keskiviikko 2. tammikuuta 2013

Sääksjärvi Trike Tavoitteet, rakenteet ja lainsäädäntö

Tavoitteet 
  • Tarkoitus on löytää ratkaisu joka soveltuu parhaiten tarkoitukseen ja on kevyt. 
  • Paikkoja kahdelle ja riittävä tavaratila.
  • Hyvä ulkonäkö tinkimättä edellä mainituista seikoista.
  • Edullinen käyttää.
  • Helppo huoltaa.
  • Ei monimutkaisia rakenteita eikä turhaa koristelua.
  • Riittävä moottoriteho vähintään 150 km/h matkavauhdin ylläpitämiselle kahden hengen kuormalla.
  • Kevyt ja hyvä ajettavuus. 
  • Asennettavissa helposti olemassa oleviin aihiopyörän rakenteisiin.
  • Purettavissa nopeasti ja palautettavissa L3e-ajoneuvoksi. 
Lisätavoitteet
  • Lisätä mukana kuljetettavan polttoaineen määrää.
  • Muuttaa moottori ohjaukseltaan digitaaliseksi ja flexifuel-käyttöön.
  • Madaltaa ajon aikaista painopistettä.
  • Peruutusvaihde. 
  • Kallisteleva kuten soolopyöräkin.
  • Tekemiselle ei ole asetettu takarajaa tuntimäärille eikä valmistumisen ajankohdan suhteen.

Laki sanoo
EU:ssa ja Suomessa on lakeja jotka estävät tai rajoittavat (mm. verotus) tekemästä omavalmistetta rekisteröitäväksi L5e-luokan ajoneuvoksi. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole. Siksi on helpompi ottaa aihioksi jo valmiiksi verotettu ajoneuvo ja tehdä muutos siihen. Kokemuksen mukaan muutosprosentiksi tulee noin 10. Eli uudelleenverotusraja ei tule lähellekään.
Toinen tapa saada trike on ostaa se valmiiksi rekisteröitynä. Muuttaminen tulee kuitenkin useimmiten edullisemmaksi.

Kokonaismassaa ei saa ylittää
Tässä rajoitteena on aihiopyörälle ilmoitettu kokonaismassa. Pyörän paino + matkustajien paino + matkatavarat. Se rajoittaa pyörän painon muutettunakin tämän rajan alle. Siksi amerikkalaistyyppiset rakennelmat eivät voi tulla kysymykseen vaan on tyydyttävä hennompaan ja oivaltavampaan rakenteeseen tai tingittävä kuljetuskapasiteetistä.

Jos paino ylittyy
Jos painoraja täyttyy niin ensin lähtee matkustajan paikka. Muutoin ei muutostyölle ole merkittäviä esteitä. Tietenkin lisättyjen rakenteiden lujuudet ja mahdolliset aihiopyörään tehdyt muutokset pitää tosittaa kirjallisesti.

Alistettava testiin
Ajo- ja jarrutusominaisuudet hyväksytyn tarkastuslaitoksen tehtäväksi hyväksyä tai hylätä. Myös nopeusmittarin oikea näyttämä tulee joissakin tapauksissa todistuttaa hyväksytyn laitoksen toimesta ennen katsastukseen viemistä.

Päästörajoitukset
Katsastuksessa otetaan huomioon aihiopyörän ensirekisteröintivuoden päästö- ja melumääräykset.

Kevennyskohteita
Aihiopyörää saa keventää ennen katsastusta ottamalla trike-käytössä tarpeettomia varusteita pois pyörästä kuten kaatumaraudat, turhat koristeet, seisontatuet, mahdollinen kate, pienentää akun kokoa ja muuta sellaista mikä ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin, turvallisuuteen tai päästöihin.

Aihio eli tuleva Sääksjärvi Trike.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti