tiistai 23. lokakuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro 2 Progressiovivusto ja sen laakerit


Vikaherkkä kohta
On hyvin tyypillistä että progressiivisen takajousituksen vivuston laakerit ja laakeritapit ottavat ruostetta ennemmin tai myöhemmin. Johtuu pitkälti vivuston hankalasta sijainnista takapyörän etupuolella ja aivan alhaalla. Sateella kurasuihkut edestä ja takaa hyväilevät laakereita. Laakereissa ei ole rasvanippoja ja vähitellen vesi syrjäyttää vaseliinin huulitiivisteistä huolimatta. Painepesu on toinen vaurion aiheuttaja.

Lyhyet liikeradat
Laakereiden liikerata on vain muutamia asteita. Yleensäkin on omituista että kyseisessä paikassa käytetään vierintälaakereita liukulaakereiden sijasta. Liukulaakerilla pintapaine on vain murto-osa neulalaakerin neulaa kuormittavasta kuormasta.

Kaikki rikki
Laakerit olivat siis ruostuneet käyttökelvottomiksi. Poistin neulalaakerit vivustosta mutta otin talteen niiden keskiholkit. Ovat hyvälaatuista terästä.

Uusiokäyttöön
Hioin ne alimittaan joten ruostunut pinta katosi. Neulalaakerien ulkokehät ja itse neulat korvasin kovilla alumiiniholkeilla. Holkit tulivat vipujen silmiin kiinni puristusliitoksella eli krympillä. Sen jälkeen koneistin reiät holkkeja varten mutta hieman ahtaiksi.

Tiivis ja liukas pinta
Tein teräksestä tuurnan jonka painoin prässillä väkisin paikoilleen asennettujen holkkien läpi. Näin alumiinin pinnasta tulee hyvin tiivis, liukas ja mittatarkka.

Voideltavat laakerit
Kyse on siis liukulaakeriholkeista liki nollavälyksellä. Vipujen laakerikohtiin tein voitelureiät joihin kiinnitin rasvanipat.

Vivusto. Etupää vasemmalla. Alapuolelta.

Yksi kauppareissu lisää
Yksi nippa jäi puuttumaan. Asia korjaantuu kun käyn rasvanippakaupassa. Keskimmäisen akselin keskelle tulee iskunvaimentimen alakorvake.

Tiivistys o-renkailla
Laakeriholkkien päissä on huulitiivisteiden sijaan O-renkaat. Ne eivät pullahda pois paikoiltaan kuten huulitiivisteet kun nipoista puristetaan vaseliinia paineella laakeriin.

Helppoa huoltoa
Nyt käyttäjä/huolto voi halutessaan voidella vaseliiniprässillä kaikki vivuston laakerit helposti. Vaseliini syrjäyttää kosteuden.

Moottorin kiinnitys ja jousituksen vivusto alatakaviistosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti