perjantai 24. elokuuta 2012

Lambda-anturille hidastin


Epävakaa signaali
Käytännön havaintona olen huomannut että kapeakaistalambdan signaali vaihtelee niin kovasti että sen kanssa säätäminen ottaa aikaa. Netistä, en tiedä kenen blogista, sain ohjeen tehdä mekaaninen jarru lämmitettävälle laajakaistalambdalle. Yksi- tai kaksijohtoiselle jäännöshappianturille tästä ei ole kuin haittaa. Pitää olla lämmitettävä lambda. Sorvailin illan viihteeksi.

"Erkautin" edestä ja takaa.

Sivuun päävirrasta
Periaate on että anturi siirretään pakokaasuvirrasta sivuun ja alimmassa kuvassa näkyvä aukko päästää osan ohi virtaavasta pakokaasusta liittimen sisällä olevaan kammioon jossa jäännöshappianturin mittausosa sijaitsee. Virtaus ei tällöin ole niin vaihtelevaa kuin suoraan pakoputkesta mitattu.

Tarvitsee tilavan paikan
Järjestely vaatii hieman tilaa että anturi mahtuisi jatkeineen alkuperäiseen paikkaansa. 

Lambdatyypin vaihto
Alkuperäinen pakokaasun lämmöllä lämpiävä anturi on vaihdettava lämmitettävään malliin ja kytkettävä sähköjärjestelmään sulakkeen ja releen välityksellä. Lämmitettävien antureiden hintahaitari on laaja n. 50 - 200€.

Vakaampi
Lämmitettävän lambdan lukutarkkuus on parempi koska se on tasalämpöisempi.
Projektipyörään laitoin jo alkuvaiheessa lämmitettävän lambda-anturin. Katsotaanpa nyt kuinka alkoholista irtoaa jäännöshappiarvo.

Testausalusta
Testaan tätä Alkoholipyörässä jossa on ollut havaittavia EFI:n lukuvaikeuksia lambdan vakauden suhteen.
Pakarista kuuluu!

Materiaali mieluimmin teräksestä
Alumiini on hyvä rakennemateriaali mutta tämä kelpasi lähinnä kokeiluosaksi. Materiaalin lämpölaajeneminen löysytti alumiinisen holkin. Teräksinen samanlainen on pysynyt paremmin paikoillaan.

Vaikuttaa säädön helppouteen
Signaali rauhoittui kun anturi hieman "väisti" eli nyt EFI saa tasaisempaa ja keskimääräisempää seostietoa. Säätö helpottui.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti