot saivat seurakseen uudet letkut. Pitäisi taas parikymmentä vuotta kestää...

 Plenumin pohjalevy.

Tämä levy on kiinni sekä rungossa että vaihdelaatikossa. Alkuperäisenä mallina oli peltilevystä prässätty akkuteline. Laajensin ja muotoilin hiukan levyä että komposiittinen plenumi, joka toimii samalla ahtimen kiinnittimenä, tulee riittävän laaja että siihen on helppo liittää suuttimille imuventtiilille menevät painekanavat. Todennäköisesti levy vielä hakee muotoaan kunhan ensin saan ahtimen paikoilleen.

Ahtimen hihnan kävin ostamassa. Maksoi 12,45 euroa. Pituudeltaan 1038 mm ja kuusirivinen. Seuraava homma on suunnitella hihnalle kiristin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti