torstai 7. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Purkua ennen ahtimen asennusta


Muutoksia tiedossa
Ahtimen asentamiseksi pitää tehdä muutamia muutoksia moottorin ja vaihteiston rakenteisiin että modifioitu vauhtipyörä ja ahtimen käyttöhihna mahtuu paikoilleen. Tämä iltapäivä meni lähinnä purkamiseen.

Rungon irrotus
Guzzin Tonti-rungon irrotus moottori-vaihteisto-paketista on varsin yksinkertaista: irrotetaan rungon ja moottorin väliset vaijerit, vivut ja sähköjohtimet, joita montaa ei ole. Pakoputkisto lähtee yhtenä osana eteenpäin vetämällä. Etu- ja takapyörä irrotetaan. Jarrusatulat löysätään.

Takaosan purku
Takahaarukka ja -iskunvaimentimet lähtevät yhtenä kappaleena avaamalla iskunvaimentimien yläpään pultit ja löysäämällä kardaanin nivelen suojakumi. Takahaarukan akseleiden ympärillä olevat pultit itrrotetaan ja otetaan takahaarukan akselitapit irti. Haarukka lähtee taapäin vetämällä irti.

Keulaa ei tarvitse purkaa pois
Etuhaarukka saa olla rungossa kiinni. Rungon ja alarungon väliset pultit avataan ja runko nostetaan pois. Viimeiseksi vaihteisto ja alarunkoputket irrotetaan toisistaan. Alarunko irtoaa yhtenä palana.

Muutaman minuutin homma
Tonti-rungon ja moottorin "erkauttaminen" lasketaan minuuteissa. Toimenpide on hyvä tehdä kun on muutakin huollettavaa. Rungon irrotustoimenpide ei ole niin iso ja hankala homma kuin näyttää. Samalla voi siivota muutoin saavuttamattomia paikkoja.

Pakoputkisto.

Pakoputkisto
Äänenvaimentimien takakorvakkeiden pultit avataan ja sylinterikannesta "juurimutterit"  niin putkisto putoaa kokonaisuutena pyörän alle ja vedetään etukautta alta pois.

 Rungon nosto.

Alarunko irtoaa taapäin vetämällä.

Alarunko osineen.

Ahdin hollillaan.

Mahtuu niukasti
Ahtimen hihnapyörä sijoittuu lievästi keskilinjan vasemmalle puolelle että itse ahdin sopii kapean rungon keskelle.

Vasemmalla moottorilohko, oikealla vaihteiston kotelo.


Aukot hihnalle
Kytkintilaan pitää leikata kuvassa näkyvien mustien viivojen mukainen aukko josta kuusirivinen moniurakiilahihna pääsee kiertymään kampiakselin päässä olevan vauhtipyörän ympäri. Vauhtipyörään on tehty moottorin suuntaan levitysosa että leveä hihna saa riittävästi pitoa. Hihna tarvitsee molemmille puolelle taitto- ja kiristyspyörät että se mahtuu kotelon pulttien väliin jäävästä aukosta.

Huohotin mahtuu
Ahtimen hihnapyörän etureunassa oleva huullos pitää sorvata vielä pois että huohotinjärjestelmän putkille jää tarpeeksi tilaa. Pelkona oli että huohotussysteemin joutuu uusimaan kokonaan. Pelko oli turha. Kytkinkotelo tulee olemaan varsin täynnä tavaraa. Käynnistimoottori mahtuu myös oikein hyvin kohdalleen hihnan sijainnista huolimatta. 

 Startti ja vauhtipyörä.

Sopii
Hihna mahtuu startin ja vauhtipyörän väliin. Hihna on 6 mm paksu josta ura-osuus on kolme milliä joten vauhtipyörän ulkokehä + kolme millimetriä mahtuu. Niukasti mutta hyvin niukasti.

Huohotinputki pilkistää moniurahihnapyörän takaa.

Poikkeava rakenne
Kuvassa näkyy myös kytkimen pultti. Nämä pultit koko kehän mitalta pitää lyhentää aivan mutterin tasalle niin vaihteistokin sopii paikoilleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti