perjantai 24. elokuuta 2012

Lambda-anturille hidastin

Käytännön havaintona olen huomannut että kapeakaistalambdan signaali vaihtelee niin kovasti että sen kanssa säätäminen ottaa aikaa. Netistä, en tiedä kenen blogista, sain ohjeen tehdä mekaaninen jarru lämmitettävälle laajakaistalambdalle. Yksi- tai kaksijohtoiselle jäännöshappianturille tästä ei ole kuin haittaa. Sorvailin illan viihteeksi.

"Erkautin" edestä ja takaa.

Periaate on että anturi siirretään pakokaasuvirrasta sivuun ja alimmassa kuvassa näkyvä aukko päästää osan ohi virtaavasta pakokaasusta liittimen sisällä olevaan kammioon jossa jäännöshappianturin mittausosa sijaitsee. Virtaus ei tällöin ole niin vaihtelevaa kuin suoraan pakoputkesta mitattu. Järjestely vaatii hieman tilaa että anturi mahtuisi jatkeineen alkuperäiseen paikkaansa. 
Alkuperäinen pakokaasun lämmöllä lämpiävä anturi on vaihdettava lämmitettävään malliin ja kytkettävä sähköjärjestelmään sulakkeen ja releen välityksellä. Lämmitettävien antureiden hintahaitari on laaja n. 50 - 200€. Lämmitettävän lambdan lukutarkkuus on parempi koska se on tasalämpöisempi.
Projektipyörään laitoin jo alkuvaiheessa lämmitettävän lambda-anturin. Katsotaanpa nyt kuinka alkoholista irtoaa jäännöshappiarvo.

Testaan tätä Alkoholipyörässä jossa on ollut havaittavia EFI:n lukuvaikeuksia lambdan vakauden suhteen.
Pakarista kuuluu!

Lisäys paljon myöhemmin:
Alumiini on hyvä rakennemateriaali mutta tämä kelpasi lähinnä kokeiluosaksi. Materiaalin lämpölaajeneminen löysytti alumiinisen holkin. Teräksinen samanlainen on pysynyt paremmin paikoillaan.

Signaali rauhoittui kun anturi hieman "väisti" eli nyt EFI saa tasaisempaa ja keskimääräisempää seostietoa. Säätö helpottui.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti